Jump to content

SFRO2 - samma besiktningsman som SFRO1?


Recommended Posts

Hej,

Börjar ledsna på den nonchalanta stilen vissa SFRO-män sitter på. Har under ett par veckors tid försökt nå min ordinarie besiktningsman utan framgång. Prövat kontakta någon annan men inte heller svar.

Fine, det är "ideellt", men har man tagit på sig ett sånt här uppdrag så.....

Nåväl, lyckats reda ut att Ystad Bilbesiktning gör bullerprov, men fick även tipset att Svensk Maskinprovning utanför Malmö kan göra det. Någon med erfarenhet av dem?

Till huvudfrågan, måste det var samma SFRO-man som gör SFRO2 som gjorde SFRO1?

Link to comment
Share on other sites

Till huvudfrågan, måste det var samma SFRO-man som gör SFRO2 som gjorde SFRO1?

Det kan jag inte tänka mig. Det är organisationen SFRO som godkänner inte personer. Detta då även inom SFRO så tillkommer och försvinner personer. Sen är det troligen en fördel om samma person på 1:an och 2:a givet att det funkar.

Men det är min tolkning ....

Link to comment
Share on other sites

Just nu försöker ju även de flesta inom SFRO försöka ha lite semester, därför kan vi vara lite svåra att nå.

Generellt sett bör man inte byta besiktningsman mellan byggbesiktning och slutbesiktning även om det förstås är möjligt. Är man inte nöjd med hur det fungerar kan man alltid meddela organisationen på info@sfro.com - vi tar allt sådant på allvar.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Tack för inputen!

Fullt förstående för att det är semestertider, men det har varit struligt innan också.

Jag hade nöjt mig med ett svar "Jag har semester och är tillbaka igen vecka xx", men när man bara skiter i att svara är det irriterande.

När Gustaf ändå är med på tråden kanske han kan svara på vad som gäller med bullerprov. Måste dessa göras av SFRO? Ystad Bilbesiktning för att nämna ett exempel, säger de kan göra det. Hade snabbat på min process eftersom SFRO inte kör bullerprov så ofta.

Link to comment
Share on other sites

Självklart ska man svara på något sätt. Som sagt, vår info-adress kan användas för att ge feedback.

Bullerproven ska göras enligt kraven i TSFS och sedan är det väl i praktiken upp till besiktningsorganen att bedöma om provningsrapporten är okej. För länge sedan gjorde besiktningsorganen bullerprover själva, under en tid har till exempel SP accepterats men sedan några år tillbaka har det åtminstone i mitt område i praktiken bara varit SFRO som velat göra proven.

I ditt fall tycker jag du ska kolla med det besiktningsorgan som ska göra din regbes - om de accepterar ett prov från YBB så är det väl okej.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...