Jump to content
tpau

Glassätar Zero med Pinto EFI

Recommended Posts

??

Vad ska detta bli då? 🤔😳
 

Såg nu att det skulle kunna vara hål för instrument. 

Edited by MatsE
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Helt rätt gissat!

Tog lite mod att sätta borret i instrumentbrädan men alla hålen hamnade rätt. Han med en kortis i garaget efter jobbet, sen kom lilltjejen o ville vara med.

F300D606-4AEF-4631-85C3-B5F3D805A42B.jpeg.7e65df270ba9fffd7b1dee58c722f061.jpeg

Notera spakarna för värmepaketet de är anslutna till ett fungerande värmepaket, kommer mer bilder om det en annan gång. Ska bli krymplack på aluplåten för spakarna och lite matta på tunneln. Men börjar tro att sånt får vänta till efter besiktning.

Nästa job blir el till instrumenten.

/T

Edited by tpau

Share this post


Link to post
Share on other sites

Elen i ibrädan hopkopplad nu är det bara motgående kablage, kupéfläkten, USB-laddning samt torkarmotor kvar att koppla in under scuttle.

47A00D32-51CC-4BEC-ABA6-16E87CFB804B.thumb.jpeg.46e0aa0cd585d64f963af011f2857449.jpeg

Sen är det dags att välja säkringar och se till att reläerna har någonstans att bo. När det är klart är det bara fram o sidoblickens kvar innan all el är klar för funktionskontroll.

Tittade på ”B is for build” och han uttryckte att när det börjar närma sig klart så brukar han börja tappa tempo och fokusera på småsaker pga nervositet, det har nog helt klart varit så för mig, så dags att bita ihop och köra på!

/T

 

  • Like 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har fått lite mer tid i garaget.

Elen under scuttle är klar utom torkarmotorn som jag måste fundera lite till på hur det blev vid spakarna till slut.

Därefter blev det något som krävde lite nerver, såga hål uppepå scuttle för defrosterutblås, men mäta 4 gånger och ta det lugnt så blev det riktigt bra!

3379890C-F7BB-49CC-A082-9EBEF49F1E6D.jpeg.928b315460ccd8305000494dbddc42f0.jpeg

Även under scuttle är det färdigt nu är allt färdigkonstruerat på värmepaketet bara att montera ihop och hoppas att det fungerar som tänkt.

FA8F8FDC-552C-4B00-81AD-A4E23397D497.jpeg.c71a4bfd93cda4c4bbe379f80d7dfd7e.jpeg

Efter att bilden togs var det bara att plocka bort allt, ska på med lite svart färg på insidan av scuttlen samt lite tygtape mellan scuttle o ram. 

/T

Edited by tpau
Autocorrect som inte gillar bilar!
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag fortsätter att gneta på med alla de saker som jag sparat till slutet.

Scuttlen är målad invändigt och redo för återmontering, väntar bara på mer filttejp för att se till att den inte skramlar mot ramen.

När det stog still monterade jag framblinkers på noskonen och tänkte koppla in men insåg att jag nog bör bestämma mig för eldragningen till sidoblinkers, men dessa ska sitta i franskärmen så det var bara att bita ihop och montera framvagn... jag kom så långt att jag tänkte lägga på ett lager värmebeständig färg på bromsskivorna, men färgen fick slut på drivgas trots att den känns halvfull. Självklart efter att ha målat en halv skiva...

På väg ut ur garaget bestämde jag mig för att lägga på framskärm, fel sida men känns fortfarande grymt bra. 

94CAB6EE-B345-4995-92BB-6B0131CB0429.jpeg.da293676c90bbd9b8cd56cb5a60c5df5.jpeg

Så då var det bara att ta tag i en annan sak som legat, avgasröret.

Om ni kommer ihåg passade inte GBS nya större ljuddämpare mot mitt mycket gamla grenrör så jag behöver byta en 17 cm rak bit mellan kollektor och ljuddämpare, Inte hela värden och jag får lite skylla mig själv för min snigelfart på byggandet... den är iallafall snygg på plats, saknas fortfarande svets mellan kollektor o rörbiten.

C4F5721C-403C-4D8A-B923-B79757D1D45F.jpeg.87286051b90d546aa59b0a2fa2f8a51b.jpeg

Men som vanligt kommer funderingarna, när jag lägger dämparen så att den är nästan horisontell så pekar avgasutsläppen ganska mycket neråt.

245A4E69-0440-402E-ACDF-8D36D57293B9.jpeg.650943178622e2220837c66782166512.jpeg621CD333-197D-48C3-A3EA-0F9D01C655AE.jpeg.028d6a3fc5fe0da04af603ec788f3cdf.jpeg

Jag borde kunna borra ur nitarna till gaveln och rotera om utblåset för att få det mer i sidled men det känns som en god idé att låta det peka ganska mycket neråt till bullerprovet (jag har illusionen att jag ska klara provet med denna dämpare eventuellt med en liten insticksbaffel). 

Men om jag kör så kommer jag blåsa avgaser på bakhjulet, vid bankörning är det nog en dålig idé som kommer överhetta däcket. Men är det någon som har erfarenhet av om det kommer bli problem redan vid inspirerad gatåka?

/T

Edited by tpau

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag tror utblåset måste vara vinklat nedåt , om du har det på höger sida. Kolla med SFRO.

Kämpa på nu!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Svetsstänk!!!

C0D7B3EC-CE13-4CA1-ACB4-62FBE22898F2.thumb.jpeg.87ad2015cccd475cc2283422ba964903.jpeg

När jag provsvetsade ihop den bit jag skar av grenröret med den nya biten jag köpt för att fylla i hade jag mkt stora mängder svetsstänk.

Grenröret kallas rostfritt men är magnetiskt, nya rörbiten är Biltemas rostfria och inte magnetiskt, svetstråden är Biltemas rostfria och jag kör med 25% CO.

svetsen är en liten 160A Esab origo mig och innanför luckan rekommenderar den trådmatning 6 och effektläge 2 av 4 vilket jag körde. Provade även mer effekt utan skillnad i mängden stänk.

Fogen blir strukturell och ser ok ut, men hur gör jag för att inte få så mycket svetsstänk?

/T

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rostfria knivar brukar vara martensitiskt och där med magnetiskt. Kör sällan MIG själv och har aldrig gjort det med CO2. Jag skulle nog prova att byta till argon som första åtgärd. Rostfritt brukar vara känsligt för föroreningar av alla de slag.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fick hem lite filttejp från Elfa så scuttle åkte på ikväll.

Passade på att ta en bild på insidan av scuttlen, defrosterplenumen sitter på samma skruv som ventilationsutblåsen med dubbla nyloc, en för utloppet och en för plenumens. Mellan plenum och scuttle sitter det en 3mm neoprenpackning och slangarna är bara nedstoppade i gummiböjen som ansluter mot brandväggen..

Torkarnotorn är på plats också, jag förstår varför man använder gamla Lucas system, installationen blir kompakt och enkel.

F1B6D615-1FD4-4F9D-B4C4-7EF3E32BD63E.jpeg.1b818a00e820efb2b99ee9bc86e30f8b.jpeg

Defrosterutblåsen hamnade på rätt ställe och ser trevliga ut nu.37C2EBB3-9C09-4E71-9D4D-960E55CFEBA9.jpeg.defa57756ed5fe6b0279448f55cc1d0a.jpeg

Och så en bild med rutan på plats igen, muttrarna till stagen är bara påskruvade några gängvarv så det blir lite tightare mellan stag och scuttle i slutändan. Känns konstigt att börja ta av skyddsfilmen... 96A0689D-F2F7-40F0-98CE-F32A5D68911F.jpeg.6a9fc278e91ac546ba079dbea4755f55.jpeg

Edited by tpau
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Varifrån kommer torkarmotorn ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Precis, även Europa spares, kit spares, SVC osv. Sök på Lucas Wiper motor alt mini Wiper motor så hittar du massor.

Carbuilders har även mycket tillbehör tex. kontaktstycke vilket är trevligt.

/T

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack . Beställde en från  carbuilder solutions . 

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 2019-11-04 at 21:40, tpau sade:

Svetsstänk!!!

C0D7B3EC-CE13-4CA1-ACB4-62FBE22898F2.thumb.jpeg.87ad2015cccd475cc2283422ba964903.jpeg

När jag provsvetsade ihop den bit jag skar av grenröret med den nya biten jag köpt för att fylla i hade jag mkt stora mängder svetsstänk.

Grenröret kallas rostfritt men är magnetiskt, nya rörbiten är Biltemas rostfria och inte magnetiskt, svetstråden är Biltemas rostfria och jag kör med 25% CO.

svetsen är en liten 160A Esab origo mig och innanför luckan rekommenderar den trådmatning 6 och effektläge 2 av 4 vilket jag körde. Provade även mer effekt utan skillnad i mängden stänk.

Fogen blir strukturell och ser ok ut, men hur gör jag för att inte få så mycket svetsstänk?

/T

byt gas till nån blandgas   /  PeÅ

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lite mer montering, värmepaketet på plats.

0B68646A-FD6A-4BD9-8DE7-EC7149033D56.jpeg.9a76c008f538f0a1c76911b113391deb.jpeg

/T

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...