Jump to content

Oljeförsörjning till turbo


Micael

Recommended Posts

Tja!

Håller som bäst på att mekar dit en turbo på min Dyratec och funderar lite på det här med oljeförsörjning.

Tillförseln har jag nog löst med ett uttag från oljetrycksgivaren, men ska/bör man ha en restirktor? Turbon är en "ful" TD04-16 (Kinugawa) med glidlager.

Sen funderar jag på hur stor returen ska vara. Orinalet är 16mm men jag funderar på att ha typ 12mm (mest för att jag inte har större borrar). Sett att flera kör med AN 10 vilket är väl 16 mm.

Vad säjer ni den samlade vetenskapen på forumet?

//Micke

post-60-0-88590800-1438328634_thumb.jpg

post-60-0-37262900-1438328708_thumb.jpg

post-60-0-52314600-1438328922_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Bra flöde i returen är viktigt, riskerar många skumma problem om du inte har det.

Har hu inte ett stegborr eller ett sånt där koniskt borr som du kan använda?

På returen ska du ha samma tryck som i vevhuset, dvs ca atmosfärtryck, så AN grejor är bara dyr bling...

Satsa på en smidig oljebeständig gummislang som inte riskerar stt kollapsa eller vecka sig.

Link to comment
Share on other sites

På glidlagerturbos behövs ingen strypning vad jag sett tidigare när man mekade turbomotorer.

Som de övriga skriver får man inte ha mottryck i returen utan fri avrinning av den oljan som tillförs via glidlagerna annars riskerar du trycka in oljan genom packningarna.

Jag kan skicka ett 16mm hål i ett brev till dig :-) eller ännu bättre maila ett mindre så kan du förstora det i datorn :-))

Link to comment
Share on other sites

Tack för erbjudandet.

Jag fixade till det så att det är 16 mm, samma som utgående från turbon. Det borde räcka.

Sen sätter jag nog dit en restriktor så blir oljeflödet lite mindre.

Link to comment
Share on other sites

På en org td04-hlxx turbo sätter man ingen restriktor.

På vissa lastbilsturbos har jag själv sett att man kan få något bättre spoolup med lägre oljetryck. Tex en holset hx35 har ett ganska lågt krav på oljetryck, och det behöver man inte gå över. (står i manualen för turbon)

På en liten 16T är det inget man skulle märka av tror jag även om man kunde strypa och köra lägre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...