Jump to content

Recommended Posts

Avgassytemet jag använde när jag besiktade behöver jag ju inte längre. Består av "förlängningsrör" som går under bakaxeln till en lång tvärgående dämpare, jag hade 76 db så det funkar bra. Säljes till självkostnadspris(200sek) Någon annan som behöver det?

Link to comment
Share on other sites

Du behöver den väl igen till nästa besiktning ?

Jag har svårt att tro att jag måste klara 84 db(och att dom ställer sig och mäter) på en vanlig kontrollbes? Dom har aldrig mätt någon av mina vanliga bilar och westfielden skall väl räknas som en sådan nu eller? :blink: Rätta mig om jag har fel!

Link to comment
Share on other sites

Hej

Egentligen så får man ju inte ändra ljudnivån på bilen efter regbesiktning. Det finns ingen annan gräns än den som anges i VVFS för bilar (gränsen varierar på årsmodell och typ av bil), det är inte som för MC att Bilprovningen har en egen gräns.

100db som nämns ibland har inget med gatreggade bilar att göra.

Praktiskt sett så mäts ju inte bullret vid kontrollbesiktning (det går inte, eftersom Bilprovningen då skulle för göra om samma procedur som det bullerprov som krävs inför regbesiktningen), utan man går på "känsla". Låter det normalt släpps bilen oftast igenom utan knot.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Citat ur kapitel 10 :

- "Bil som tagits i bruk före den 1 oktober 1996 men efter den 1 januari 1972 och som är

av 1981 eller senare års modell"

Sånthär tycker jag är trevligt och lättläst, samt även lättförstått i förlängningen............ ;)

Det är ju synd att krabba till lagtext, tur de inte gör det någongång.

Mej veterligen så är de flesta bilar av -81 eller senare tagna i bruk efter 1 jan. -72 eller ???

Varför nämner man 1 januari 1972 över huvud taget ?

Nån som kan förklara?

Kolla i 2 § 10 kap. Jag har inte bara ryckt meningen ur ett sammanhang tycker jag.....

Edited by Arrowsmith
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...