Jump to content

Ytterligare en 7a ganska "klar"


Recommended Posts

Eftersom jag suttit å surfat runt o tittat så mycket på era bilar vill jag nu bara lägga in mitt egna bidrag.

Har inte haft tid att underhålla en seriös byggtråd även om massor av bilder finns, så här kommer ett snabbt axplock.

post-485-0-00093500-1428047921_thumb.jpgpost-485-0-96512500-1428047808_thumb.jpgpost-485-0-15427800-1428047832_thumb.jpgpost-485-0-93527700-1428047849_thumb.jpgpost-485-0-82910100-1428047913_thumb.jpegpost-485-0-60006100-1428047914_thumb.jpegpost-485-0-06769000-1428047915_thumb.jpegpost-485-0-74539500-1428047915_thumb.jpegpost-485-0-63314300-1428047917_thumb.jpgpost-485-0-07360500-1428047913_thumb.jpegpost-485-0-50176900-1428047912_thumb.jpgpost-485-0-62527700-1428048108_thumb.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Specen är ungefär:

Volvo 1031 bakaxel med torsen diff, 3,31 utväxling

BMW 320d växellåda, 6vxl, runt 0,83 på 6an.

Ställbara krängare fram o bak. Spax dämpare.

Volvo b230fk motor med 530 toppen, smidda stakar och runt 11 i komp.

Överladdad och går primärt på etanol.

Insprutningssystemet är ett Link G4+ Storm där jag använt varenda in och utgång ;)

2 hastighetsgivare för antispinn, elektroniskt styrt laddtryck som används mot gasspjällsvinkel samt kan användas för antispinn.
Mäter oljetemp för att styra fläkt till oljekylare, samt fläkt för motorns vanliga kylare.
Etanolgivare på returen för att få flexifuel styrning. O lite knappar o annat skoj.

Ram,kaross o hjulupphängning är byggt själv. Noskonen är avgjuten från en annan, och sedan ombyggd. Samma med skärmarna, avgjutna och sedan breddade formar.

Och tack till: Morgan, Per, Tobias Ö, Daubner, Christer, Föräldrarna (som hjälpt till med mittenkonsollen) och sist men inte minst min sambo Emma för support vid byggandet. (med tex idéer eller direkt hjälp vid diverse arbeten :))

Edited by Tobbe
Link to comment
Share on other sites

tpau: det är mattsvart folie :) ganska enkelt att lägga på, förutom på fronten som har lite för komplexa former för att bli smidig.
Var första gången jag gjorde sånt, så det är absolut inte helt perfekt utfört för att det har skrynklat sig lite på en del utsatta ställen efter ett år.

Om du menar ramen så är de por15 på den.

Bilen reggades in förra året så den är alltså typ "klar" men man hittar ju alltid på något att göra. Hoppas hinna vara lite aktiv på diverse träffar också.

Link to comment
Share on other sites

Jag körde budget. I och med att jag inte har provat en 3M film bredvid under några år kan jag inte uttala mig om kvalitén :)

Den limmar tillräckligt bra för att dra loss lack på skabbiga bilar. Jag skulle nog faktiskt göra det igen. Det är ändå rätt enkelt att byta färg på bilen och det kostar inte så mkt heller. Sen behöver man inte göra sista slipningen med 400 papper för att det ska se dugligt ut heller.. däremot så syns fler repor och skavanker än vad jag hade föreställt mig :) (svårt att ha något annat än "racefinnish" på en seven man vill använda ändå tror jag)

Link to comment
Share on other sites

Jag körde budget. I och med att jag inte har provat en 3M film bredvid under några år kan jag inte uttala mig om kvalitén :)

Den limmar tillräckligt bra för att dra loss lack på skabbiga bilar. Jag skulle nog faktiskt göra det igen. Det är ändå rätt enkelt att byta färg på bilen och det kostar inte så mkt heller. Sen behöver man inte göra sista slipningen med 400 papper för att det ska se dugligt ut heller.. däremot så syns fler repor och skavanker än vad jag hade föreställt mig :) (svårt att ha något annat än "racefinnish" på en seven man vill använda ändå tror jag)

Det går att ha finish på en race7a också. Kolla Mortys bil. Känns jobbigt att ha haft finish första veckan, men det går över. Nu kallar jag det patina.

Link to comment
Share on other sites

Japp då ska jag spana in den vid någon banträff :)

Christer: Din va ju rätt fin på gelleråsen iaf!.. tror jag bara såg en spricka i lacken vänster bak eller nå sånt :)

Bra ord - Patina, det är det jag siktar på iaf.

Labbade med traction control igår iaf. Funkade riktigt fint. Ställde in på max 20 % spinn på 1an, sen mindre på 2an o mindre på 3an... 5% på 3an vill jag minnas.

Tydligen räcker det med 0,6 bar för att det ska släppa på 3an trots detroit truetrac diffen. (beror såklart mkt på vanliga gatdäck osv..)

post-485-0-61690800-1428428032_thumb.jpg

Här kan man se hur tractioncontrol lirar på min bil iaf...

Det här är bara gjort på totalt 4 repor än så länge så det går bergis att hitta bättre inställningar.. framförallt så borde inställningarna variera beroende på underlaget om man är ute efter max prestanda.
Det är alltså inte injusterat för att hugga ifrån som en standardbil gör när den blir helt obrukbar i någon sekund.

Edited by Tobbe
Link to comment
Share on other sites

Dom flesta moderna insprut kan ju logga till ett minne i boxen, sen kika i depån, och därefter göra justeringar för att sen köra nya inställningar till nästa repa.

MEN jag misstänker att du skulle vilja skruva lite på en ratt efter några kurvor/rakor och bara kunna "tuna" in det på ett par varv?

I det som screenshotten kommer ifrån så kan man switcha mellan två olika tractioncontroll Slip threshold:s med en enkel switch tex..

Men det finns inget stöd för att göra detaljerade inställningar, tex justera PID eller olika lockoutvärden via switchar eller rattar. (men det tror jag inte man har hjärnkapacitet att analysera när man fokuserar på nästa apex ;))

Däremot kan man enkelt göra så att man kan justera ner effekten antingen med laddtryck eller tändning när "SLIP" uppstår genom att ta en tändmapp till som man skalar mot SLIP i Y led och "Vridpott" i X led.. sen gör man en matris där som tex klipper mer tändning ju mer man justerat vridpotten När SLIP uppstår.
Jag har inte provat det själv, och siffrorna i bifogad bild är bara för att illustrera lite vad man kan hitta på.

post-485-0-03266800-1428435924_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Bild och film är ju alltid roligast..

Lunda flygfält:

Tycker ni ska prova programmet racerender, mycket smidigt program för att importera data och göra sånna mätare som man synkar in i filmen.
(Ett av få programvaror jag faktiskt vill köpa tror jag för att få fler funktioner :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...