Jump to content

Bromsproblem


Frena

Recommended Posts

Hej,

Efter första provkörningen upptäckte jag lite problem med bromsarna. Pedalen blir helt stum och kolvarna går inte helt tillbaka, vilket får till följd att bromsarna ligger an något.

Vad kan detta vara?

Setup:

Bromsservo - Nissan Micra

Huvudbromscylinder - Volvo 740/940

OK, skivor, belägg - Volvo 740, helt nya

Bromsreduceringsventil - Wilwood

Tyckte jag fick luftat ordentligt när jag luftade systemet, men kanske är kvar något litet?

Servon får vakuum, drar man loss slangen från servon så känner man svagt sug.

Kan det vara så att huvudbromscylindern är kass? Läste någonstans att det finns en backventil i denna. Hade lite problem vid luftningen och det kan hända att jag tryckte bromsen i botten då.

Om jag läst allt rätt skall Micrans servo passa rakt av på Volvocylindern, men det kanske är så att det krävs en liten distans mellan servon och cylindern annars kanske tryckstången ligger lite an mot cylidern. Skall det vara lite motstånd när man sätter cylindern mot servon eller skall den kunna tryckas dit utan kraft?

Många frågor - någon med bra svar?

TACK!

Lite bilder

post-1143-0-76779400-1419758726_thumb.jpg

post-1143-0-40574200-1419758627_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Är huvudcylindern ny? Jag hade problem på hustruns 9-3 vid en större genomgång av bromssystemet och hjärntrusten på jobbet som består av tre ex-bilmekar var rätt eniga om att det inte är bra att pressa huvudcylindern i botten om man inte är hundra på att den felfri. Det visade sej att rost som annars inte påverkade hade förstört ena tätningen. Alla slangar utgår jag från är nya men jag har haft problem vid något tillfälle med en gammal slang som kollapsat invändigt och agerade backventil. En annan felkälla kan vara att tätningarna i hjulcylindrarna kan vara för tighta när de är nya så inte kolvarna går tillbaka som de ska. Polaren har sett det på ok som renoverats med billiga eftermarknadstätningar. Går det att koppla förbi bromsreduceringsventilen för att utesluta den?

Jag är lyckligt lottad med mina jobbarkompisar och diskussionerna vid kaffebordet blir fort tekniskt bråddjupa...

Link to comment
Share on other sites

Tror du är inne på rätt spår angående huvudcylindern och en eventuell distans mot servot. Har haft samma problem (dock inte med ett servo i just det fallet). Efter att ha kortat tryckstången något så det var lite "glapp" så löste det sig. Kolvarna i huvudbromscylindern var helt enkelt alltid något intryckta.

Det ska inte var något motstånd när du sätter dit huvudcylindern. Testa att montera med brickor mellan cylinder och servo som distans och se om det fungerar då!

Link to comment
Share on other sites

Gör som Wankelsport skrivit. Det är så att om inte huvudcylinderns kolv går tillbaka full när du släppt pedalen så öppnar inte återströmningskanalen och trycket släpper inte fullt. speciellt inte om du kört med den och bromsskivor blivit varma (och svällt lite).

Link to comment
Share on other sites

Så, nu har jag varit i garaget, det var tryckstången från servon som var för lång.

Denna gick att skruva in något, dvs den var justerbar. Dock räckte inte detta, så jag filade av lite på toppen och då funkade det!

Denna som fick sig en behandling:

post-1143-0-06431200-1420482298_thumb.jpg

Bakbromsarna är dock lite bråkiga, men inte alls som innan. Skulle tro det kan vara handbromsbackarna som ligger an.

Förresten, min bromscylinder är från 740/940, visst borde främre uttaget vara till bromsarna fram o den andra till de bak?

Tack för tipsen!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...