Jump to content

Godkänt laddtryck vid effektintyg?


Recommended Posts

Har skaffat en motor för kommande locost-bygge, en volvo b230fk 136hk vid 0,3bar laddtryck original.

Jag tänkte använda mig av VEMS ecu och köra etanol, förövrig original motor (möjligen större spridare efter SFRO:s rekommendationer för E85.

Nu till frågan, enligt SFRO måste man minst ha ett laddtryck på 0,6bar på effektmätningen.

Men motorn original bara laddar 0,3bar, med 0,6bar hamnar jag nog över 15kw/100kg.

vad gäller? Hur har ni gjort?

Kopierat från SFRO

"Effektintyget ska vara kopplat till bil/motor (chassinummer, registreringsnummer, motornummer) och motorspecifikation. I intyget skall effektkurva, vridmomentkurva samt laddtryckskurva framgå (maximala värden anges på motorspecifikationen).

Laddtrycket ska vara rimligt högt (=inte för lågt) och finnas med i hela registret från ca 3000rpm och uppåt.

Lägsta laddtryck skall vara 0,6 bar, något lägre kan accepteras för bilar med hög kompression (>10:1) och som går på bensin, dock aldrig lägre än 0,4bar

Som tumregel ger överladdning normalt sett minst 10 % effektökning per 0,1 bars laddtryck – en motor som standard ger 192 hk bör alltså lämna minst 308 (192*1,6) hk vid 0,6 bars laddtryck.

Intyget ska vara undertecknat och innehålla kontaktuppgifter till firman/personen som utfört mätningen, samt undertecknat av byggare/ägare av fordonet."

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Är det inte om du sätter turbo på en motor som inte har turbo original som de reglerna gäller. Sätter du i en motor som har turbo original så kan man väl gå på den motorns originaleffekt?

Inte helt säker, men så har jag uppfattat det...

Link to comment
Share on other sites

Är det inte om du sätter turbo på en motor som inte har turbo original som de reglerna gäller. Sätter du i en motor som har turbo original så kan man väl gå på den motorns originaleffekt?

Inte helt säker, men så har jag uppfattat det...

att gå på originaleffekten kan man bara göra om motorn e helt original och med original styrsystem.

I och med jag byter styrsystem och bränsle så måste där finnas effektintyg.

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle nog säga att om motorn är en lättrycksturbo från början kan du använda samma laddtryck som original även nu, om du vill.

Beroende på bilens vikt kan det dock vara klokare att använda mer laddtryck och lägga dig på max vad du får ha i bilen, så är det mindre risk för diskussion senare.

De flesta Locosts med Volvo turbomotor hamnar ju på minst 850 kg i tjänstevikt och då kan man ju acceptera runt 170 hk, det borde vara rätt rimligt med lite mer laddtryck.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...