Jump to content

Glassätar Zero med Pinto EFI


tpau
 Share

Recommended Posts

Jag har diskat och diskat på huset, men det blir inte rent från oxid och fossiliserad jord.

Är det någon på norrort som har ett blästerskåp som jag kan få låna lite tid i mot skälig ersättning?
Skicka ett PM i sådana fall.

/T

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Posted (edited)

Det skulle ju bli en billig diff att bara hänga dit men scoopet kryper. Idag fick jag hem en liten leksakslåda, väldigt liten jfr med pengarna.

Budgetlösning för att få lite broms på diffen, mest för att jag försöker att inte byta drivaxlar.

A779B34D-7851-4019-80E8-EE21BE857D93.jpeg.c349630484a678686ec4f26d5842fc7e.jpeg

Plockade ihop bitarna så nu är diffen ihopmonterad.

E3D5A7DE-7AA5-4B44-BBDF-F1486AB374BF.jpeg.419566932047b4677570977a59b67684.jpeg
 

Är det någon som monterat dräneringsplugg på sin axel, funderar på att montera en sierra oljesumpplugg med magnet ungefär här.

1AFBB513-C17C-42AC-8FF5-B2748339A145.jpeg.4efd55092204a6ebe5bfcde752417f5d.jpeg8BEF2706-65B6-45C6-92DE-F77B5EE38B23.jpeg.3e00f45292fa98a43892b8111809a9fa.jpeg

/T

 

Edited by tpau
Link to comment
Share on other sites

Det blir intressant att se hur du uppfattar det där kittet. Det ligger/låg ett ute på Rejsa också.

Den uppenbara nackdelen är ju att bromsmomentet bara styrs av fjäderkraften så det är konstant (minus eventuellt slitage) men i en lätt bil kan det ju räcka. Har du möjlighet att mäta hur mycket moment den håller emot?

Det funkar säkert utmärkt med en plugg där du visar.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Först, jag vet att det jag köpt inte har samma prestanda som en ”riktig” diffbroms.

Det sagt, tillverkaren hävdar att den är hastighetsberoende. Känns inte helt orimligt.

Annars borde det ju gå att lyfta upp ett bakhjul och dra runt det med digitala momentnyckeln före och efter installation, känns det dom ett vettigt test?

/T

Edited by tpau
Link to comment
Share on other sites

Ja, precis, det är så man brukar mäta momentet den bromsar med.

För att axeln i mitten ska ge tryck på ramperna så måste ju plattorna vridas åt varsitt håll av friktionen mellan plattor och drev. Det kanske ger visst tryck men inte som i en ramplamelldiff.

Men, det finns ju original diffbromsar som funkar på samma sätt, och det är ju mycket billigare och enklare än en "riktig" diffbroms så värt att prova.

Funkar det för det man ska ha det till så är det ju bra 🙂

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Här var det länge sen en uppdatering.

Jag plockade ut den gamla diffen och lyfte den nya diffen på plats efter mycket krångel och svordomar, bara för att inse att jag har olika splines, mina drivaxlar gick inte i.

På min Zero är det svårt att få i och ur den undere långa bulten, efter att ha spanat en stund gjorde jag det här hålet;488CD25D-AB36-4F18-9CD7-E316C01EF615.jpeg.342058a0d59befe113d4112fa1f2a46f.jpeg

Kan varmt rekommendera Zero byggare att borra det under byggtiden, ni kommer tacka mig när det är dags att plocka ut diffen ur färdig bil.

Sen har jag haft utmaningar med att min bil luktar bränd olja.
Cylinderloppen saknade nästan helt honingsmärken och lag har dessutom påverkat hur vevhusgaserna går när jag flyttade på oljelocket.

Jag plockade av luftfiltret och spanade ner i loppen, där var vått och hänge nån droppe olja.

B010E18C-6048-4EFD-AEAD-8DA514C8631B.thumb.jpeg.d62e63d3a7f8a0b6172368be76cd01ae.jpeg

Jag tror att det onödigt mycket blowby pga slitna kolvringar i kombination med hög kompression. Pinton har två hål där oljan kan rinna ner i vevhuset, ett i framkan och ett i bakkant, jag funderar på om det blåser vevhusgaser genom det hålet och tar med sig returoljan upp ut genom vevhusventillationen.

Enkla lösningen är att prova med en catchtank, v0.1 blev en oljeburk där ett extra oljepåfyllningslock passade i den avskurna hällpipen. Inloppet är en helt vanlig kabelgenomföringsbussning. Vi får se om det botar oljelukten.

B0C78B7C-DA5A-4125-A2F4-7BB8953D9585.jpeg.eb1c310dc3734fa593dee45f83c8e59d.jpeg7E412C43-771C-468E-9DE0-CDF55241955E.jpeg.5114f8ed903330b945bd82b55076638d.jpeg

/T

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Från oljefällan på sidan av blocket har jag en pvc ventil och sen två korta slangar upp till Ford original portarna i insuget som sitter precis vid flänsen nästan mot cylinderhuvudet.
C832BF6E-71ED-4668-B808-AF45D02DEB3B.jpeg.5fefcf82e3c23a9b0f73a66da583eea1.jpeg

Fast i 88ans insug som jag har på bilen är den mindre gängan direkt i godset, på 87an var det där pulsairsystemet skickade in EGR, på 88an var det PCV.
Jag tror att jag skakade på PCV ventilen för att höra att kulan rörde sig när jag installerade den, men jag är inte helt säker.

Slangen från burken går till ett gaffel som delar upp det på 4 portar ett framför varje spjäll, på atmosfärsidan.

Innan jag gjorde burken öppnade jag ventilkåpan för att kolla att mina ventiltätningar sitter där de ska, vilket de gjorde. Ventiltätningarna är nya sen jag portade toppen och har gått ca 100 mil.

Idag bytte jag lite soltid mot kvällsjobb och var ute och körde en halvtimma, det som är lite mystiskt är att det är mer eller mindre torrt i burken.

Precis när den gått varm luktade det mycket varm olja, men på slutet gjorde det inte det. 

Kan vara så att jag inte körde långt nog för att det ska märkas.

Link to comment
Share on other sites

OK. En risk jag kan tänka mig om man ansluter slangen från burken till runners (som du gjort om jag fattat rätt) är att man vid höga varvtal (eller kanske vissa spjällöppningar) kan få en venturi-effekt som skapar ett undertryck där. Även om det är på atmosfärssidan av spjällen.

Jag föredrar att dra slangen från burken till filtrets backing plate så det är filtrerad luft som sugs in, men att det görs på ett ställe med relativt låg lufthastighet.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipset Gustaf! 👍

Kom nyss hem efter att ha kört 30mil sjua idag!
Catchtanken är fortfarande tom men jag hade oljelukt till och från.
Jag får prova flytta slangen till luftfiltret och se om det påverkar.

/T

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Så nu var slangen flyttad och det andra röret pluggat.

187093D8-64C1-4645-ABB8-51A4ABF441CB.jpeg.1502d9940be899a5875a30e9751d4492.jpeg

Får se om det botar oljelukten. Catchtanken är inte tänkt att stanna där det är mer för att kunna verifiera om det flyger en massa droppar.

Jag hade också loss PCV ventilen den verkar bete sig som den ska.

/T

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...