Jump to content

Den sabla 9-3:an igen :-(


Jens Tornblad

Recommended Posts

Då var det dags för nya skumma problem att brottas med. Bilen är en Saab 9-3 av 2005 års modell med 21000 mil på mätaren. I vintras havererade växellådan vilken byttes ut mot en som bara gått 7000 mil. Lameller, tryckplatta och svänghjul gjorde jag inget åt förutom lite putsning på kontaktytorna då det inte gick att mäta något slitage. Slavcylindern byttes ut mot en helt ny när ändå allt var isär och den sitter innerst.

Allt fungerade utmärkt efter operationen fram tills för några veckor sen då hustrun kommer in och säjer att kopplingspedalen stannar kvar nere. Efter att ha dragit upp och ner den några ganger fungerade allt normalt igen. Kör man sen bilen så fungerar kopplingen normalt. Står den still över natten är symptomen tillbaka igen. Jag misstänkte att den fått samma problem som en 9000 jag hade med en kollapsad kopplingsslang.

Följande har gjorts:

-Byte av kopplingsslang med luftning. Ingen skillnad.

-Byte av huvudcylinder till en ny och luftning. Ingen skillnad.

-Luftning igen. Ingen luft kommer ut. Ingen skillnad.

Jag börjar få en olustig misstanke att något är galet i den nya slavcylindern.....

Har någon några tankar i ämnet?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...