Jump to content

Westfield SEIW - hjulinställning


Pelleww

Recommended Posts

Hej.

Har letat efter hjulinställning till min westfield seiw. Vill ha en inställning som är ganska basic, allround. Kommer mest köra på vanlig väg och inte tävla.

Funderar på camber -1,5 med 0,5 grader toe in för framvagnen.

Camber -1,0 med ingen toe bak.

Med vänlig hälsning, Per.

Link to comment
Share on other sites

Låter som en rimlig utgångssetup, men de här bilarna är ganska känsliga för hjulvinklar, och vad som är optimalt beror väldigt mycket på däcktyp också.

Själv kör jag Yokohama A048 205/60 R13, och betydligt aggressivare vinklar; ca 3.5° camber fram och ca 1° bak, och ingen toe bak, samt rullningsneutral toe fram. Rullningsneutral med såpass mycket camber innebär alltså ganska rejäl toe-out. Mindre toe-out, eller toe-in funkar inte alls på min bil; då kastar den sig hit och dit på ojämna vägar. Detta beteendet beror nog till stor del på att jag kör hårt fram och mjukt bak för att få bra acceleration utan diffbroms. Den styva framvagnen gör att ena framhjulet "tar över" när man går på ojämnheterna i större utsträckning än om man kör jämnare fädring fram/bak.

En sak att tänka på med just Westfields bakvagn är att om man kör med gummibussningar så flexar den "fel", vilket gör att man får toe-out bak när man bromsar, och det kan bli lite nervöst. Därav att Westfield (har jag för mig) brukar rekommendera lite toe-in bak. Kör man hårda plastbussningar istället så uteblir detta fenomenet, och det funkar utmärkt med toe 0.

På tal om hårda plastbussningar så är min egen erfarenhet (med A048) att gummibussningarna - trots att de bara kan flexa någon enstaka millimeter - gör bilen giftig och instabil i regn! Min bil gick helt enkelt inte att hålla på gränsen, utan pendlade mellan grepp och ställ hur försiktigt man än korrigerade. Går säkert att skruva bort en del av det där med hjulvinklar, men mitt problem förvsvann fullständigt när jag bytte till plastbussningar, utan några andra justeringar. Bilen blev plötsligt hur stabil och konsekvent som helst i regn. Nu är väl detta kanske inte något man retar sig på om man inte kör bana, men det kan iaf ge en indikation på hur känsligt det kan vara.

Link to comment
Share on other sites

Hmm, jag kör de vanliga bussningarna. Däcken är toyo r888 13 tummare.

Kollar på westfields rekommendation:

-1,5 grader camber fram

10 mins toe out fram

-0,5 grader camber bak

35 mins toe in bak

Kollar man på westfield world så säger de:

-1,5 till -2,0 grader camber fram

0,5 till 1,0 mm Toe in fram

-1,0 grader camber bak

0,5 till 1,0 mm toe in bak

Tycker det skiljer ganska mycket mellan rekommendationerna, inte så mycket med cambern men med toe in och out fram.

Vad innebär rullningsneutral?

Några fler tips/råd?

Link to comment
Share on other sites

Vad innebär rullningsneutral?

Rullningsneutral:

När ett hjul ställs på kant emot ett underlag(ökad camber) så börjar det bete sig som en Kon. En Kon på ett plant underlag rullar i en cirkel. Framhjul med camber skapar toe in när bilen rullas framåt. Rullningsneutral innebär att hjulet har tillräckligt med toe out för att inte sträva inåt eller utåt när bilen rullas framåt. Framhjulen har ställts toe out så att de bägge rullar rakt fram och inte skapar toe in när bilen rullas framåt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...