Jump to content

Koning bromsrör?


Martin

Recommended Posts

Skaffat rör, koningsverktyg och bromsrörsnipplar från Biltema.

Insåg genast att något blev galet i det jag gjorde.

När jag skruvat in nippeln i ett T-kors jag har (konkav fattning) så glappar röret. Nippeln tycker jag borde pressat min koning mot insidan av t-korset.

Fel jag kan tänka mig:

* Jag pressade koningen för liten. Med det verktyget jag har verkar det som jag skall låta röret sticka ut en bit från "hållaren" och sedan skall jag pressa in den svarta "prytteln". Dock ingen aning om hur långt röret skall sticka ut.

* Min nippel är kass och går inte att skruva in tillräckligt långt (gissar att det är det största problemet). Det är gängor hela vägen ut på nippeln. Behöver nog någon som inte har gängor hela vägen så det går att skruva in den djupare.

Känns det som jag gissar rätt om jag gissar på "kass" nippel?

Hur långt ut skall man sticka röret ur hållaren innan man pressar ihop det hela?

Link to comment
Share on other sites

Jag tippar på att du gjort konan fel eller har fel nippel, dvs sömmerske tips från min sida. :)

Börja med att eliminera handhavande fel med verktyget, olika verktyg skall hanteras på olika sätt och ha olika "utstick". Kolla om någon av "how to"-filmerna på youtube är gjort med likadana verktyg som du har. Länk till "Brake pipe flaring" hittar du här!

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Japp, nippeln är det säkert. Hade missat en detalj i min koning men inget som hade gett detta fel.

Kan man hitta dessa på typ Auotexperten/Mekonomen eller liknande? Skulle vilja göra klart bromsröret i veckan och har då inte tid att vänta på postorder.

Link to comment
Share on other sites

Hmmmm, att biltemas universal grejor inte funkar kan betyda att T-korset är någon form av "OEM-specialare" eller kommer det också från Biltema?

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

T-korset kommer från Westfield.

Tror inte det är special men att det finns kanske varianter. Alla nipplar jag har från Westfiled (ett antal färdiga rör) är av typen som Christer länkade till. Dvs de har inte gängor hela vägen. Har även några slangar som jag specialbestälde men nu inte kommer använda och de har också nipplar som inte är gängade hela vägen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...