Jump to content

lagom mängd ljuddämpare


Rayman

Recommended Posts

Jag håller på med mitt nya bygge och blev fundersam på hur mkt ljuddämpning till avgasrören som behövs. Motorn är en audi v6 på 2,8 liter och jag drar 2 avgasslingor med en katalysator och en ljuddämpare på varje sida. Dämparen är 420mm lång, 130mm diameter och systemet är 2". Jag förmodar att det är svårt att svara på frågan men någon som har en hyffsad gissning om det är tillräcklgt med 1 per sida?

Link to comment
Share on other sites

En racekat dämpar i princip inget, den förändrar ljudet en del bara. Ska du köra bana med bilen så satsa på stora lätta dämpare.

Med trimmad radfyra (sugis) krävs i princip hela möjliga längden (750mm) plus ca 160mm diameter på en 2,5" dämpare för att klara 95dBA vid förbifart. Då är det ett måste att dämpa ljudet på insugssidan också.

Link to comment
Share on other sites

Nej jag vet, men jag ville förmedla att min erfarenhet av racekattar och ljudnivå är den jag skrev. Din erfarenhet av kattar kan jag inte uttala mig om. Enligt mig är det bättre att använda utrymmet till ljuddämpare än kattar.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

ok får väl hoppas 1 räcker. hade verkligen sparat utrymme runt motorn isf. det är vanliga kattar och såna fiberstoppade dämpare, allt ifrån biltema. som sagt 2" på allt.

Link to comment
Share on other sites

På min bil så är dämparen 1000mm lång ,160mm diameter med 2" rör igenom,

man kan se den på min byggtråd.

Har turbo med som hjälper till men på sfro provningen så fick jag 81 dba :banana:

På kinnekulle nuförtiden med 5 säsonger på dämparen så mullrar den rätt så grovt men ljudmätningen visar

trots detta inte över 85 dbA, så en stor volym ska du satsa på och glöm inte insugssidan vilket kan vara svårare

att få ner ljudet på.

Jörgen

Link to comment
Share on other sites

2"? Varför kör du med så klena dämpare? 2'5" ger oacceptabelt mottryck på min saab 7a. Ska byta till 3" snart. Ogillar pumpförluster och har känt skillnaden genom att testa. Dessutom ogillar jag det fräsande Grupp N -90talsljudet.... Det är ju 60 mm original och redan det är klent med original laddtryck.

Link to comment
Share on other sites

2"? Varför kör du med så klena dämpare? 2'5" ger oacceptabelt mottryck på min saab 7a. Ska byta till 3" snart. Ogillar pumpförluster och har känt skillnaden genom att testa. Dessutom ogillar jag det fräsande Grupp N -90talsljudet.... Det är ju 60 mm original och redan det är klent med original laddtryck.

ops :banghead: menade 2,5" givetvis, så nära orginal som möjligt förstås .

och nä ,det är inte klent ens orginal, på 9000 så är nog 90grades böjjen där sonden sitter

det mest hämmande som man kan ha men nu är det fint flöde hela vägen och t25 spinner så bra så :racesmile:

det jag eftersträvar på min motor är en snabb spoolup och det funkar fint, ligger sällan på maxxvarv utan

gillar ett snabbt svar pågasen.

Jörgen

Link to comment
Share on other sites

Kanske får bli 2,5" senare, men har väldigt lite mellanrum på ett ställe där avgasröret går och kan inte riktigt bygga mig förbi det. Just nu är det bara siffrorna på besiktningen jag bryr mig om.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...