Jump to content

Finns "big head fasteners" eller liknade i Sverige?


Martin

Recommended Posts

Tänkte använda big head fasteners eller liknande för att fästa mina framskärmar.

Typ dessa: http://www.ecfibreglasssupplies.co.uk/c-924-big-head-bonding-fasteners.aspx

Finns de, eller något liknande, här hemma?

Alternativt om någon har en annan ide om hur man fäster skärmarna utan genomgående skruv.

Link to comment
Share on other sites

Du menar att du limmat dem direkt på stagen?

Känns som en viss risk i och med att stagen kanske är en vek länk och kan gå av. Jobbigt om de då sitter fast i skärmen.

Värt att fundera på dock.

Är PL 400 jämförbart med det Sikaflex som britterna gärna använder?

Edited by Martin
Link to comment
Share on other sites

Är PL 400 jämförbart med det Sikaflex som britterna gärna använder?

Ja, det är liknande matrial.

Egentligen blir ju krafterna spridda över en större yta när man limmar fast stagen så risken för att man får brott på skärmstaget under själva skärmen är nog lägre. Men det optimala vore nog att ha skärmstag och skärm fullständigt integrerade, dvs en skärm som också agerar sitt eget skärmstag. Ungefär som skärmarna till den "gatlegala" Formel Forden

EcoboostFormulaFord_06.jpg

P.S. Om du hittar en källa till övergjutningsbara skruvar/muttrar/fästen i SWE så tar jag tacksamt emot tips.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det är liknande matrial.

Egentligen blir ju krafterna spridda över en större yta när man limmar fast stagen så risken för att man får brott på skärmstaget under själva skärmen är nog lägre.

Fast mer orolig för brott på stagen antingen vid infästning spindel eller på armarna mellan spindel och skärm.

Å tredje sidan torde det ju gå att reparera även om skärmen sitter fast.

Link to comment
Share on other sites

Första säsongen havererade mina stag tre gånger. Det slutade med vinkelslip och kast med stor skärm ut i skogen... Därefter blev det lätta skärmar med ordentliga stag. De jag har nu kommer INTE att brista!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...