Jump to content

Dags för en ny seven!!


Recommended Posts

Hej på er,

Nu tänkte jag testa att lägga upp en byggtråd för mitt nya bygge, en GBS ZERO GT med 2,0l Duratec motor och Mazda MX5 Mk3 växellåda

Har ett tidigare bygge i bagaget som aldrig riktigt blev som det var tänkt, utan såldes iväg efter att den var SFRO2 godkänd.

Tänkte dra nytta av alla lärdomar och försöka göra rätt från början denna gång.

Jag tänker inte satsa på ett lättviktsbygge utan bygger en välutrustad bil med rejäla stolar och fullt "weather gear" för mysiga Europs semesterar och helgresor till Ringen.

Vill få till ett klassiskt utseende så GBS ZERO GT passade mig som handen i handsken.

Efter många och långa diskussioner med Stefan på Kitcarsweden och slutligen ett besök hos GBS i Nottingshamshire så känns det verkligen som rätt val för mig.

Kommer att satsa på klassisk Post Office Red, rostfritt och polerat utförande på chassiplåtarna och svarta fälgar.

Bifogar min inspirations bild...:-)

Motorn och växellådan inhandlades i veckan från svenska bildemonteringar och tanken är att drivlinan skall vara färdig lagom till att ramen kommer i sommar.

Insuget kommer jag att tillverka själv med spjällhus från Ducati 999 och håller just på med att välja ett eftermarknadssprut.

Omex, Emerald, NIRA eller budgetvarianten Megasquirt. Nån som har gjort samma undersökning och kan ge en rekommendation..?

Kommer att lägga upp bilder i takt med att delar och ideer dyker upp.

Ha det bra,

Med vänlig hälsning

//Mikael Karlsson

Simlångsdalen (3mil utanför Halmstad)

post-39939-0-53083100-1425067245_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hej Mikael,

vilken härlig spec du har för ditt bygge!

- Duratec+NC vxl är troligtvis en av de mest prisvärda och sportigaste varianterna som man kan få till utav standard-delar i dagsläget. Skall du köra Miata diff också eller blir det Sierra där? Hur tänker du göra med oljetråg?

- Ducati 999 TB's - ruskigt intressant!!!!! Jag har GSXR1000 TB's liggande till mitt bygge. Hur kom det sig att du landade på Ducati-grejorna?

Det skall bli skoj att se ditt bygge allt eftersom det går framåt. :)

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

Ducce TB har jag kollat på för ett tag sedan. Stora och bra spjäll och inte små som GSX-R TB's.

Stort plus för sekundärspridarnas placering :thumbsup:

Det som gjorde att jag inte gick vidare var att utloppet från dem krävde bearbetning för att passa mitt tycke.

Det finns en hel del olika skooter TB's också som är intressanta.

Link to comment
Share on other sites

Det finns en hel del olika skooter TB's också som är intressanta.

:D hehehe, nope jag skall inte fråga dig vad du planerar för förra gången fick jag bara ett leende till svar. Det skulle väl bli samma nu??? Så, jag ger mig till tåls tills det är premiärdags...:D

Link to comment
Share on other sites

Kul med lite bilbyggare i Halmstad trakten.

Jag kommer själv att ha ett VEMS på mitt Hult Healy bygge med Volvo B6304.

Jag och min son har mappat ett antal bilar med VEMS så skaffar du ett sådant är det bara att hojta till om du behöver hjälp med mappning.

Kolla på vems.hu

Link to comment
Share on other sites

:D/> hehehe, nope jag skall inte fråga dig vad du planerar för förra gången fick jag bara ett leende till svar. Det skulle väl bli samma nu??? Så, jag ger mig till tåls tills det är premiärdags...:D/>

:hyper2:

Jag kör VEMS fungerar jättebra. Enligt de "mappare" jag pratat med gör i princip alla systemen samma sak på samma sätt. De som skiljer är vissa extra finesser på några system och framför allt "användarinterfacet". Vet du vem som ska mappa bilen så är det viktigaste att han/hon känner sig komfortabel och van vid det systemet du väljer.

Link to comment
Share on other sites

Lykke til med nytt bygge!

Bra motorvalg og spennende ITBs. Jeg har selv Microsquirt på min Duratec med GSXR ITBs. Du kan lese og se mer i tråden om bilen min.

Jeg loddet og mappet selv uten problemer og bilen går bra. Går du for dette oppsettet så kan du få grund map av meg.

Ellers så har jeg også VEMS system liggende som jeg skulle ha på en Porsche. VEMS har mer finesser og bl.a onboard WB og MAP sensor så det er et "bedre" sprut, men litt dyrere.

Jeg kjører EDIS som tenning og det fungere bra, selv om jeg ikke hadde planlagt dette fra begynnelsen. Ser at du også kan få hjelp til VEMS her så begyn å bygg! Så kan du velge sprut når du har funnet det som passer best til deg.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Tack för alla trevliga tillrop!!

Japp, har förkärlek till Ducati delar och vill gärna göra lite egna speciallösningar.

Inte alltid bättre och billigare, men när man väl får något eget att funka så känns det såå bra.

Jag har ett paket med throttle bodies till GSX-r 750 (42mm) om nån är sugen. Tänkte använda dem på min gamla Zetec MK Indy..

Komplett med spridare och allt.

Danst har ett färdigt paket med insug till dessa...

Hoppas att det ska bli lite mer "liv" i motorn med helt nytt ínsug och 42mm grenrör från GBS.

Tror att jag plockar ned toppen och ger den en mild portning (mest lite uppsnyggning...), mira-fräser ventiler och säten och ser till att allt är ok.

Med en väl injusterad motor så är jag övertygad om att effekt och vridmoment kommer att räcka väl till i några säsonger.

Återkommer med bilder och mer info.

Riktigt svårt det här med styrsystem, visst funkar det bra med ett enklare megasquirt men samtidigt verkar det vara mycket "add-ons" för att få det att funka.

Drömmer väl lite om lite extra features som launch control, datalogging och kanske även traction-control.

Självklart avstängningsbart via en brytare på instrumentpanelen....:-)

Svårt att få grepp om vad exempelvis VEMS kan och inte kan..

KTM_Micke: Kanske kunde ta en kopp kaffe och se vad du har för erfarenhet av VEMS installationer..? Vilka features brukar ni använda..?

//Mikael

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej igen!

Igår kom trottelhusen!!

Kommer att bli finfint med kona från ca 53mm vid tratten till ca 50mm vid anslutningen till insuget.

Kommer att bearbeta spjällhusen något för att få dem runda och sedan "matchporta" mot insug och topp.

Tanken är att de ska funka även på en 2,5 liters motor med lite vassare kammar och portning lite längre fram.

Imorgon kommer växellådan, koppling, svänghjul och statmotor och motorn hämtas i nästa vecka!!

Har dessutom tagit beslut på att köra VEMS ecu som verkar vara en precis lagom kompromiss för mig.

//M

post-39939-0-61529800-1426106524_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Och så kom växellådan, startmotor, koppling och svänghjul.

Dessutom så ringde Stefan på Kitcarsweden och berättade att min ram är färdigsvetsad på GBS i Nottinghamshire.

ZERO GT med sänkt golv

En bra dag med andra ord....

Nu skall jag sätta igång och rita upp insuget och luftfiltret i 3d CAD (Solidworks)

//M

post-39939-0-55365800-1426171632_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Som jag skrev innan har jag tittat en del på Ducatis trottelhus som du nu köpt. Det som hindrat mig är just utformningen på utloppet.

Nu när du har dem hemma, hur uppskattar du insatsen i att plocka isär huset för att kunna utföra mekanisk bearbetning?

Link to comment
Share on other sites

Hej Morty,

Jag bedömer inte att det skall bli några större problem.

Tänkte demontera det jag inte tänker använda i min installation och sedan fräsa dem runda en bit in.

Då de inte behöver fräsas hela vägen till spjället, så tror jag inte att det skall bli några problem att fräsa och sedan handporta det sista.

Men exakt hur lång tid det tar vet jag ju först när allt är klart och de sitter på motorn...:-)

//M

Link to comment
Share on other sites

Kanske..

Känns bara lite enklare att göra en fixtur/inspänningsplatta i frässkruvstycket, då de behöver bearbetas från "samma" sida som jag tänkte spänna fast dem.

Tror att jag kör diameter 51mm och konar in mot spjället. Sedan kommer jag att bearbeta adaptern och insuget hela vägen in till porten.

Kommer antagligen att använda ett Jenvey insug eller liknande för sista delen mot toppen.

Jenvey INL-MAN-DUR-01

http://www.sbdev.co.uk/Duratec/Fuel%20Injection%20Kits,%20Backplates.htm

//M

Link to comment
Share on other sites

Jag har aldrig sett ett spjäll i verkligheten och kanske missförstår hur de är konstruerade men att börja bearbeta spjällen låter som en besvärlig väg att gå. Finns det inte ett enklare sätt att göra det på?

Det finns en "boot" som bultar direkt på Ducce-motorn. Varför inte helt enkelt bulta fast "Boot"en på en Aluminiumfläns(portmatchad till Duratec) och sedan bearbeta "boot" och fläns för att få portmatchning? Därefter spacar man TB'na på samma sätt som med GSXR-TB'na(gängstång och aluminium spacers). Varför går inte det?

Det är i princip så denna killen anpassat spjällen till en Honda motor: http://ghostaccord.blogspot.se/p/new-ducati-999r-itbs-fuel-injection.html

Hur tänker du synka trottlarna?

Link to comment
Share on other sites

I mitt fall så passar det mycket bättre att bearbeta Ducatispjällen och sedan låta ett insug ta övergången från runt till ovalt tvärsnitt in i toppen.

Försöker undvika "bulta-på" lösningar och jag tror att det bästa är att hålla en jämn koning "taper" från tratten till toppen.

Total insugslängd skall jag anpassa efter tilltänkt effektregister som blir mer gatmässigt än racemässigt.

Lite längre insug mao...

Oavsett om jag gör ett eget insug eller köper ett färdigt så räknar jag att få lägga nån timme med slipverktyget.

Har portat en hel del topplock och insug när jag drev portningsfirma så det är rena terapin för mig...:-)

Tänkte faktiskt vända trottelhusen 90gr jämfört med installationen i länken och synka med Ducatis original synkjustering.

Var och hämtade Duratec:en igår. Så nu skall den upp på motorstativet och rengöras och demonteras.

Står i valet och kvalet mellan Raceline våtsump eller torrsump.

Vad anser ni..?

//M

Edited by British_Engineering
Link to comment
Share on other sites

Fundera igenom vikten och paketering på ditt torrsump system en gång extra.

Det blir trångt och väger massa, an slangar, konsoler o dylikt springer iväg.

Jag läste en byggtråd för en kille som bytte från pinto till sigma, en teoretisk viktbesparing på ca 45 kilo.

Men när han var färdig med insprutning, torrsump och dylikt hade han knapt sparat någon vikt alls...

Beroende på användningsområde är jag inte all säker på att det är rätt val.

Det är väldigt coolt däremot, jag skulle dregla.

/T

Link to comment
Share on other sites

I mitt fall så passar det mycket bättre att bearbeta Ducatispjällen och sedan låta ett insug ta övergången från runt till ovalt tvärsnitt in i toppen.

Försöker undvika "bulta-på" lösningar och jag tror att det bästa är att hålla en jämn koning "taper" från tratten till toppen.

Tänkte faktiskt vända trottelhusen 90gr jämfört med installationen i länken och synka med Ducatis original synkjustering.

Står i valet och kvalet mellan Raceline våtsump eller torrsump.

Klokt med att vända spjällen. Synkningen blir nog betydligt enklare. Du har säkert rätt i att koningen teoretiskt bör gå från spjället och hela vägen.

Ang, Torrsump så är det väl ett ganska enkelt val om ekonomin finns? Racelines system packas ju i motorn på samma ställe som orginalpumpen så i princip elimineras de flesta nackdelarna som torr sump har kontra våt sump, förutom den externa tanken. Men å andra sidan ger tanken kylning, så enkelt val enligt mig. :)

Link to comment
Share on other sites

Racelines torrsumpstråg fungerar till halvavancerad bankörning. Dvs kurvor som hårnålen på Knutstorp m.m. med bra grepp och mycket attack så dippar oljetrycket till nästan obefintligt i ett par sekunder. Loggat med Dl1:a. I övrigt verkar den fungera riktigt bra.

Racelines torrsumps lösning fungerar riktigt bra. Har tre kompisar med sådan, varav två tävlar med dessa i SPVM med loggutrustning.

Den enda egentliga anmärkningen som jag hört är från herr Dunnell själv som anser att scavenge kapaciteten skulle varit kraftigare. Men tryck och funktion i övrigt har fungerat klanderfritt.

Du skriver att det är gatbilsåka som är prio 1. Satsa på torrsumpen och ta det lite lugnare vid ev. bankörning i de extremaste kurvorna.

Bygg bilen i övrigt så att när du ångrar dig om gatbilsprion kan montera en extern tank och torrsump.

Link to comment
Share on other sites

Tack för er feedback!

Vilken tillgång att höra er som provat och vet vad som funkar och inte.

Jag har pratat med Raceline och kommer att satsa på att försöka få till en bra packning i motorrummet med Racelines torrsumplösning.

Idag var en bra dag. Demonterade lite på Duratec:en så nu ser den ut så här.

Blir ev en Duratec R ventilkåpa från Raceline med. Min i plast ser lite vissen ut....:-)

Nästa steg är att beställa mer delar från England, torrsump, tankar, slangar etc...

Trevlig lördag!!

//M

post-39939-0-01354100-1426960621_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

När du ändå är igång och tänker motorumspackning så ta dig en fundera på om du skall byta ut kylvätskepumpen till en elektrisk. Det finns många fördelar med elektrisk kylvätskepump, bla lägre flödesbehov eftersom man slipper termostatens mot-tryck

- Davis Craig EWP80 är nog lite overkill i våra applikationer, men många kör med den.

- Bosch har ett antal pumpar som används både i hybrider och DI-motorer, Mig veterligt har de hitintills enbart tillsatspumpar, men SBD använder dem för Hayabusa upp till 300BHP så de borde fixa rimligt trimmade Duratecar också.

- BMW E90 har en elektrisk kylvätskepump som kanske räcker till?

Link to comment
Share on other sites

Ewp80 är utprovad och fungerar bra till en vässad Duratec. Man kan bearbeta om en original vattenpump till slanganslutning i svarven alt. till en plugg och använda den vanliga anslutningspunkten. Kan nog skaka fram ett par bilder på hur jag löst det om det är intressant.

Link to comment
Share on other sites

Bilder, ja tack. :)

Kör du EWP80 på din Morty?

Det händer ruskigt mycket på elektrifiering av auxileries just nu och frågan är om Craig Davies hänger med i tempot som "de stora drakarna" håller?

Jag tycker att Bosch PCE ser riktigt sexig(=lätt) ut, men frågan är om den räcker till.

Pierburg har också några riktigt fina de verkar ha utvecklat för BMW. De har dock ett "glapp" mellan CWA100 och CWA200 som nog är EXAKT där vi vill vara. CWA200 verkar vara lite overkill om jag skall vara ärlig.

Link to comment
Share on other sites

Om Bosch och övriga jättar sätter in $$ i detta kommer så klart inte Davies Craig hänga med. Men som jag ser det nu finns det få konkurenter på eftermarknaden som inkluderar styrning och funktion i samma paket. Har tittat en hel del på olika varianter men det blev en Ewp80 för att par år sedan och den får hänga med över till andra sidan (Audi --> Duratec) när det blir dags.

CWA 200 det var en tung rackare 2250g...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Sitter och filurar på elvattenpump.

Lutar åt Davis Craig EWP80 som Morty rekomenderar.

Någon som gjort detta med framgång på duratec:en och vill dela med sig av hur de kopplat rören.

Ange gärna dimension och avluftningspunkter.

Hoppas på hjälp...

//M

Link to comment
Share on other sites

Ganska enkel inkoppling. Pumpen sätter du mellan nedre anslutning på kylaren och motorblockets nedre/främre inlopp där termostaten normalt sitter. Flödesriktning från kylare till motorblock. Termostaten tar du bort på något sätt. Den tunna slangen mellan termostathuset och toppens utlopp tar du bort och pluggar anslutningarna. Gissar på att det är denna du kallar "inre flöde". Den behövs inte eftersom du kör kylkretsen utan termostat. På det övre utloppet ansluter du i ovankant en (ca 8mm) slang till expansionskärlet och temp.givaren till EWP Ecu'n och slangen till övre anslutningen på kylaren. Utloppet (nedre) ca 16mm slang på expansionskärlet ansluter du mellan pump och kylare på nedre slangen. Grundprincipen är att kylvätskeflödet cirkulerar kontinuerligt från topp -> kylare -> motorblock. Den tunna slangens uppgift är att kontinuerligt avlufta systemet och därför viktigt med en cirkulation genom expansionkärlet hela tiden. Beroende på hur din kylare ser ut kan det behövas en avluftning från den också i ovankant.

Link to comment
Share on other sites

Tack!

Nu har jag lite att läsa och fundera över.

Väntar på besked från GBS vilken bromssetup som de tycker att jag ska använda.

Jag är sugen på Wilwood och de är sugna på att sälja sitt egna märke Caparo.

Vad rekommenderar ni erfarna byggare om man vill ha bra bromsar med budget på mellan 10000-15000:- för komplett bromskit (fram och bak)?

//M

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Lite uppdateringar.

Efter noga övervägande mellan budget och funktion beslutade jag mig för en Raceline våtsump.

Torrsump hade nog varit det rätta men jag känner att det just nu enklaste är att gå på en våtsump och sedan ev uppdatera i samband med ev motorbyte längre fram.

Väntar fortfarande på info från GBS angående bromsarna så just nu fokuserar jag på motor och växellåda.

Det börjar bli dags att montera Mazda MX5 NC svänghjul, koppling och växellåda på min lilla Duratec..:-)

//M

post-39939-0-88518500-1431716383_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Väntar på besked från GBS vilken bromssetup som de tycker att jag ska använda.

Jag är sugen på Wilwood och de är sugna på att sälja sitt egna märke Caparo.

Vad rekommenderar ni erfarna byggare om man vill ha bra bromsar med budget på mellan 10000-15000:- för komplett bromskit (fram och bak)?

//M

Ofjädrad vikt har betydelse för "känslan" i bilen. Jag hade nog gått på något beprövat, dvs. ett Wilwood-kit. MK verkar ha färdig kit om inte annat så kan man plocka ihop delarna hos Rallydesign.

Link to comment
Share on other sites

PAC, så går mina tankar också.

Wilwood finns tillgängliga och till hyffsade priser. Sedan hittar jag inte mycket negativt om dem heller...

Men jag har lovat att vänta in och se vad GBS kan erbjuda i Caparo väg, men jag tror att de får mkt svårt att matcha ett Wilwood-kit.

//M

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...