Jump to content

Gälar i huven


Flying finn

Recommended Posts

Hej!

Finns det någon som har ett bra tips på hur man skulle kunna göra snygga gälar i motorhuven, beskrivningen som ges i byggboken tycks inte ge så bra resultat.

Det blir liksom lite varmt om fötterna eftersom den enda vägen varmluften slipper ut är under motorn eller genom hålet vid pedalstället.

Link to comment
Share on other sites

Nu gissar jag att du har en färdig bil och kanske inte är så intresserad av att göra för stora modifieringar, annars har jag sett lösningar där man vinklar ut sidoplåtarna bakom framhjulen och låter luften gå ut på sidorna istället...

lagold-zetecrear.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag har gjort gälar på mina sidopaneler av glasfiber. Vanlig kvartslist (trä) rätt tillsågade och fastsatta i gjutformen blir fina gällar. Har även ett luftintag i huven... Men jag antar att du har alusidor som redan är klara.. ? I så fall vet jag att vissa plåtslagare har verktyg för att tillverka gälar rätt smidigt. Så förslaget vore att lämna in huven till en plåtslagare som kan göra det åt dig...

Alternativ så kan du försöka täta hålet vid pedalstället....

Link to comment
Share on other sites

Nu gissar jag att du har en färdig bil och kanske inte är så intresserad av att göra för stora modifieringar, annars har jag sett lösningar där man vinklar ut sidoplåtarna bakom framhjulen och låter luften gå ut på sidorna istället...

lagold-zetecrear.jpg

Den typen av sidoplåtar sitter på min Dax. Det ger dessutom större fotutrymme! :D :D :D

Link to comment
Share on other sites

>>Gripenland

Hur kan det bli större fotutrymme med de sidoplåtarna? Är det inte bara en plåt som går utanpå den plåten som sitter på själva ramen?

Har du några bilder på hur det ser ut så får du gärna visa dem här ;)

Link to comment
Share on other sites

>>Gripenland

Hur kan det bli större fotutrymme med de sidoplåtarna? Är det inte bara en plåt som går utanpå den plåten som sitter på själva ramen?

Har du några bilder på hur det ser ut så får du gärna visa dem här ;)

Jag har bilder i byggmanualen men den är tyvärr på annan ort.

Plåten som sitter på själva ramen får en utbuktning som döljs av sidoplåten helt enkelt. Man tjänar en par cm på detta sätt.

Link to comment
Share on other sites

Plåten som sitter på själva ramen får en utbuktning som döljs av sidoplåten helt enkelt. Man tjänar en par cm på detta sätt.

Okej, det verkar rimligt... Utbuktningen är alltså inte hela vägen från nedre till övre rör i ramen?

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Finns det någon som har ett bra tips på hur man skulle kunna göra snygga gälar i motorhuven, beskrivningen som ges i byggboken tycks inte ge så bra resultat.

Det blir liksom lite varmt om fötterna eftersom den enda vägen varmluften slipper ut är under motorn eller genom hålet vid pedalstället.

Det finns ganska snygga luftutsläpp som båttillbehör. Tex http://www.hjertmans.se/ Art.nr. 4904-3 och 4904-5.

Link to comment
Share on other sites

Det kunde man ju ge sig på! Bara för att min prenumeration har gått ut och jag har glömt att förnya den kommer ett intressant nummer. :(

//Micael

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...