Jump to content

Navringar


Jonas

Recommended Posts

Hade en diskussion på jobb om navringar...

Vilken funktion har navringen?

Jag hävdade att enda funktionen vara att centrera vid montering av fälgen... rätt/fel?

Link to comment
Share on other sites

borde i princip va så, när du väl dragit skruvarna skall den ju inte bära last . men samtidigt är det ju en liten försäkring,

Har fälgar med relativt mjuka plast centrum , de tar i princip ingen last.

Det är ju oxå ofta så att skruvarna inte är jätte centrerande, finns exempel på nästan platta muttrar/ skruvar

Link to comment
Share on other sites

Japp, ett exempel på skruvar som jag inte kan tänka mig centrerar särskilt bra sitter på min hundkoja (med Mamba fälgar):

post-112-0-13434900-1430815593_thumb.jpg

Dock använder nog ingen i "hundkojevärlden" navringar, trots utformningen på bultarna...

Link to comment
Share on other sites

Fast den typen av hjulskruvar brukar ju ha väldigt tight passning i fälgarna så de centrerar rätt fint. I alla fall har de det när de används till Revolution-fälgar. Har dock aldrig kollat på Mambafälgarna de är kanske annorlunda.
Det var en diskussion på rejsa om detta för många år sen. Man kan säker söka reda på den om man orkar. Minns att många hävdade att navcenterringen var oerhört viktig för att hålla fälgen på plats när man kör, även om det bara var med plastringar. Jag tror inte på det...

Link to comment
Share on other sites

Bara centrering vid monteringen. När hjulskruvarna är dragna rätt så är det bara friktionen mellan fälgen och bromsskivan som håller fälgen på plats. Allt annat ska liknas med ett löst hjul.

Link to comment
Share on other sites

Håller helt med, i båda hjulmutter varianterna.

Har själv båda varianterna på tot 4 bilar (2+2) och det är för mig ingen skillnad med eller utan navringar i någon av dom.
Däremot är jag noga att dra två muttrar försiktigt först, dvs inte gå all-in på en mutter direkt. Måste göra empiriska studier på det också känner jag... ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...