Jump to content

SFRO vill ändra regler för motoreffekt & belysning - Om/när?


Recommended Posts

Ny här, även om jag har lurkat ett bra tag.

SFRO vill ju ändra reglerna för motoreffekt och belysning. Det förstnämnda är ju högintressant för locost kan jag tycka. Nu är det väl ganska långt ifrån igenomklubbat men hoppas kan man ju. Är det någon som vet när klubban skall gå i bordet?

Sitter och spånar på olika byggen och detta påverkar ju helt klart hur man tänkt bygga, eller hur pass jobbigt det blir att bygga snarare.

http://www.sfro.com/index.php/bil/89-sfro-vill-andra-regler-for-effekt-och-belysning

Link to comment
Share on other sites

Vi (SFRO) har skickat in begäran till Transportstyren och kommer inom kort att komplettera med de sista namnunderskrifterna.

När Transportstyrelsen kan agera i frågan är ganska oklart, de har en del andra saker att hantera som tar tid, så vi vet egentligen inte. Realistiskt sett tror jag inte att en ändring kommer före 2016 - om den kommer alls.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Tack för svar. Då vet jag lite vad som gäller och vad man kan räkna med. Jag räknar med att det inte kommer att ske inom överskådlig tid. En annan kort fråga, nu när jag ändå har någon på tråden. Låt säga att jag bygger en miatabaserad seven/locost bil och får den godkänd enl. alla konstens regler. Om jag sedan vill byta till en motor med lite mer effekt än ursprungsmotorn, från låt säga 140 hk till 175 hk och fordonet håller sig ändå inom ramen för vikt/hk enl. regler. Hur svårt/kostsamt är det att göra ändringen på papperssidan? Eller skall man helt enkelt hålla sig till motorn man valt från början?

Tack för svar

Link to comment
Share on other sites

Tack för svar. Då vet jag lite vad som gäller och vad man kan räkna med. Jag räknar med att det inte kommer att ske inom överskådlig tid. En annan kort fråga, nu när jag ändå har någon på tråden. Låt säga att jag bygger en miatabaserad seven/locost bil och får den godkänd enl. alla konstens regler. Om jag sedan vill byta till en motor med lite mer effekt än ursprungsmotorn, från låt säga 140 hk till 175 hk och fordonet håller sig ändå inom ramen för vikt/hk enl. regler. Hur svårt/kostsamt är det att göra ändringen på papperssidan? Eller skall man helt enkelt hålla sig till motorn man valt från början?

Tack på förhand

Link to comment
Share on other sites

Motorbyte i ett amatörbyggt fordon kräver normalt sett en ny titt från SFRO och sedan en registreringsbesiktning. Omfattning och kostnad beror på hur mycket som ändras, om det bara är motorn och skillnaden i effekt/vridmoment inte är så stor (som det du beskriver) brukar det räcka med en "halv" avgift eller till och med kanske bara ett tekniskt utlåtande.

Ökar man effekt/vrid mer kanske det behövs andra bromsar, ändrad ram etc. och då kan det krävas en full besiktning.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Tack Gustaf för utförligt svar. Tanken var att bygga i steg och kanske börja med att få ihop en körbar bil med miata drivlina för att sedan kanske konvertera till någon form av motorcykelrova när man känner för det. Nu vet jag att det inte är omöjligt, även om det kan kosta en slant, men det kan det ju vara värt.

Mvh

Filip

Link to comment
Share on other sites

Varför inte bygga med MC motor direkt om man tror att det är det man vill ha i framtiden, man behöver ju inte satsa på värsta Hayabusa motorn om man vill hålla nere pris/effekt.

Blir nog lättare både pappers och byggmässigt att byta upp sig om man byggt för MC motor från början?

Link to comment
Share on other sites

Det beror på hur man ser på själva byggandet. Jag tycker det är kul att meka, men erfarenheten är något begränsad. Har ägt lite äldre bilar som jag pulat med men utöver det är det skralt. Därför tänkte jag satsa på något "kit" där man plockar det mesta från en och samma donatorbil. Tycker det verkar enklast (fast det kanske inte det är?). På så vis tänkte jag att man kommer undan de värsta momenten där man får fabrikera själv (har ingen svetskunskap). Dessutom så känner jag mig själv ganska väl och det innebär att om inte bygget håller tillräckligt hög hastighet så kommer jag att tröttna. Så målsättningen var att bygga en utifrån kit och köra med den en sommar eller så, sedan kan man byta motor efter behag.

Men jag förstår vad du menar. Du får gärna argumentera för att jag har fel.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Hur går det med detta, någon som har känningar? 


Går och dagdrömmer om ett nytt projekt. Denna gången tvärtom mot mitt nuvarande, dvs lätt och "mycket" effekt. Närmare bestämt en http://www.exosportscars.co.uk/sve_exobusa.html 

Gillar stuket, lite som en Ariel Atom, men med en "överkomlig"prislapp. En Atom får man inte för under 350.

Link to comment
Share on other sites

Egentligen inga konkreta nyheter, vi (SFRO) hade möte med Transportstyrelsen i augusti och diskuterade frågan (bland andra frågor).

Vi stötte på om att det är viktigt att belysningsfrågan hanteras och satte den som högt prioriterad då den påverkar många byggare.

Även effektreglerna diskuterades men det uppfattar jag som en längre process att arbeta med.

Som byggare idag, kan man ju söka dispensen för 20 kW/100 kg tjänstevikt om man bygger ett "bra" bygge med katalysatorrening, det är nog bästa sättet att hantera utmaningen med effekt idag.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

6 minuter sedan, therealpinto sade:

Egentligen inga konkreta nyheter, vi (SFRO) hade möte med Transportstyrelsen i augusti och diskuterade frågan (bland andra frågor).

Vi stötte på om att det är viktigt att belysningsfrågan hanteras och satte den som högt prioriterad då den påverkar många byggare.

Även effektreglerna diskuterades men det uppfattar jag som en längre process att arbeta med.

Som byggare idag, kan man ju söka dispensen för 20 kW/100 kg tjänstevikt om man bygger ett "bra" bygge med katalysatorrening, det är nog bästa sättet att hantera utmaningen med effekt idag.

Gustaf

Belysningsfrågan är ju också viktig, svårt att hitta snygga lampor till "moderna" bygge.

Dispensen är ju intressant, men just i ovanstående fall måste man upp i 680 kg. Vilket är typ 250 kg mer än den väger. 
Man får väl fortsätta drömma och hoppas på att det blir en ändring.

Link to comment
Share on other sites

Gällande vikt så får man ju minnas att det är tjänstevikt (med full tank och förare) vi pratar om i Sverige. Jag har nyligen besiktat ett bygge som till viss del liknar ExoBusa som landade på typ 650 kg i tjänstevikt, och det var ändå en single seater med smalare ram (men troligen i grövre material).

Om 430 kg är angiven torrvikt är det inte säkert att man är så långt bort ändå. Man kan ju också räkna med att ett grundkit från England kan behöva kompletteras en del för att klara svenska krav.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

1 minut sedan, therealpinto sade:

Gällande vikt så får man ju minnas att det är tjänstevikt (med full tank och förare) vi pratar om i Sverige. Jag har nyligen besiktat ett bygge som till viss del liknar ExoBusa som landade på typ 650 kg i tjänstevikt, och det var ändå en single seater med smalare ram (men troligen i grövre material).

Om 430 kg är angiven torrvikt är det inte säkert att man är så långt bort ändå. Man kan ju också räkna med att ett grundkit från England kan behöva kompletteras en del för att klara svenska krav.

Gustaf

Aldrig tänkt i dom banorna....Tack!

Link to comment
Share on other sites

On 2017-09-07 at 10:46, therealpinto sade:

 

Även effektreglerna diskuterades men det uppfattar jag som en längre process att arbeta med.

Som byggare idag, kan man ju söka dispensen för 20 kW/100 kg tjänstevikt om man bygger ett "bra" bygge med katalysatorrening, det är nog bästa sättet att hantera utmaningen med effekt idag.

Gustaf

Är det SFRO eller Transportstyrelsen man söker dispensen ? Hur blir det på en BEC då donator saknar katalysator ? Vad menas med ett " BRA " bygge ?. Tror alla som bygger oavsett Locost eller Hicost vill bygga ett "bra " bygge.

Sorin 

Edited by sorin
Link to comment
Share on other sites

19 timmar sedan, sorin sade:

Är det SFRO eller Transportstyrelsen man söker dispensen ? Hur blir det på en BEC då donator saknar katalysator ? Vad menas med ett " BRA " bygge ?. Tror alla som bygger oavsett Locost eller Hicost vill bygga ett "bra " bygge.

Sorin 

Satt också och funderade på det...

Link to comment
Share on other sites

Det är Transportstyrelsen som beviljar dispensen, det är ju de som sätter reglerna...

Med "bra" bygge så menar jag ett som är lämpligt för högre effekt. Det handlar då om att ha bra funktion, alltså väl dimensionerade och fungerande bromsar, bra geometrier i hjulupphängningarna, bra ergonomi och ram/material som är anpassat för effekten och vikten.

Saker som kan fälla en Seven är till exempel att man har alldeles för stor styrradie, för klen ram, för små bromsar, bump steer. Men det är få Sevenbyggen jag besiktat som är uppenbart olämpliga, de flesta når nog upp till nivån som krävs med lite arbete. 

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

13 timmar sedan, therealpinto sade:

Det är Transportstyrelsen som beviljar dispensen, det är ju de som sätter reglerna...

Med "bra" bygge så menar jag ett som är lämpligt för högre effekt. Det handlar då om att ha bra funktion, alltså väl dimensionerade och fungerande bromsar, bra geometrier i hjulupphängningarna, bra ergonomi och ram/material som är anpassat för effekten och vikten.

Saker som kan fälla en Seven är till exempel att man har alldeles för stor styrradie, för klen ram, för små bromsar, bump steer. Men det är få Sevenbyggen jag besiktat som är uppenbart olämpliga, de flesta når nog upp till nivån som krävs med lite arbete. 

Gustaf

Intressant.

Kan inte riktigt släppa tankar på Exobusan, den har väl cirka 180 hk och det blir tufft även med dispens. Däremot finns den i utförande med Fireblade-motor och då landar man kring 150 hk. Man vill ju inte köpa ett kit, så visar det sig att man inte får igenom en dispens. Då står man där med Svarepetter, så hur gör man i praktiken? Visst, mkt går att bygga om på ett eller annat sätt, men få hem en ram med 1,5 mm gods och det krävs 2 mm är ju svårare.

Enkelt kan ju vara att vikta upp bilen, men att vikta upp 2-300 kg som skulle krävas med 180 hk motor är ju en utmaning. 30-40 kg kan man ju. 

Link to comment
Share on other sites

14 timmar sedan, therealpinto sade:

Det är Transportstyrelsen som beviljar dispensen, det är ju de som sätter reglerna...

Med "bra" bygge så menar jag ett som är lämpligt för högre effekt. Det handlar då om att ha bra funktion, alltså väl dimensionerade och fungerande bromsar, bra geometrier i hjulupphängningarna, bra ergonomi och ram/material som är anpassat för effekten och vikten.

Saker som kan fälla en Seven är till exempel att man har alldeles för stor styrradie, för klen ram, för små bromsar, bump steer. Men det är få Sevenbyggen jag besiktat som är uppenbart olämpliga, de flesta når nog upp till nivån som krävs med lite arbete. 

Gustaf

Ju det är Transportstyrelsen som sätter reglerna det vet jag men det är SFRO som kolar på bilen först och avgör om det är ett" Bra " bygge och ger sin godkännande . Det är inte så att man ringer Transportstyrelsen och säger : Hej jag har byggt ett Bra bygge jag vill ha dispensen för mer effekt .

Är det nån här som har sökt dispens och har lite tips på hur man går tillväga ?

Link to comment
Share on other sites

21 minuter sedan, sorin sade:

Ju det är Transportstyrelsen som sätter reglerna det vet jag men det är SFRO som kolar på bilen först och avgör om det är ett" Bra " bygge och ger sin godkännande . Det är inte så att man ringer Transportstyrelsen och säger : Hej jag har byggt ett Bra bygge jag vill ha dispensen för mer effekt .

Är det nån här som har sökt dispens och har lite tips på hur man går tillväga ?

Om man är sugen på en färdig ram så vill man ju veta i förväg om det går med dispens så jag är också sugen på att veta.

Link to comment
Share on other sites

Varje bil måste ju bedömas för sig men generellt sett skulle jag säga att det bör vara (minst) 2 mm gods i ramen.

De byggen jag har besiktat där man sökt dispens, så har vi haft en dialog med byggaren från före byggbesiktning om vad som behöver göras. Ofta får man kanske förstärka ramen med knutplåtar eller liknande på strategiska ställen, välja bra bromskomponenter osv. Genom att bolla lite foton, skisser och tankar kommer jag oftast ganska långt innan jag ser bygget första gången. Som byggare kan man ju eventuellt också skaffa annat underlag (Westfield säljer till exempel sina grejer med 252 hk Focus ST-motor nu, som jag förstår det en bil som är lågseriegodkänd i Storbritannien).

Tycker jag sedan att det ser bra ut på byggbesiktningen så rekommenderar jag att dispensen godkänns i protokollet, byggaren söker sedan dispensen hos TS efter byggbesiktningen är gjord. Då får man åtminstone besked innan slutbesiktning.

Det är klart att man som byggare vill veta innan man handlar hur möjligheterna ser ut. Men en seriös leverantör av ram ordnar ju saker som materialspecifikationer och dimensioner till en seriös kund så oftast kan man göra en bra bedömning i förväg om man får rätt underlag.

 

Gustaf

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

21 minuter sedan, therealpinto sade:

Varje bil måste ju bedömas för sig men generellt sett skulle jag säga att det bör vara (minst) 2 mm gods i ramen.

De byggen jag har besiktat där man sökt dispens, så har vi haft en dialog med byggaren från före byggbesiktning om vad som behöver göras. Ofta får man kanske förstärka ramen med knutplåtar eller liknande på strategiska ställen, välja bra bromskomponenter osv. Genom att bolla lite foton, skisser och tankar kommer jag oftast ganska långt innan jag ser bygget första gången. Som byggare kan man ju eventuellt också skaffa annat underlag (Westfield säljer till exempel sina grejer med 252 hk Focus ST-motor nu, som jag förstår det en bil som är lågseriegodkänd i Storbritannien).

Tycker jag sedan att det ser bra ut på byggbesiktningen så rekommenderar jag att dispensen godkänns i protokollet, byggaren söker sedan dispensen hos TS efter byggbesiktningen är gjord. Då får man åtminstone besked innan slutbesiktning.

Det är klart att man som byggare vill veta innan man handlar hur möjligheterna ser ut. Men en seriös leverantör av ram ordnar ju saker som materialspecifikationer och dimensioner till en seriös kund så oftast kan man göra en bra bedömning i förväg om man får rätt underlag.

 

Gustaf

Tack!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...