Jump to content

Ta sig till enskillt godkännande


Recommended Posts

Inga skyltar. Bara en trafikförsäkring på chassienumret för dagen du besiktar, intyg om tiden från besiktningen som dom mailar till dig.

Förutsättningen för att du ska få köra hem bilen igen är ju förstås att den inte får körförbud.

Jag gjorde exakt som jag beskrev i länken.

MickeJ hade problem med polisen att få ut skyltar, men ring och kolla hos din station hur dom ser på saken, annars tar det tre dagar innan den riktiga skylten kommer.

Jag mötte tom en polisbil i Grängesberg på väg till Opus i Ludvika utan skyltar, så jag trodde jag skulle få förklara mig, men jag slapp den diskussionen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Lyfter detta igen..

Slutbesiktningen klar... Å godkännd?

Men min besiktnings man var helt bombis på att man inte kan göra som ni har gjort.

Finns det något ställe där man kan få ytterligare info om detta..????

Link to comment
Share on other sites

https://bilprovning.se/Besiktningar/Enskilt-godkaennande

I texten står det en bit ner:

Fordon utan giltig registrering i utlandet

Utan tillfällig registrering eller "Bevis om avtalad tid" får fordonet bara fraktas på släpvagn eller trailer. Du bör ansöka om tillfällig registrering om du behöver använda fordonet en längre tid från det att din ansökan om ursprungskontroll är godkänd tills du ska åka för registreringsbesiktning eller provning för enskilt godkännande. Det kan till exempel vara för att köra till och från en verkstad.

Det tolkar jag precis så som jag fick informationen om, att med beviset om tid, tillfällig försäkring på chassienumret så kör du in till besiktningen.

Ring en annan bilprovare och kolla annars. Kan ju hänvisa till OPUS där jag gjorde mitt godkännande och fick reda på hur jag skulle gå tillväga för att få köra.

Link to comment
Share on other sites

Lyfter detta igen..

Slutbesiktningen klar... Å godkännd

Men min besiktnings man var helt bombis på att man inte kan göra som ni har gjort.

Finns det något ställe där man kan få ytterligare info om detta..????

Han har fel på den punkten, precis som christer skrev lite högre upp i tråden så går man

tillväga på det sättet som beskrivits.

Jörgen

Link to comment
Share on other sites

Jag pratade med mitt försäkringsbolag och dom sade att de va fullt tillåtet så länge du har trafikförsäkring. Precis på samma sätt som du kan åka med din bruksbil till/från besiktning eller verkstad fast den har körförbud.

Link to comment
Share on other sites

Förr fanns det något som kallades "provkörning i samband med reparation" Det är borta. Bilverkstäder har blivit bötfällda när de provat t.ex. bromsar på kundbil.

De menar att man ska ha egen provbänk.

Link to comment
Share on other sites

Ja tänkte inte på att man kan få flera olika sorters körförbud, ja tänkte på den delen då t.ex. besiktningstiden löpt ut å inte om fordonet får totalt körförbud. Nåja lätt å tänka galet ibland :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...