Jump to content

Haynes Roadster ( nu är vi igång!)


JrgenK

Recommended Posts

Hej mitt första inlägg på detta forum, men läst här tillofrån under några år.

Nu har jag beslutat mig att börja bygga och som det ser ut nu så blir det enligt Cris Gibbs bok.

Är det ett vettigt val eller ska man basera bygget på någott annat än Ford Sierra ?

Som det ser ut nu så kommer jag börja med fram och bakvagns detaljer och pedalställ och annat smått eftesom jag inte har plats att bygga chassiet förrän efter nyår. Är det ett dumt val? Kommer jag att stå med prylar som inte passar?

Jörgen Karlsson

Edited by JrgenK
Link to comment
Share on other sites

Du behöver nog ha valt hjulspindlar/lagerhus samt hjulgeometri innan du börjar med bärarmar.

Annars kan det bli lite mer kompromisser än du egentligen tänkt.

Jag tror själv att för en rolig, snabb och hyfsat lättbyggd bil är sierra ett bra val med mycket kunskap publicerat.

Ska du vinna tävlingar finns det nog snabbare men svårare alternativ.

Välkommen och lycka till!

/T

Link to comment
Share on other sites

Läs in dig på så mycket som möjligt, kolla byggtrådar på vårt forum. Bestäm dig för vad du vill ha, att byta eller ändra förutsättningarna tar mycket tid. Samla på dig byggmaterial och gör dem rena. Mycket roligare att arbeta med rena grejor. Välj något som många har haft framgång med, passa dig för Taunus-spindlar - de är inte populära. Kolla http://www.locostbuilders.co.uk/index.php Engelskt byggforum. Skaffa dig kataloger från Car Builders Solution, Rally-design Burton Racing Lycka till.

kenneth

Edited by kengren
Link to comment
Share on other sites

läst varenda byggtråd på detta forum tror jag..... Sedan locost builders UK och Haynes forumet och några fler forum.

När det gäller chassie och allt som har med rör och ja metall så känner jag mig komfortabel eftersom jag jobbar som smed/ svetsare och har tillgång till svetsar och kantpress/svarv/fräs och bra kap maskiner osv på jobbet och även gratis material inom rimliga gränser.

Och för länge sedan gick man fordonstekniska så långt därinne finns lite kunskap om framvagnsgeometro osv?

Men inser så klart att det kommer att bli en utmaning att få till allt och även att hinna med att bygga

Link to comment
Share on other sites

Om man står ut med den lite lägre effekten så är en tidig 1.6 miata med 115hk ett ganska ekonomiskt val.

Donatorn kostar 25' men du kan använda väldigt mycket inklusive motorstyrsystem som går in under många seven huvar, vilket sparar mycket pengar.

Jag köpte just en sådan miata i somras och motorkarraktären är sportbil, till skillnad från en pinto som min seven har som är ganska bruksig o lågvarvig.

/T

Link to comment
Share on other sites

Min uppfattning är att Haynes Roadster är till det stora hela ett genomtänkt recept, så du borde kunna börja var du vill och delarna kommer att passa i slutändan.

Låter bra det........ Jag kör nog på min plan så får vi se var det landar.

Nu när jag startat en byggtråd så måste det hända nått och inte sitta och vela ,framför datorn blir inga bilar byggda.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nu är projektet startat....... både fyrkants rör och runda rör beställt och börjat fnula med pedalställ och plåtar till bärarmar.

foton kommer vilken dag som helst, fast lite plåtbitar och plattjärn är väl inte direkt så upphetsande..........

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hej på er och god fortsättning.

Har inte hänt så mycket på julledigheten som jag tänkt, plannerat och ritat på nytt garage/verstad som iofs oxå är viktigt.

Men som min Mor sa på jul ..... Du har ju redan haft en sån liten bil....

Och efter lite letande på gamla cd skivor med inscannade bilder så hittade jag den.

post-43411-0-97432900-1452007995_thumb.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...