Jump to content

intressant om hjulgeometri


Jörgen

Recommended Posts

Intressant! Men enl. den här texten så ska det alltså vara bra att ha kräng-Centrum lågt placerad i framvagnen. Jag har uppfattat det på så vis att mellan tyngdpunkten och kräng-Centrum har vi en tänkt hävarm.

Om vi lyckas få den hävarmen kortare så påverkas bilen positivt vid hög fart genom en kurva, om det är snabbare varvtid vi är ute efter.

Om vi sänker bilens tyngdpunkt, då blir ju den tänkta hävarmen kortare.

Eller om vi flyttar kräng-Centrum uppåt, då får vi också en kortare hävarm.

Thomas Lindström var ju Svensk Mästare med Volvo 240 Turbo Grupp A. Han blev väl även Europamästare med den bilen har jag för mig. Efter vad jag förstått så lyckades han på något sätt flytta kräng-Centrum uppåt och samtidigt sänka bilens tyngdpunkt.

Den kortare hävarmen gjorde då att han kunde köra fortare i kurvorna än sina konkurrenter.

Vad har ni andra för synpunkter på det här ??

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...