Jump to content

Precision


Siduna

Recommended Posts

Hej

Har ställt denna fråga på annat ställe men lägger upp den här också:

-Hur stora felmarginalen är acceptabla vad gäller placeringar fästen för bärarmarna? Tänker då främst på hur mycket det "får" skilja vid kryssmätning och "offset" från ramens centrumlinje.

Tacksam för era åsikter/erfarenheter!

Link to comment
Share on other sites

Få o Får... har du helt stumma bussningar fram resp bak, typ ledlager, delrin osv så märker man nog redan vid +-1-2mm skillnad på

hur bilen uppför sig vid exvis vä eller hö sväng eller hur fjädringen jobbar vä resp hö.

Har man gummibussningar runt om så¨"förlåter" dom mer men inte kanske mer än +-1-2mm offset.

Nu ska du inte ta det här för en sanning ,det finns dock info om man söker på nätet men som en grundregel så bör man

nog hålla sig inom detta, finns säkert nån som kan detta ännu mer än vad jag kan men har man hållt på med lite racing genom åren så märker man det ganska tydligt.

Var noga och kryssmät...gärna 2 och 3 ggr så klarar du detta galant.thumbsup.gif och sikta på 0mm offset.

Jörgen

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Tack för svar!

Har kryssmätt, mätt mot ramcentrum och avstånd i längsled fram-bak å inte tillåtit "avläsbart" fel. Nu är ju avvikelser på mindre än 1 mm rätt vanskligt på avstånd uppemot 3 meter (diagonalt offset centrum ca 1 meter) så mätfel kan inte uteslutas, har inget skjutmått på 3 meter... Blir så bra det blir, försökte i alla fall vara petig.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jag svetsade ihop två exakt lika långa pinnar av lite överbliven ramprofil som jag skruvade fast i de undre bärarmarna (fram till bak) längst ut där spindelleden skall sitta. Därefter kryssmätte jag med pinnarna på plats med ett bra 5m måttband.

Link to comment
Share on other sites

Jag mätte in fästena för bärarmarna. Om de sitter rätt men bärarmarna "slagit" sig ska det gå att kompensera med schims... Ska det bli noggrannare än det är nu behövs något annat än måttband å stålskalor.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...