Jump to content

Lämplig V8 till nytt bygge


24-Seven

Recommended Posts

Hej,

Byggde Westfield för några år sedan som sedemera såldes. Nu börjar byggsuget komma tillbaka och denna gången vill jag bygga från grunden...

Är barnsligt förtjust i roliga motorer och en förutsättning för det nya bygget är att drivlinan är rolig.

Problemet är ju som vanligt att Roliga motorer har för mycket effekt för Godkännas, men jag är inte främmande för att bygga lite tyngre och större för att få ha en "riktig" motor.

Frågan är vad det finns för motorer som kigger inom rimliga ramar för att kunna reggas och till vettiga pengar.

motorn skall helst vara hel-alu. Vad använder ni andra som Bygger med V8?

LSx

Ford 32v modular

Bmw M62

Audi 4,2

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte men alla har sina problem. jag har sett BMW V8 skicka ut vevstakar och det finns de som aldrig haft problem med BMW V8. Engelsmännen kör ju ganska friskt med Rovern. Det finns säkert vissa utföranden som är sämre än andra utföranden. Trimgrejor finns i massor.

Link to comment
Share on other sites

Ford och LSx har ju sina följarskaror och det finns en uppsjö med eftermarknadsdelar. Man kan i princip köpa en 650 BHP LS3-drivlina sprillans "off the shelf" hos tex Summit racing.

Den här killen gör en Miata engineswap med en LS3:

Link to comment
Share on other sites

Får göra lite mer efterforskningar på senare Rover v8-or...

Annars är helt klart en LS3 drömmen (eller kanske en LS9 från ZR1)

Problemet med LS-motorerna är att det blir svårt att regga (även med 20kw/100kg). Den LS-1 som har lägst effekt har 275hk, vilket blir en tung bil...

Link to comment
Share on other sites

Nu är jag ju inget proffs som många andra här, men Volvos V8 som sitter i S80 och Xc90? Fysiskt är väl den inte så stor.

Kanske dock fortfarande väldigt dyr....

Link to comment
Share on other sites

Volvos yamaha-v8 sägs ju vara den mest kompakta V8:an som finns, kan dock inget om den men gissar att den är ganska ovanlig på skroten och därmed dyr?

Har lagt en liten stund på att lära mig mer om Toyotas 1-UZ FE (4L som bland annat sitter i Lexus). Detta verkar vara en trevlig motor i rätt prisläge och med potential. Läste om någon här på forumet som funderade på att använda en Lexus LS 400 som donator och det skulle kanske kunna fungera... Hmm

Link to comment
Share on other sites

Jag har åkt ett par bilar med bmw's m60/62 motor och de går riktigt fint :)

Det man kan läsa sig till är dock att vevstakarna är av sintrat material vilket inte är så bra när man ska varva lite. I övrigt så verkar de vara slitstarka motorer.

Ena bilen jag hade var en e34 540ia som gått 24k. Gick som en dröm i motorn. Andra bilen var en e38 740i som gått 32k mil. Även denna gick riktigt bra i motorn.

Är man beredd att hålla sig under 6500rpm som är varvstoppet original i dessa är det nog en ganska bra motor. Relativt lätt att hitta till rimliga priser med.

En nackdel i ett bygge som detta kan ju vara att de tar upp ganska mycket plats med sin 90º cylinderdelning och dubbla överliggande kammar med totalt 32 ventiler.

Vill man ha en effekt svagare motor så tar man den från 530i som är på 217hk. Den är förövrigt identisk till yttermåtten med 4L och 4,4L modellen av motorn vilket möjliggör att byta emellan utan att det syns utifrån.

Link to comment
Share on other sites

Problemet med LS-motorerna är att det blir svårt att regga (även med 20kw/100kg). Den LS-1 som har lägst effekt har 275hk, vilket blir en tung bil...

SFRO försöker få dispens från effektreglerna pga att alla nyare motorer kommer att pusha förbi 20KW/100kg i ett rör-rams chassie. Så länge du bygger seriöst skall du nog inte vara rädd för att ta en lätt/modern/effektiv motor istället för gamla tunga spis.

Snacka med din SFRO-man. Han har säkert värdefulla råd att komma med redan nu.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag har åkt ett par bilar med bmw's m60/62 motor och de går riktigt fint :)

Det man kan läsa sig till är dock att vevstakarna är av sintrat material vilket inte är så bra när man ska varva lite. I övrigt så verkar de vara slitstarka motorer.

Ena bilen jag hade var en e34 540ia som gått 24k. Gick som en dröm i motorn. Andra bilen var en e38 740i som gått 32k mil. Även denna gick riktigt bra i motorn.

Är man beredd att hålla sig under 6500rpm som är varvstoppet original i dessa är det nog en ganska bra motor. Relativt lätt att hitta till rimliga priser med.

En nackdel i ett bygge som detta kan ju vara att de tar upp ganska mycket plats med sin 90º cylinderdelning och dubbla överliggande kammar med totalt 32 ventiler.

Vill man ha en effekt svagare motor så tar man den från 530i som är på 217hk. Den är förövrigt identisk till yttermåtten med 4L och 4,4L modellen av motorn vilket möjliggör att byta emellan utan att det syns utifrån.

Tack Jens!

BMW:s V8:or borde kanske vara det självklara valet om man ser till utbud/pris och kvalité. Anledningen att dessa inte varit överst på min lista är rent subjektiv. jag har helt enkelt aldrig hört en M60/62 som låtit pigg utan mods. Det är en kanon-motor, men i mina öron är upplevelsen av att varva denna motor stor, tung roterande massa. Kan mycket väl vara att jag inte hört en bil med "rätt" avgassystem, borde kanske titta lite mer på denna motor igen. Det som talar för BMW är som sagt utbudet av motorer, kompatibla lådor m.m

Visst var det något med nicasil/alusil beläggningen i cylinderloppen som var känsligt på dessa motorer?

Link to comment
Share on other sites

SFRO försöker få dispens från effektreglerna pga att alla nyare motorer kommer att pusha förbi 20KW/100kg i ett rör-rams chassie. Så länge du bygger seriöst skall du nog inte vara rädd för att ta en lätt/modern/effektiv motor istället för gamla tunga spis.

Snacka med din SFRO-man. Han har säkert värdefulla råd att komma med redan nu.

Tack för tipset!

Läste något om namninsamling för borttagen effektgräns på SFRO:s hemsida, det hade varit ett drömscenario. Om budgeten tillåter är i så fall en LSx given!

Får ringa han som besiktigade vår Westfield och höra mig för.

Link to comment
Share on other sites

Det du skriver om nikasil/alusil som foder i cylindrarna stämmer. Det började när de i Amerika hade så kass kvalité på sitt bränsle att det frätte på cylinderväggar vilket ledde till ökad oljeförbrukning som jag förstått det. Här i Europa tror jag inte problemet var alls lika utbrett men man bytte till alusil rakt av på alla motorer i det läget. Alla m62 bör vara med alusil men jag tror inte man behöver vara överdrivet rätt för en motor med den äldre nikasilen heller.

Jag håller med om att de i regel låter ganska tamt men har man hört en m60 utan avgassystem så förstår man varför avgassystemet är så stort och tungt original. har ingen egen video men hittade en på tuben lite snabbt som visar skapligt hur det kan låta iaf.

Har även läst att man kan ställa om kammarna en smula för ökad effekt. Det kan nog också inverka positivt på ljudbilden.

Att den upplevs som trög att varva bör kunna avhjälpas med ett annat svänghjul. Original väger med koppling säkert runt 18-20kg

Var själv sugen att trimma nån av motorerna i de bilar jag hade men platsbrist i bilen samt kunskapsbrist gjorde att jag satsade på säkra kort och kör idag m50b28 turbo :)

Växellåda finns som håller för original effekt som 5-växlad och kör man den 6-xäxlade håller den även för överladdning. Dessa kostar dock en del pengar.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Lexus har jag sett nämnas allt flitigare i byggkretsar och jag var inne på en (två, en regmotor och en "riktig") bmw rätt länge då de inte kostar någonting, tills jag bestämde mig för att ta med fler kriterier (t.ex en viss pseudohistorisk anknytning) och skaffade en rangie -96 med under 10k mil på mätaren. 185 hästar och dyr att få mycket effekt ur, men med 15kW-regeln blir det ju ändå 900 kg med den relativt klena effekten.

(cylinderfodren funderar jag lite över, men det är nog vid hårdkörning eller massa trim som det börjar bli ett riktigt issue)

Hade jag kunnat välja helt fritt hade det nog stått en LSx och väntat, eller en Lexus.. eller bmw? ;)

Link to comment
Share on other sites

Det du skriver om nikasil/alusil som foder i cylindrarna stämmer. Det började när de i Amerika hade så kass kvalité på sitt bränsle att det frätte på cylinderväggar vilket ledde till ökad oljeförbrukning som jag förstått det. Här i Europa tror jag inte problemet var alls lika utbrett men man bytte till alusil rakt av på alla motorer i det läget. Alla m62 bör vara med alusil men jag tror inte man behöver vara överdrivet rätt för en motor med den äldre nikasilen heller.

Jag håller med om att de i regel låter ganska tamt men har man hört en m60 utan avgassystem så förstår man varför avgassystemet är så stort och tungt original. har ingen egen video men hittade en på tuben lite snabbt som visar skapligt hur det kan låta iaf.

Har även läst att man kan ställa om kammarna en smula för ökad effekt. Det kan nog också inverka positivt på ljudbilden.

Att den upplevs som trög att varva bör kunna avhjälpas med ett annat svänghjul. Original väger med koppling säkert runt 18-20kg

Var själv sugen att trimma nån av motorerna i de bilar jag hade men platsbrist i bilen samt kunskapsbrist gjorde att jag satsade på säkra kort och kör idag m50b28 turbo :)

Växellåda finns som håller för original effekt som 5-växlad och kör man den 6-xäxlade håller den även för överladdning. Dessa kostar dock en del pengar.

Tack för mer info, verkar vara en motor innan -98 man vill ha då dessa bland annat saknar vanos. Vill minnas att jag såg någon Svensk Pantera med BMW V8 4,0 på Youtube som enligt uppgift har lättat svänghjul samt individuella spjällhus och som låter underbart.

Man kanske skulle använda en BMW 540 eller 535 som donator? :)

Edited by 24-Seven
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Lexus har jag sett nämnas allt flitigare i byggkretsar och jag var inne på en (två, en regmotor och en "riktig") bmw rätt länge då de inte kostar någonting, tills jag bestämde mig för att ta med fler kriterier (t.ex en viss pseudohistorisk anknytning) och skaffade en rangie -96 med under 10k mil på mätaren. 185 hästar och dyr att få mycket effekt ur, men med 15kW-regeln blir det ju ändå 900 kg med den relativt klena effekten.

(cylinderfodren funderar jag lite över, men det är nog vid hårdkörning eller massa trim som det börjar bli ett riktigt issue)

Hade jag kunnat välja helt fritt hade det nog stått en LSx och väntat, eller en Lexus.. eller bmw? ;)

Tycker också det verkar ganska vanligt med Lexus v8 "swap" dock inte i närheten av hur vanligt det verkar vara att hinka i en LSx...

Jag har inga historiska betänkligheter, vill dock denna gång bygga med rolig drivlina. Skulle även kunna vara kul att bygga med S50b32 (BMW M3) toyota 1-jz (Supra), nissan rb 25/26 (skyline) eller annan i6/v6 med lite pulver. Dessa motorer är dock dyrare, förmodligen ännu svårare att regga med och i vissa fall tyngre då de ej är hel-alu.

Tankarna går just nu åt McSorley 442 ram, V8, breda däck, med lite Donkervoort-look-plast inklusive tak och dörrar.

Link to comment
Share on other sites

Här är en rapp V8 TVR Cerbera lätt o varvvillig

AJP 4,2ltr 360BHP 129kg eller 4,5ltr 420BHP med "lilla motorn gjorde TVR Cerbera 297km/h även 440BHP fanns

The AJP8 has one of the highest specific outputs of any naturally aspirated V8 in the automotive world at 83.3 hp/litre for the 4.2 and 93.3 hp/litre for the 4.5. Later models of the 4.5 litre engine were given the option of being to the 'Red Rose' specification, which increased its output to 440 bhp (97.7 hp/litre) when fuelled with super-unleaded (high octane) and the driver pushed the unmarked button on the dashboard which altered the engine mapping to suit.

http://en.wikipedia.org/wiki/TVR_Cerbera

Link to comment
Share on other sites

Har pratat med SFRO nu och förutsatt att man inte använder sig av en 650hk Corvette ZR1 motor så verkar det vara lite mer öppet med effektkraven än tidigare. Förslaget om att man skall ta bort effekt/vikt gränsen verkar vara 1-2 år bort innan det blir veklighet (förutsatt att ingen sätter sig på tvären).

Baserat på detta tror jag att Chevrolet LS1 är ett svårslaget alternativ, tyvärr lite dyr när man bor i Sverige...

Link to comment
Share on other sites

Har pratat med SFRO nu och förutsatt att man inte använder sig av en 650hk Corvette ZR1 motor så verkar det vara lite mer öppet med effektkraven än tidigare. Förslaget om att man skall ta bort effekt/vikt gränsen verkar vara 1-2 år bort innan det blir veklighet (förutsatt att ingen sätter sig på tvären).

Baserat på detta tror jag att Chevrolet LS1 är ett svårslaget alternativ, tyvärr lite dyr när man bor i Sverige...

Tror inte det är så himla svårt att hitta en pigg TVR åtta i England utan att ruinera sig. Annars vore ju raksexan Speed Six en kul grej!?

Googla lite - det säljs massor av skrotade bilar i delar.

Köpte ett Seven projekt för några år sen och fick då även med en Rover (eller TVR?) V8a. Gissade ju på att det var en gammal slö 3,5 liters maskin men tog med den hem i alla fall. Drog in den i garaget och gjorde ren den och det var då jag upptäckte att det var graverad "Grottis" på båda topparna. Kollade motorkoden och det visade det sig vara en 4,2a (eller om det var en 4,5 liters sak - minns inte.).

Sålde den i alla fall utan att veta vad som fanns i den. Killen som köpte den skulle ha den i sin RWD hundkoja (!). Han plockade ner den och var tydligen rätt lyrisk när han såg vad han köpt - var visst mycket roliga grejer.

Har tyvärr inge flera sådana motorer att sälja för 12 papp ...... :(

Annars finns ju denna annonsen; http://www.v8church.co.uk/classifieds/brand_new_crated_chevrolet_ls1_engine_ID_69/

Edited by Gulf62
Link to comment
Share on other sites

Inte tråkigt att ovetandes få med en racemotor på köpet! Synd att du aldrig fick möjlighet att använda den själv.

Tyvärr har de engleska bilar vi haft i familjen genom åren, mitt Westfieldbygge och övrig kontakt med engelska företag inom motorsport satt sina spår. Så djupa att jag flera gånger svurit att aldrig köpa något från England igen. På Ebay fungerar det ok men i övrigt är min erfarenhet att det oftast är skitgrejer med dålig passform/kvalité och värdelös kundservice när man handlar något engelsktillverkat...

Blir nog amerikanskt, tyskt eller japanskt (italienskt om budgeten hade varit större).

Måste nog surfa runt lite på V8church! Tack för tipset!

Link to comment
Share on other sites

Jasså???? Tycker du britterna är skojare?

Är det inte lite konstigt - det tycker vi ju alla, men på samma gång sitter vi här på sidan och diskuterar och hyllar en bil som kommer från ........ just det; England.

Varför inte en AMG åtta? Finns säkert gott om skrotade AMG vagnar i Tyskland ......

Link to comment
Share on other sites

Lite roligt är det allt :)

samtidigt som England under lång tid har ansetts vara lite av ett U-land vad gäller kvalité och passform på bilar har nästan samtliga F1-team sin utvecklingsavdelning i England. Om vi pratar "High End Engineering" är dom nog ganska duktiga. dock håller deras uppfattning av "good enough" generellt betydligt lägre standard än vad man kan önska sig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...