Jump to content
Sign in to follow this  
British_Engineering

Motorstyrsystem, OMEX, Emerald, NIRA eller Megasquirt

Recommended Posts

Söker nu efter ett potent styrsystem till min 2,0l Duratec.

Kommer att köra med egen-konstruerat insug med separata spjällhus från Ducati 999.

Helst ett så "komplett" paket som möjligt.

Krav: Det måste vara ett etablerat och känt system som supporteras och som det finns "färdiga" startmappar till.

Hör av er med förslag, tips och ideer!!

//Mikael

070-5206885

mikael.karlsson@m4.nu

Edited by British_Engineering

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det svåra när man är ny på insprut är att veta vad man faktiskt vill ha. Alltså vilka funktioner som ska finnas och på vilket sätt dom funktionerna ska fungera.

Av de du listar upp så tycker jag att både Omex och emerald har halkat efter och det har inte hänt speciellt mkt i dom några år.

Nya nira är ju modernt fortfarande... MS är ett kapitel för sig.

Men jag tycker du bör överväga ett insprut som du kan få bra support på så nära dig som möjligt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej,

Det lutar åt VEMS.

Verkar vara ett riktigt förnuftigt val med allt det där extra som jag vill ha men inte behöver...:-)

Tänkte exempelvis köra med TC med framhjulens abs-givare som jämförs med hastighetssignalen från växellådan.

//M

Share this post


Link to post
Share on other sites

Precis nu börjar du komma rätt i djungeln att kunna välja vad du vill :)

Nästa steg är att du kollar med vilken finess du vill att detta sker och jämför olika insprut därifrån..

Vart kan man hitta mer info om traction control i vems? enligt deras wikisida verkar det vara på konceptstadie? (om vi inte pratar launch control...)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Japp, det är nu det roliga börjar..

Jag har redan valt VEMS så nu det problemet är redan löst..:-)

Googla bara på traction Control VEMS så hittar du en hel del.

Finns självklart flera sätt att indikera och reglera detta så det är bara att skapa sig en egen bild av vad som passar bäst.

Jag kommer ju att använda en ganska std Duratec och inget galet turbomonster så jag tror att en mjukare reglering kommer att fungera bra.

Återkommer när jag börjar med installationen och programmera.

//M

Share this post


Link to post
Share on other sites

Se till att veta var du vill mappa bilen och att de är positiva till sprutet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×