Jump to content

MB Seven bygge


Recommended Posts

Robin Andreasson, jag bor i Ryd, är 30+ och jobbar som installations/industri-elektriker.

Det har funnits funderingar på ett 7a bygge under några års tid och efter garagebygge och barnafödande, försäljning av föregående hobbybil, så är det äntligen dags.

Jag har alltså påbörjat ett locost 7a bygge med en mercedes 320 motor (m104 3,2 liter 6a) som utgångspunkt. Till detta blir det en zf växellåda från en Bmw 525, Volvo 940 bakaxel upphängd i 4-link.

Rörramen blir en förlängd och höjd McSorley 442+, volvo 140 spindlar, volvo 240 styrning och bromsar(ventilerade)

Jag har gjort en ram i trä (bärläkt 25x38) för att känna lite på mått och rymd, lite halvtokigt kanske men i planeringsstadiet kändes det vettigt. Kan tillägga att jag är 202 cm, så utrymme för ben och fötter står på önskelistan.

Tidsplanen ligger på några år..

Jag postar lite bilder på smått och gott efter hand.

Edited by Robinryd
Link to comment
Share on other sites

Jag funderar på att bygga med 25x40x2 rör för att enkelt få upp höjden lite, då motorn är rätt hög, nu ligger den ca 25cm över ramen med ca13 cm markfrigång, och plus det borde ge mer styrka/vridstyvhet också mot 25x25x2?

220 hk och 310 Nm ställer kanske till med bekymmer med sfro? tjänstevikten landar på runt 1100kg med nuvarande regler om jag fattat rätt.

byggbordet plant och i våg..

post-43394-0-44150900-1438553825_thumb.jpg

post-43394-0-41117300-1438553977_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Diverse rör å plåt är beställt sedan ett par veckor tillbaka, bör hitta in i garaget när som...

Har även komplett styrning från Volvo 240 på ingång. Ska svarva av växellådan efter "giftermålet" med merca svepet.

Jag ser fram imot att börja svetsa ihop chassit. Kanske dags att ta kontakt med sfro oxå.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Äntligen, nu känns det att bygget har börjat på allvar!

Har fått hem rör, lånat en kap, kapat upp lite att börja med och börjat punkta ihop. :) känns bra som bara den.

post-43394-0-32497700-1445805485_thumb.jpg

post-43394-0-27680900-1445805508_thumb.jpg

Edited by Robinryd
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Då har det blivit några timmar till i garaget och fler rörstumpar har hittat in i ramen.

Jag rostgrundade bakaxeln efter avrostningen, det blir så mycket trevligare utan rost och med färg på :) Jag har ju tänkt åka med wattlänk så det blir till att bygga någon bussningslösning på kåpan.

Jag går och funderar på orginalinsuget och då på att kapa det och "bara" bygga ett nytt plenum med trattar i och slangskarva ihop att.

post-43394-0-38079400-1447007441_thumb.jpg

post-43394-0-50187500-1447007468_thumb.jpg

post-43394-0-01801700-1447007488_thumb.jpg

post-43394-0-00381600-1447007520_thumb.jpg

Edited by Robinryd
Link to comment
Share on other sites

Gällande insug, tänk på att hålla isär tre grupperna.

Sex cylindrar i samma plenum ger lätt problem med charge robbing, eller vad det nu heter.

Lite kortare insugsrör är ofta inte fel för att flytta upp momentkurvan.

Kommer bli ett coolt bygge!

/T

Link to comment
Share on other sites

Mc spjäll får det nog bli, verkar vara rätt smidigt att få ihop och så är de överkommliga också.

Chargerobbing, kanske därför det sitter ett elspjäll std mellan de tre grupperna i plenumet? jag får nog läsa på om motorteori (dvs googla lite ;))

Link to comment
Share on other sites

Chargerobbing är mer vid siamesportar. Backpulser har man i alla kolvmotorer i olika grad vid olika varv och trimningsgrad/setup med grenrör topp/ar m.m.

Nu förtiden så är std motorer ganska väl utprovade så kan du använda original insug så är det inte fel men vill du ha lite annan karaktär på motorn som t.ex. lite mer fjutt på högre varv så kan man bygga eget

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

Upp till fyra cylindrar hjälper pulserna till och stöttar varandra om de mynnar i ett gemensamt plenum, det gäller oavsett vart trottel/trottlarna sitter.

Vid fler än fyra cylindrar fungerar det inte längre enligt enkla teorier.

Biltillverkare löser det hela tiden, men de lägger ju fler timmar än vi lever på motorutveckling

Att sepparera grupper om fyra cylindrar eller färre fungerar även för oss dödliga...

Tittar vi på äldre bilar med lite lagom sportiga ambitioner och många cylindrar så är ofta insugen konfigurerade så att de sepparerar ner till grupper om fyra eller färre

/T

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jag håller på med att titta ut var bärarmsfästerna hamnar, och vinklar om rören där framme, så infästningarna kommer parallellt i längsled. Jag åkte på att bredda 6 cm uppe och nere i fronten, gör om gör rätt...

post-43394-0-95961700-1450821072_thumb.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Här har jag börjat helsvetsa undersidan, jag bestämde mig för att tiga ramen efter lite velande, Herr Stahlwerk gör helt ok ifrån sig i mitt tycke :)

Sehr Schön! Får man önska sig en idolbild på Herr Stahlwerk? Jag ska också köpa TIG i sinom tid och har funderat på såväl Stahlwerk, Pela och Jasic.

Link to comment
Share on other sites

Sehr Schön! Får man önska sig en idolbild på Herr Stahlwerk? Jag ska också köpa TIG i sinom tid och har funderat på såväl Stahlwerk, Pela och Jasic.

Jag köpte den via ebay av Stahlwerk, jag är riktigt nöjd, glad hobbysvetsare som man är ;) plasman har varit lite strulig, men det löste sig tillslut (strul med munstycket på handtaget). Har tigat ALU, RF och svart med den och det går bra.

post-43394-0-33549600-1450864279_thumb.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Yttre bussningsröret ska inte presspassas i bärarmsfästerna :(, bara att göra nya i 60/60 istället för 50/50 och sätta kapen i ramen. Några timmar ner i sopspannen.

Det blev bra till slut, verkligen smidigt med linjelaser när man mäter in fästerna.

post-43394-0-24263000-1451468913_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag har grubblat på det lite, det blir ca 4mm att shimsa som jag har det nu, tänkte börja med 6 grader caster som minimum justering, det är ju rätt tung motor, borde bli ok? i värsta fall får jag bygga nya övre bärarmar.

60 breda fästen ser brett ut på 25mm 4k-rör, blir nog att göra lite förstärkningar på baksidan och eventuellt boxa lite.

Låter detta rimligt?

Link to comment
Share on other sites

Jag har grubblat på det lite, det blir ca 4mm att shimsa som jag har det nu, tänkte börja med 6 grader caster som minimum justering, det är ju rätt tung motor, borde bli ok? i värsta fall får jag bygga nya övre bärarmar.

60 breda fästen ser brett ut på 25mm 4k-rör, blir nog att göra lite förstärkningar på baksidan och eventuellt boxa lite.

Låter detta rimligt?

Det är aldrig fel att boxa och sen kan du ju även förstärka på baksidan. 6 grader är lite lite. Du behöver nog närmare 10 grader för att få bra återstyrningen.
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kanske blir 8 grader caster då, jag vill undvika att den blir alltför tungstyrd, iom motorn väger lite mer än andra sjuor. Jag har varit några halvdagar och kvällar i garaget under ledigheten, så några rör till har det blivit, även en början till upphängning av bakaxeln kan skymtas. Fick bussningarna från Superflex också, så nu behöver jag snoka rätt på rör till ytter och innerhylsa. Hydraulrör 32x3,5 och RF 16x2

4-linken tänkte jag ha m14 till, det bör väl funka med RF innerhylsa 16x1?

Postar lite bilder...

Link to comment
Share on other sites

Zf-lådan drog sig lite vid svetsningen, så jag fick lägga på några strängar med svetsen på ytan som bultas mot motorn, det medför att lådan behövde delas och sättas upp i fräsen för planing. Tack å lov hittade vi (jag och min bror) en verkstadsinstuktion från BMW hur man delar just den här lådan.

(Annars hade något garanterat gått sönder...;)

Till det behövdes en avdragare (bilden på fräsbordet) och en "pådragare" (monterad på lådan) dessa fick vi tillverka, vilket gjorde att detta arbete tog en heldag. Växellådan passar nu fint i styrstift och stödlager och utan glipor :)

post-43394-0-42729100-1452444068_thumb.jpg

post-43394-0-80117900-1452444113_thumb.jpg

post-43394-0-09357200-1452444156_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Seriöst bygge och trevligt med 6:a. Vikten är inget problem, byggde senaste bygget 31:A Roadster Hot Rod med Volvos T4 motor 147 kW, 210 hkr gick igenom. Skruvade dit en skaplig durkplåt och lite plattjärn. Se tråden.

Man får nämligen skruva dit vikter vid besiktningen men inte skruva bort dem senare......

Tror Benroyal.se har Stahlwerk Tig här i Sverige, har lånat kompisens och den är otäckt lik.

Mvh Pär

Link to comment
Share on other sites

Seriöst bygge och trevligt med 6:a. Vikten är inget problem, byggde senaste bygget 31:A Roadster Hot Rod med Volvos T4 motor 147 kW, 210 hkr gick igenom. Skruvade dit en skaplig durkplåt och lite plattjärn. Se tråden.

Man får nämligen skruva dit vikter vid besiktningen men inte skruva bort dem senare......

Tror Benroyal.se har Stahlwerk Tig här i Sverige, har lånat kompisens och den är otäckt lik.

Mvh Pär

Tack, bra tips med ståldurk, det blir vikt på rätt ställe...och skruvas fast?

Ja det är samma maskiner, det skilde någon tusenlapp så jag chansade och handlade av stahlwerk direkt.

Jag har läst dina byggtrådar och är mycket imponerad/inspirerad, himla fint garage oxå, blir sugen på klinker och lyft....

Link to comment
Share on other sites

Tack, Robinryd !

Det var besvär med min durkplåt, väldigt trångt med alla bultar plus att jag tappade den på fingrarna. Det gjorde väldigt ont och det var besvärligt.

Mvh Pär

Hahaha, när du var tvungen att ta av den för att serva bilen! Å så jävlig att få dit igen för man e ensam så den blev liggande...!

=)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fru- och barnledig för dagen,

-Då går man ut i garaget..!

Jag har mätt höjden på befintlig scuttle och har nog bestämt mig för att det blir till att göra en ny högre i ALU, dels för att slippa scoop, men framför allt vill jag få till en högre profil på scuttle och bakänden för att ge ett lägre intryck av huvudbågen som i mitt fall blir hög.

Har även pysslat med infästningarna till 4-linken och fått dessa på plats med några strängar svets. Jag väntar på en meter sömlöst rör i dim. 31,8x3,2 vilket blir perfekt med superflex bussningarna som jag köpte.

Det tar tid att bygga sånt här...men kul är det.

Passade på att skaffa "gaslins" till tig:en, vilken skillnad!

Nu blir sömmarna sådär lila/blå skimrande som på de Youtube klipp som jag brukar titta på ;) Det blir bra gastäckning med 9cfh och 7:ans gaskåpa och lagom utstick.

(weldingtips and tricks) -riktigt bra om man vill fördjupa sina svetskunskaper.

post-43394-0-49975600-1453670558_thumb.jpg

post-43394-0-74597500-1453670580_thumb.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 3 weeks later...

Då har jag fått till fyra bärarmar fram, det blev ca 7grader caster, lite kvar att svetsa då gasen tog slut oxå. Det blev lite att rikta, V:na har dragit ihop sig lite vid svetsningen, men det bör väl gå att få till med lite värme. Nu funderar jag på vinkeln på coilsen och hur kraftig infästningen bör vara till dem. 

DSC_0550.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har varit ute i garaget och plasmaskurit lite fästen till dämparna fram, då bilden togs höll jag på och kolla vinkeln på dämparna, jag fick det till 36 grader och det känns ok. Så nu ska jag kolla upp längden på bussningarna i dämparna innan jag svetsar dit fästerna.

DSC_0576.JPG

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...