Jump to content

Glassätar Zero med Pinto EFI


tpau

Recommended Posts

Det är ju bra att lyfta ventilkåpan och kolla så alla ventiltätningar sitter kvar. Skulle någon ha gett sig så går det att lossa vippa och hålla upp ventilen med tryckluft, eller genom att peta in ett långt tunt rep genom tändstiftshålet, så man kan hålla upp ventilen med det.

Kolla också att din PCV-ventil fungerar, den ska ha en strypning/flödesbegränsning. Det händer att den fastnar eller på annat sätt går sönder och då kan motorn dra i sig olja den vägen. Om oljeröken försvinner när du kopplar ur vakuumet till PCV-ventilen så sitter felet där. Du hade väl kopplat om till den nyare lösningen - kanske skiljer det på ventilerna?

Gustaf

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag hittade felet!

10AA74B3-4A82-4B21-8395-BC231ED0DED7.thumb.jpeg.ebdb6c7d57abf2792614553bb7c04b86.jpeg

1ans avgastventiltätning satt inte på rätt ställe utan flaggade på halv stång.

Har försökt att peta ner den på rätt plats, om inte det funkar utan den åker upp igen unders sfro2 får jag demontera och limma.

Plockade även loss pcv ventilen först och körde skakprov på den tack för det tipset Gustav! Lät lagom  mycket marackas 👍.

/T

 

Link to comment
Share on other sites

Har haft en känslomässigt intensiv dag.

SFRO2, snö, åskskur och spänning.

I det stora hela passerade bilen med beröm godkänt, betedde sig trevligt på vägen och under inbromsning och bra beteende över gupp utan bumpsteer. De ystra 115 hästarna (eller hur många som nu är kvar i stallet) levererar mycket mer än jag väntat, har varit lite orolig för att jag ska uppleva den som lite trött men det kommer finns nog med effekt för de första åren som den rullar nu.

Jag var däremot lite för kaxig gällande buller, har noterat att många dämpar för mycket skjuter under och bara bullrar 12-25% av tillåten utstrålad ljudenergi. Trodde att jag skulle klara mig med originalluftburk och stor cylindrisk ljuddämpare men hade lite under dubbla mängden tillåten utstrålad ljudenergi, 86 bB.

Dessutom har jag förträngt att hjulen inte är balanserade, behöver se om det då det skakade bra mycket i ratten.

Dessa två är enkla att lösa, bara lite surt att jag inte var mer förberedd.

Men utöver detta hade bilen ett lite mystiskt beteende, ibland drog den åt vänster. Jag har inga bra hypoteser om vad det skulle kunna vara, kom gärna med förslag!

/T

Link to comment
Share on other sites

Tackar!

Jag har ju fortfarande inte vägt bilen, men tror på en tjänstevikten på ca 700kg, har inte byggt den lättaste sjuan.

Teoretiskt har jag konstaterat att Miatan jag hade hade 115hk och en tjänstevikt på strax över 1000kg och den var underhållande att köra. Jag läste mycket om att trimma den men när jag var ute o körde var det relativt sällan jag blev frustrerad på bristen av effekt, snarare tvärtom.

Men fortfarande så är det en relativt modest effekt jämfört med de flesta bilarna på det här forumet, och jag har ibland varit orolig för att den ska kännas lite trött.

Det jag ville uttrycka var att det skottade på bra när besiktningsmannen klev på gasen.

nån som har några tips på varför bilen drar åt vänster?

/T

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

En milstolpe avklarad.

11663294-9E5A-402F-941D-1574DD1B7E76.jpeg.3748262419d0396b97c9353d388e586d.jpeg

Det blev några turer kring ursprungskontrollen men ett lösningsorienterat och trevligt bemötande från transportstyrelsen.

/T

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Då har jag tillslut skruvat ihop mustangen och fått ut den ur garaget.

E3C55CA5-6F06-4BAC-94A1-C1D7457A3F3D.jpeg.cd178a1418d0d18dafec97eafdd5e768.jpeg

Det var bra lortigt efter att ha bökat hjulupphängningar och efter att ha fått hjälp av min 4 åring att fylla olja i motorn. Så igår blev det storstädning och skura golvet.

Till i år fick Mustangen; ny cab, nya spindelleder, ny p-ända, nya skivor och belägg, fjäderbussningar bak, reparerat kilometerräknaren, lagt på ny klarlack på bakkofångaren som var sönderbränd (blev ganska anständigt och kan rekommenderas), monterat nya dimljus, bytt olja o stift samt masserat skärmkanter och monterat nya hjul. Men det var en av de billigaste med V8 jag kunde hitta....

Nåja rullade in sjuan i garaget idag och började med grannovänligt torrvarvande. Öppnade porten och verkstadsdörren i andra ändan, varvade upp motorn till 5000 varv och mätta ljudnivå inne på förarplatsen

706579AC-10DD-4F1E-B78D-DCB056B6900D.thumb.png.0c820a457df45ac757b6d27fbbd5fd25.png

Efter lunch spenderade jag en timma med att försöka dela ljuddämparen, det heter att den ska vara ompackningsbar så borrade ut nitarna och försökte dela. Använde först milt vild och sen mindre milt våld inklusive glidhammare. Lyckades få ytterröret att glida fram och tillbaka men innerröret ville inte separera.

Dags för plan b, krokig dB killer.

C5C8D722-A048-48D3-B96F-02365E6C3767.jpeg.61eff49890a3a592d7812afde0ae962e.jpeg

Hade tänkt att montera den mitt i det perforerade röret som en ljuddämparbaffel, men nu hamnar den i slutröret. Har lindat lite överblivet avgasbandage runt, och glömde så klart handskar, kliar skönt just nu...

Nu ska jag bara handla nya rostfria popnitar och sätta tillbaka avgassystemet så får vi se om det fungerade.

Passade också på att plocka av hjulen för att kunna köra iväg o balansera.4728D641-F0A4-4EB6-84F1-CDC27742D157.jpeg.0ad41d5befc9c13e8fe50e8a54521c28.jpeg

Har helt klart kommit fram till att det hade varit skönt med en stadig lyftpunkt mitt under styrväxeln, se det som en rekommendation till alla er nybyggare...

/T

PS

En liten glambild på mustangen, fortfarande dammig efter vinter i tält o garage. Nya caben är svart, det är solnedgången som målar den ljusare.

4F01C6BD-279F-47FB-A02A-27DE58D77464.jpeg.13a697f3eb762ef811db05eddfc8ea45.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Min Fru hade med sig lite rostfria nitar från biltema i eftermiddags, dessa monterades snabbt i ljuddämparen (gillar verkligen tryckluftspistolen, det är tungt att dra 4.8 mm rostfria nitar för hand)

Avgassystemet återmonterades och grannarna fick utså lite mer torrvarvande, tyvärr kan jag inte mäta nån märkbar skillnad före och efter dB killer. Har en intern debatt om nästa steg är diskobollar innanför dB killern o tvättsvamp i luftburken eller om jag ska filosofera i Biltemas avgassektion. Det fans någon Opel Astra slutdämpare som var billig och verkade ganska stor, någon som har ett hett tips på billiga dämpare som dämpar mycket? Gärna en sån där avgaserna måste åka fram och tillbaka någon gång.

För att visa någon bild så är det här avgasventilen som var oljegrisig.

30FBED07-9946-4394-8E1D-D995EDB26669.jpeg.ebe4f9170ef4ca8c02818bc63542fe10.jpeg

 Tätningsbytet verkar fungera, men ska det vara så mycket grå aska på ventilerna?

Inser också att det kommer krävas en big bore avgaspackning, eldringen ligger nästan helt exponerad i överkant o framkant. Får bli senare.

/T

 

Link to comment
Share on other sites

Var och fick hjulen balanserade idag.

Resultatet blev 30, 40, 45, 130! gram

CD9D9C1C-19F2-4BC4-998A-CD20B18FC6EA.jpeg.371ef262667c025a209f0ff0c231fee4.jpeg
Självklart var det hjulet som krävde mest vikter monterat i fram, inte konstigt att det skakade i ratten.

Däckgubben var rodåkare och trodde att det ska bli bra, får se om han har rätt eller om det blir att åka tillbaka och rotera däcket på fälgen.

Har spenderat kvällen med att återbesöka hjulinställning, tror att jag kan ha haft olika camber höger och vänster motsvarande ett gängvarv på övre kulleden.

Har lämnat alla muttrar lösa och ska återbesöka Inmätning/justering igen om någon dag.

/T

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Petade i 5 diskobollar i ljuddämparen och torrvarvande lite till., gjorde absolut ingen skillnad på dB mätaren. Börjar tro att jag valt fel provmetod.

Näväl trailerhyra blir minst 800 och så behöver jag be om hjälp av någon som har E kort, Utöver att jag riskerar att tappa en helg.

Så surfade mer på vad som skulle kunna vara vettiga ljuddämpare från biltema men det krävdes lite besiktning på plats, kom hem med en laddning som tillsammans med byggsatsens originalljuddämpare hade god potential.
87066010-0151-41BF-9D68-7C774890F299.jpeg.2571ffeb112059c3e2035777b241e193.jpeg

Två Volvo slutdämpare av typen där flödet går fram och tillbaka och en krokig bit som passade.

Fick slita en stund med glidhammaren för att skilja grenröret o dämparen men till slut så gick det.

14234572-C512-4810-9E8A-A6154737AEAF.jpeg.1068480169b5244dddfb896f2f9c856f.jpeg

Sen var det bara att kanalisera min inre turbo Yoda och börja kapa o stumfoga rör. Det blir mycket snyggare när han gör det men det fick typ rätt form.

67BDEC7C-32E8-44EE-A2B1-AC77EBA2E4C5.jpeg.1a9af1cbcb599779371afb0b29287a1c.jpeg

Efter helsvetsning återmonterade jag
4EF8E2EF-8042-40A3-BCA0-1E11F7CF6322.jpeg.d390547adb603268b56920933175b5fa.jpeg

Och hade lite passformsproblem, mellanröret låg an mot bakvagnsuppgängningen. Men inget som inte gick att lösa med slägghammare...

6C8AFD81-D53F-4A13-A776-9A24B266A54F.jpeg.2981e4bc3d1d4288642276bf9214fe4c.jpeg

Efter att ha satt lite överblivet avgasbandage på mellanröret fick det permanent plats.

188FBC6B-9113-4B8C-AB93-26268A296549.jpeg.dde6a0c29bf1bb812c178ffcff8660ca.jpeg

Det är ganska kul att bygga när inte kraven är så höga 🙈🤔

Efter provkörning är den bra mycket tystare, nu är bara frågan om remkretsen är för bullrig, av någon anledning låter min generatorrem som drivningen till en kompressor...

/T

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Idag var en bra dag!

Igår var jag uppe i Uppsala och hämtade @veddes trailer, tack för det generösa erbjudandet Fredrik!

Imorse klockan 8 såg det ut såhär:

E2F539A1-D6F9-4174-B0EC-50922E24EEA5.jpeg.e14435a0eaf1bd63c356a20c7f928112.jpeg
Hade ett möte med Marlon klockan 10 i Norrtälje för komplettering av SFRO2 och bullerprov.

Jag har lagt många kvällar på att mäta och mäta igen på hjulupphängningen. Jag vet att tidiga Zero hade problem med toe in på ena bakhjulet, tydligen var min en tidig Zero. Höger bak stod en millimeter toe in, lite mätande och räknande på lagerhuset visade att jag borde ha en 0,12mm schims, Min bror hjälpte mig med 0,1 och 0,02 schimsband vilket löste problemet galant, ”I love it when a plan comes  together” som Hannibal Smith brukade säga.

I fram hade jag blivit lurad av mitt lutande garagegolv, använde rotationslaser för att mäta in en bra plats där bilen borde stå. I slutändan Hittade jag en plats där jag enbart behövde 2mm plåt under ena framhjulet för att få marken horisontell. Med bilen rak visade det sig att jag hade 1,5 grader camber på ena hjulet och 0.8 grader på andra hjulet. På en Zero ger ett varv på övre spindelled ca 0,8 grader camber, lossa och skruva in höger övre spindelled ett varv så blev det lika där. Jag hade också kanske lite för mycket toe med 2 mm per sida. Justerade ner till ca 1.25 mm per sida. Vid min provkörning var det en trevlig bil, men frågan var vad en mer kunnig förare skulle säga.

Marlon kom tillbaka efter en relativt kort provkörning med komplimanger för bilens körbarhet, win!

Tillbaka upp med bilen på trailern för en kort färd till Norrtälje flygfält.

FDA88FB5-8743-4306-9BAB-41D68D63B4FF.jpeg.f9aae9183b2cbc832e6aa3e9dab5bce8.jpeg

Marlon körde 4 vändor fram och tillbaka, kändes nästan fånigt tyst; Fast jag stod nästan 100 meter bort så det kändes inte helt tryggt.

2531451C-28DB-406A-94BE-6C65F4587F4C.jpeg.3bf45966331aa83033e35c3c5622c936.jpeg
Efter mätning körde han tillbaka med tummen upp och ett leende, 75 dBa sammanvägt, jag hade gått för mycket all in på ljuddämpning, bilen strålar ca 13% av tillåtet buller 🤪.
 

Med det här har jag tydligen passerat SFRO2 och Bullperprov! 🎉🏎
 

Enskilt godkännande är bokat till nästnästa Måndag, hoppas att postgudarna är med mig så att det går ihop sig.
Ett särskilt tack till Marlon som kunde ta sig an mig på kort varsel och för det fantastiskt trevliga bemötandet!

/T

 

Edited by tpau
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Grattis, visst är det skönt! Nu är det bara sista lilla kvar. Hoppas du har ett "bra" besiktningsorgan bokat.
Sen får du komma på träffar med bilen

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Äntligen tillbaka hemma från en heldagsutflykt till Nyköping med destination Opus.
Lagom till vi passerade första Nyköpingsskylten kom en mycket stark regnskur, kändes som en tuff start.

45D67855-03CD-4132-B2B8-66BFE3D4A7D8.jpeg.c24fa03aec7770349823a7bf094800ab.jpeg

Väl på stationen bedarrade regnet och besiktningsmannen levererade med kunskap, mycket gott bemötande och trevliga kommentarer om bilen,

Hjulvikter utan förare och halv tank: HB 160, VB 160, HF 184, VF 176 dvs 755 kg tjänstevikt.
Liten skylt i fram och T12BF.

Enda egentliga avvikelsen var att de inte gillade mitt låga avgassystem som går under bilen, något som framfördes på ett respektfullt och artigt sätt.

Nu är det bara att vänta på regplåtar, har dock planer på att åka till landet om en vecka så första egna tur blir nog om 3 veckor.

/T

Edited by tpau
  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Jag fick regplåtarna idag!

Har lagt senaste dagarna på att bygga om klädkammare till min fru... trodde inte de skulle dyka upp så fort.

Har forumet någon bra rekommendation på försäkringsbolag? Har vi klubbrabatt med någon försäkringsgivare?

/T

Edited by tpau
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Här var det ett tag sen uppdatering, dags för en lång en...

Mellan SFRO 2 och Enskilt godkännande roade jag mig med att montera Caben, eller båtkappellet som det känns mer likt.

AD7C4EAC-B4B5-49D4-A831-07A5A80E2FE8.jpeg.8830d7a959bd83456d378ebf2d07ac23.jpeg
Det var en del trixande och jag blev ganska långt ifrån nöjd med inpassningen, men det ser hyfsat ut på avstånd.

CE730C2C-DB54-4F64-8029-3C52439B4717.jpeg.5ef87011dc4043661521ec0df526417f.jpeg

Men målet är egentligen inte Caben som sådan, jag ville ha på sidodörrar och bagagelucka i vinyl och för att passa in dessa krävdes cabmontering.

FDD4DE7B-5DF8-44BC-A5C6-BB854581725B.jpeg.7f79ce8d6db8ad3da9be9dcf0ae05499.jpeg

Jag har också hunnit ha mitt första lite mer riktiga haveri, det visade sig att min handbromslösning inte helt höll måttet. Vajern gled loss ur skruven som håller den och bara höljet blev kvar. Har återmonterat och dragit hårt, får se om det räcker.

55757B59-E2E5-421E-8730-C8DB8A4EB8E8.jpeg.0629a5310f0877180c131e3d51a2c43d.jpeg

Inte hela världen men jag fick svära lite åt fordonskonstruktören innan den auktoriserade mekanikern arbetade fram en certifierad metod för att få bort locket på tunneln.

5A1A3AF1-E8BA-47AA-85CD-5079C5DC684C.jpeg.48e622ea011bc0b12f75a40d00b47a81.jpeg

Bits med 1/4” fast nyckel och en sjättedel i taget, men det gick utan att plocka ut stolarna som också kräver lite svordomar att göra själv.

Har nu kört ca 55 mil och hunnit med att tanka 2 ggr med en medelförbrukning på ca 0,9. Det verkar som om den går ganska fett som synes av beläggningen som ca 45 mil skapat på min dB killer.

AA1A7E12-A031-48AC-81EF-63154D300605.jpeg.ede40674d6ff827cb75a1464eaf41495.jpeg

Tror inte att den går helt som det är tänkt, blåryker inte iaf. Misstänker någon av tempgivarna...
Men det leder mig fram till nästa steg i evolutionen, Megasquirt. 
Har ett Miata pnp liggande på arbetsbänken och funderar på hur jag ska få ihop kablaget.

Tänkte nog försöka köra på TFI baserad tändning och triggning till att börja med och funderar om någon av er vet vart jag kan få tag i ett ostiftat Kontaktdon som passar mot TFI modulen, har hittat pigtails men skulle gärna slippa skarvarna. Kontakten ser ut så här:

27275BD9-6976-4454-933E-11CC8D0EECD9.jpeg.b503200dc07dbf5d470018f475f5415d.jpegE1E66340-AEDA-48AA-A5AC-AC939B1D289E.jpeg.951c8889adce172011dbe537903ef734.jpeg

/T

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag har inte hittat någon som säljer TFI kontaktdon. Men de går bra att stifta ur, ta loss den röda låstungan så släpper stiften enkelt. Då kan man få dit ny kabel direkt på stifthylsorna (eller byta till nya stifthylsor, de är ju lite mer generiska). 

 

Gustaf 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 2020-06-11 at 23:20, tpau sade:

Var och fick hjulen balanserade idag.

Resultatet blev 130! gram

CD9D9C1C-19F2-4BC4-998A-CD20B18FC6EA.jpeg.371ef262667c025a209f0ff0c231fee4.jpeg
Självklart var det hjulet som krävde mest vikter monterat i fram, inte konstigt att det skakade i ratten.

Däckgubben var rodåkare och trodde att det ska bli bra, får se om han har rätt eller om det blir att åka tillbaka och rotera däcket på fälgen.

/T

Blev det att rotera däcket?

Hur rund är fälgen?

 

//Nisse

Link to comment
Share on other sites

Däcket roterades aldrig, men jag märker 0 vibrationer när jag är ute o kör.

Är egentligen inte helt säker på fälgvalet det gjordes för 10 år sedan med de referensramar jag hade då. Skulle vilja ha lite lättare/mindre fälgar och lite mer gummi. Fast samtligt är den ganska ball såhär;

B46BC54C-A51A-4779-BF18-031F1258DD5D.thumb.jpeg.245771caf95f96e1fbdbe7d52c069940.jpeg

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Är man ute efter det klassiska Seven stuket så är din bil precis som den ska vara . Kanske Minilight 13" fälgar men jag gillar den som den är . Bara njut av den . 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Håller på och plockar ihop ett nytt gasväxlingssystem.

En del är hemmaportad topp, blir std Storlek men rimflow på avgas för att slippa byta ventilsäten, men insug blir 1.8” dvs 45,7 istället för 42 mm samt en plattare och bättre form.
Två bilder som jämför ny och gammal

30140ED6-7575-4D83-A9F4-AE2D6C4B1656.jpeg.3d199fdb5c1da2b82f19838bb109ddda.jpeg157052F9-8C07-4D59-9EA4-08ED52952566.jpeg.2bf253d62e8ecb33dd9a50cf72a22c87.jpeg

Jag har beställt ventilsätesfräsar från Indien, vet inte helt hur det kommer bli med det, kostnaden var avsevärt mycket lägre än biltema. Dessa behövs innan jag kan börja bearbeta insugssidan.

Ventilerna beställdes från G&S valves, bra support och snabb leverans, men.

CB42E04D-F053-438C-9CA7-F32B85157820.thumb.jpeg.7b0b583c2f2e6ab265c192c1c0f2599d.jpeg

Dessa är märkta med samma artikelnummer men har olika total längd, form och vikt... Gissar att de har gjort ett generationsskifte som säkert ha minimal prestandapåverkan men ganska osnyggt att skicka två av varje.

Har skrivit till G&S och begärt att få två till av endera sorten, får se hur de svarar.

/T

Edited by tpau
Autocorrect
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

G&S valves stod helt klart bakom sitt rykte och produkt.

Samma dag som jag påtalade problemet hade de skickat 4 ersättningsventiler och dessa kom idag.

E11B19CA-FE45-406B-B2D1-239CC7EE4B95.jpeg.47ca63af356a5e08922baa8a1f3cdd1c.jpegED48FB4F-E134-4FA0-A41A-2EDCF4366903.jpeg.ae8881d709a3d68b52484335a4fb9e39.jpeg
Ska slipa in dessa mot mina befintliga säten och se om jag har lyckats porta utan att förstöra sätet.

Sen är det bara att vänta på mina fräsar...

/T
 

Link to comment
Share on other sites

Har slipat in avgasventilerna.

4ans cylinder har tuggat på något hårt och spottat ut det på avgassidan, jag hade missat att jag hade en så pass stor skada i sätet. Hade kanske valt en annan taktik än att behålla befintligt om jag sett det tidigare. Vad tror ni kommer det att hålla 1000 entusiastmil?

869E6454-42D8-402F-8643-716E10D24B8D.thumb.jpeg.7d63a5703601caadfa34d7ea29ee219e.jpeg

Fö övrigt syns ett ganska stort steg Där sätet möter gjutgodset, detta ska reduceras när insugsventilen är monterad och det är dags att snygga upp förbränningsrummet.

På ventilsidan blir det hyfsat använder större delen av sätet men missar yttersta två tiondelarna, vilket innebär att jag kommer åka med 35,5 mm ventiler istället för 36...

6EEEB152-239A-44C6-A01E-1A2433BBD4BE.jpeg.f6d3fbf2a218aef2aad97081404e7a41.jpeg

Bara fortsätta nöta på de små sakerna...

/T

Link to comment
Share on other sites

On 2020-08-24 at 22:00, tpau sade:

Håller på och plockar ihop ett nytt gasväxlingssystem.

En del är hemmaportad topp, blir std Storlek men rimflow på avgas för att slippa byta ventilsäten, men insug blir 1.8” dvs 45,7 istället för 42 mm samt en plattare och bättre form.
Två bilder som jämför ny och gammal

30140ED6-7575-4D83-A9F4-AE2D6C4B1656.jpeg.3d199fdb5c1da2b82f19838bb109ddda.jpeg157052F9-8C07-4D59-9EA4-08ED52952566.jpeg.2bf253d62e8ecb33dd9a50cf72a22c87.jpeg

Jag har beställt ventilsätesfräsar från Indien, vet inte helt hur det kommer bli med det, kostnaden var avsevärt mycket lägre än biltema. Dessa behövs innan jag kan börja bearbeta insugssidan.

Ventilerna beställdes från G&S valves, bra support och snabb leverans, men.

CB42E04D-F053-438C-9CA7-F32B85157820.thumb.jpeg.7b0b583c2f2e6ab265c192c1c0f2599d.jpeg

Dessa är märkta med samma artikelnummer men har olika total längd, form och vikt... Gissar att de har gjort ett generationsskifte som säkert ha minimal prestandapåverkan men ganska osnyggt att skicka två av varje.

Har skrivit till G&S och begärt att få två till av endera sorten, får se hur de svarar.

/T

Har du någon länk till fräsverktyget från Indien? Kanske har fått hem?nått att säga om kvaliteten?
/Emil

Link to comment
Share on other sites

Jag har beställt en sån här sats, finns diverse likartade från olika säljare.

https://www.ebay.com/itm/254598414948

Dessa fräsar funkar inte i härdade säten och förmodligen inte i aluminiumtoppar då dessa borde ha härdade säten. Därav att jag enbart kommer byta insugsventilen.
De har också litet blandade recensioner, bitvis undrar jag om en del av de goda recensionerna verkligen är äkta verkar lite väl positiva. Men jag tyckte att det vore kul att undersöka för det priset...

Däremot har säljaren inte bekräftat att de skickat, och svarar inte på mail, beställde den 18e så börjar bli lite fundersam. Indien har det ju ganska tufft just nu så tänkte påminna någon gång till ge dom några dagar och sen kanske be Ebay att få häva köpet.

De finns olika kvaliteter på hårdmetalfräsar, jag valde mellan den jag valde och en sån här:

https://www.ebay.com/itm/Large-Car-Valve-Seat-Reamer-Valve-Grinding-Tool-Engine-Valve-Seat-Lapper-Q-15M-Y/183818080455

Kanske fortfarande blir den om AtoZ inte svarar i närtid, jag känner två nackdelar med kina varianten. Hårdmetallskären är mindre förlåtande För låg produktionskvalitet och det blir svårare att slipa om/av ett skär som sitter fel på grund av dålig kvalitet. Den verkar inte följa standard för hur skäret fäst mot handtaget (inte för att jag vet att den indiska gör det)

Jag tänkte ju ha 1.8” ventiler som är strax under 1-7/8”
Ska man inte ha fullt så stora ventiler ökar urvalet markant, likaså om man har amerikansk V8 då dessa har andra mått på ventilstyrningar.

Jag vet inte heller om verktyget kommer funka mot min ventilstyrning pinto original är inte 8mm utan ett tum mått som är strax över 8 mm, jag chansar på att det ska centrera ändå...

/T

Link to comment
Share on other sites

Idag kom ett rekommenderat brev från Lettland, eller ja brev kan ju definieras olika, det var ju ganska stort tjockt  och avlångt för att vara brev. Innehållet ska hjälpa sjuan gurgla;

E657D4BD-7218-4B16-8C4F-456990CB6E9C.jpeg.dd1a8efb083ff907780be0b57d29a2e1.jpeg

En trottelbrygga från en ’99 BMW K1200, dessa har inga injektorer så priset ligger lägre, min kom hem med TPS och gummimuffar mot insug för 800 kr.
Hypotesen är att såga sönder det plenum som kom med min extramotor och använda injektorer rail osv från den. Det innebär att jag i teorin spara sådär 8000 kr jfr en Jenvey brygga. Blir så klart lite mer jobb men det är ju liksom därför jag håller på med det här.

Jag valde K1200 brygga för att gumimuffarna är lagom stora att passa mot Pintons insug och de verkar relativt enkla att dela och få ihop i en ny konfiguration utan svarv, det låga priset gjorde att jag impulsköpte...

Väl hem a upptäckte jag något jag missat när jag gjorde min research. K1200 trotlarna är ganska små, inlopp och utlopp är lite över 38 mm. Det kommer begränsa effekten, så det blir inga 200 hk på dessa spjällhus, det hade jag redan förstått och accepterat. Vad jag missade var att de kragar in och själva spjället enbart är ca 35 mm.

65A97925-1E95-47E0-83AC-7E74EC342AFB.jpeg.b1c96b375a119f1c7fd0863fa10a5ac2.jpeg
BAC71B68-C8D0-4A3A-A180-06B6673C69B7.jpeg.2fece5a0d7eb9eba40e8cef2f41a31db.jpeg
Dags att klia mig lie i huvudet och fundera om jag skulle byta spår.
Funderade på att de flesta Weber 40 som rullar på en pinto har 32 mm choke och detta sägs räcka till uppåt 160 hk om resten lirar. Så efter lite rannsakande kom jag fram till att det inte är en önskvärd situation med så små trottlar men det får vara så...

Dags för lite hemmapulat med begränsad maskinpark. Jag hade redan sågat sönder och grovbearbetat plenumet sen tidigare. Nu fick det bli en till Finare kapning och så sågade jag fram lite runda lätt koniska träpluggar med ett ställbart borr jag hade.

Efter lite slipande i insugsrören gick dessa i och hålen låg hyfsat på rad. Dessa skulle nu agera styrning för yttre bearbetning.

Hade tänkt fortsätta med det ställbara borret men det tänkte annat och gick sönder, rotade lite i hyllorna och hittade en hålsåg i lämplig dimension.

4F51AFE8-B873-4C1D-B144-9819C2615813.jpeg.da5cd7c1a51125ed1736570d4d7ed541.jpeg
Mycket tålamod och rödsprit (till arbetsstycket inte till mig) så hade jag 4 grovbearbetade strosar att fästa förgasare på.

En stunds filande och så hade jag också något som liknar stoser på röret och en lite mindre grov ytfinnish.
Dags för provmontering

2E09D257-26B3-4D40-8D38-675B98E9D824.jpeg.16470ec8238e9a72f5a6acfa6a7c7dd9.jpeg

En hel del jobb kvar men det känns som att det här var den biten jag inte riktigt viste om det skulle gå...

/T

 

Edited by tpau
Autocorrect
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kul!

Jag tror du kan bli nöjd med relativt små spjäll, förmodligen får du bra progressivitet i gaspedalen och det är ju inte så mycket skrot i vägen så flödet räcker nog rätt bra.

Du kanske inte når max effekt på topp men kan få ett bra register, det är oftast värt mer på en gatbil.

Gustaf

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

I torsdags fick jag ett Mail från DHL som sa att fräsarna var hämtade från säljaren i Indien och skulle levereras kommande tisdag. Redan igår kom leveransen och jag har hunnit skära mina säten 97% färdiga.

Lådan som kom väckte nostalgi så det vete duga:

0878E1BF-33CE-4C9C-A5A6-57FC9CB4F838.jpeg.0544308c6f872552d39378952ea7df8c.jpeg

Innehållet såg ut som förväntat:

09F4C293-B935-46E8-AC56-2D057E34CA76.jpeg.4be496563a9834386de99105b37ef999.jpeg
 

Skären tar hyfsat ok och runt men det är nog bara 1/3 av skären som är i ingrepp, det finns vassa grader på en del eggarna och ytfinheten kräver känsla för att få till.

7BDE0744-DC06-4466-A152-03039448F34C.jpeg.7533ffccbdb5c952fc6ba38046c0b582.jpeg

A0610AD0-477C-4E81-97FB-04357058CE86.jpeg.7caf3db71496880e1ce388b53f6c34df.jpeg

Började med att skära en 60 graders utskärning nästan dit jag trodde 45 snittet skulle, notera ränderna i snittytan, senare snitt blev bättre med bestämdare handlag, tunn olja och mindre tryck.

F0F11A99-391B-4FE0-AE15-944F3700FF39.jpeg.6cb62f9756afc1d7daede96b4162b718.jpeg
 

Efter det använde jag ett 1.5” 45 graders skär för att borra upp halsen 5 mm in från sätet, det skär fint i gjutjärnet och tog förvånansvärt kort tid.

882FCB62-3544-48B6-BA0C-1AEC43F58A8F.jpeg.aceb3850a719e711931062b40677e767.jpeg
 

Nu var jag taggad, fram med slipmaskinerna, stenar och fräsar, öppnade upp halsen lite till samt öppnade upp skålen så den matchade halsen. Jag passade även på att reducera omkretsen på ventilstyrningen, den är inte kortare men mycket nättare.

30CEBD7D-2EFE-4624-AED7-60B4542CAF7F.jpeg.834775e6de4cca53116cea3c27ff1ead.jpeg

Nästa steg var att ta fram 45 graders skär och skära ett säte så ventilen passar, samt tunna ner sätet inifrån med 60 graders skäret.

ECD3CB90-0F93-4BC9-9C56-D2217E275072.jpeg.207df09fb5ad3f96ae6e25111659c85c.jpeg
Notera att sista bilden är tagen med extrema släpskuggor, det är inte i närheten av så vågigt som det ser ut. Det sagt, så ska jag fortfarande sandpappra insidan. Jag har också en inre debatt om jag ska ge mig på att slipa fram den venturi som Vizard förespråkar. Har en chans att ge avsevärt mer flöde men samtidigt har jag redan nu gjort en stor vinst och några felskär skulle kunna skrota toppen...

Nästa steg är att snygga upp förbränningsrummet kring avgasventilens ventilsäte och göra en mild inslipning av insugsventilerna för att se att sätena ligger rätt.

Innan jag kan känna mig helt färdig behöver jag få hem min nya kam så jag kan kolla om jag måste sänka in ventilerna djupare i förbränningsrummet.

Sen är det bara att mäta ut volymen på förbränningsrummet och fundera på hur mycket jag ska plana, målet är 10,5 i komp med en std högkompsbotten och tunn topplockspackning.

/T

 

Link to comment
Share on other sites

Idag fick jag hem trattarna till mina spjällhus, det borde gå att fästa luftfiltret direkt i tratten

F9AF7BF4-7A27-40F4-8AB0-4C3C0C7B30DE.jpeg.fe708a498cf1fd0a4928cd391e81adb2.jpeg 

Appropå fritt flöde in, trots bristen på trottelarea kommer det bli ganska öppet:

C3413A3C-B01D-4951-9EAB-A720D93DF23D.jpeg.ca003b4c6adab8103c1768c8bfdbaf80.jpeg

Jag har också frilagt avgasventilen, tandläkarkänsla med liten fräs i dremeln. Har tyvärr inget före/efter men det blev stor skillnad. Bilden roterar av någon konstig anledning och hamnar upp och ner, men det går ju att se ändå:

226C2E83-CA36-4C5D-AA26-B1E1DFED98C8.jpeg.ab39a209f89e228e61b128bcf5f378f9.jpeg
 

Frilade även lite för insugsventilen, Vizard påstår att det ska friläggas lite vid tändstiftet så så fick det också bli.

55963E92-B827-4119-A908-18FB769A98E1.jpeg.7d782b40fd58b78f0cfa4ec7394d222c.jpeg

/T

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Idag kom det ett roligt paket Med knölpåk, RL31K står det på lådan.

D817E242-BDC5-4664-8CAE-6C3AF61A0625.jpeg.10b7ee9761f8c1d9e8c1bbef75d05d2a.jpeg

Jag valde länge mellan att göra ett smart val eller satsa på lite mer känsla.
I slutändan landade jag kring tankar på min MINI Cooper S som hade konstant moment från 1300 till 5500 varv, det var en väldigt effektiv motor, men också ganska tråkig.
Det blev en bråkig pinne med mycket lyft och duration som ska vakna först vid 2700 varv. Dock är det många som hyllar den och säger att med sprut  ska den vara körbar längre ner också.

/T
 

Link to comment
Share on other sites

Tack Gustaf

Initialt tänkte jag köra vidare med min standardbotten som gått nästan 20’ mil så det får nog bli varvstopp vid ca 7300 men i förlängningen ska det bli en bottendel som tål 8000

Toppen ska in på bearbetning efter att jag bestämt hur mycket planing som behövs, igår åkte ventiler ock kam i och jag började mäta lite. Ska kolla lyftet på insugssidan för att sätta hur långt jag ska skära in ventilerna.
När det är klart blir det att mäta in hur mycket material som ska bort från fjädersätena. På avgassidan verkar det behövas ca 1 mm bearbetning. 

Just nu känner jag en barnslig glädje till att få leka i garaget! 🏎

Link to comment
Share on other sites

23 timmar sedan, tpau sade:

Idag kom det ett roligt paket Med knölpåk, RL31K står det på lådan.

D817E242-BDC5-4664-8CAE-6C3AF61A0625.jpeg.10b7ee9761f8c1d9e8c1bbef75d05d2a.jpeg

Jag valde länge mellan att göra ett smart val eller satsa på lite mer känsla.
I slutändan landade jag kring tankar på min MINI Cooper S som hade konstant moment från 1300 till 5500 varv, det var en väldigt effektiv motor, men också ganska tråkig.
Det blev en bråkig pinne med mycket lyft och duration som ska vakna först vid 2700 varv. Dock är det många som hyllar den och säger att med sprut  ska den vara körbar längre ner också.

/T
 

Låter rätt lik den kamaxel jag har i trim-toppen som ligger i väntan hos mig: https://www.summitracing.com/parts/crn-192241

Toppen är dessutom portad och med större ventiler. Insug:  44,5 (org. 42) avgas: 38 (org. 36).

Enligt min farbrors körning i DynoSim borde min motorkombination då teoretiskt kunna ge något i stil med bifogad bild... Notera filnamnet "G_wetdream". Så nu vet du vad vi siktar mot 😁 :racesmile:

1755833471_Skarmavbild2020-09-18kl_20_55_02.thumb.png.6a4c13e9850f46883267b0fb144870c8.png

/G

P.S.: Bifogar även teoretisk tändkurva. Kanske kan vara till nån nytta!

1137307282_Skarmavbild2020-09-18kl_21_00_37.thumb.png.0f8694758a59291e06f56860c5904e5e.png

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Coolt!

Vad är din uppgraderingsplan? Modifiera nu i vinter eller köra en säsong till?

jag tror att din kam har tightare lsa dvs mer överlap, det borde ge mer effekt och varvvillighet och ytterligare mer karaktär.

Jag har följt en herre som kallar sig Graham samt en herre som kallar sig Onyd. Båda uppehåller sig på Turbosport.co.uk Där har även en Jason (Fast Fords rule) lagt mycket tid. Alla tre utger sig för att vara motorbyggare och sprider mycket information.

Graham har dokumenterat byggen kallade, Dave, Lindford och Pete.

Två av dessa motorer Dave o Linford har varit inspiration för mina val.

Jag siktar någonstans mitt emellan och har väl ett mål på ca 170+  häst från 6000 till  7500+ 
image.jpeg.1f3f034bf50573d85c5e98c4dd309ad2.jpeg

http://www.turbosport.co.uk/showthread.php?t=165466&p=1802835&viewfull=1#post1802835
 

Men jag tror att min hemportade topp med 36 mm avgasventiler och mina 35 mm spjäll kommer begränsa, likaså behöver jag bygga en botten med mer kompression och squish för att spele i samma division.

I andra ändan verkar folk nå 150 hk med mildare kam och relativt milt portade storventilstoppar.

Jag hoppas på att lära mig saker, ha roligt och få en relativt vass motor.

Just nu funderar jag på om jag kan komma ut på söndag och prestandamäta nuvarande konfiguration för att få en baseline.

I vinter hoppas jag bygga kabelmatta klura ut megasquirt konfigurering och få igång motorn i trimmat skick. Så det vore lite kul att se hur mycket effekt allt mitt arbete ger.

Någon som har ett bra tips på prestandamätapp för iPhone?
 

/T

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...