Jump to content

Hundkoja, mittmotor och eldrift


bexander

Recommended Posts

Hej på er alla!

Har hängt en del på forumet tidigare men nu har beslut tagits att jag skall bygga mig en sjua och skapar därför en byggtråd.

Vem är jag? Kille på 31år, har alltid gillat att skruva och meka med bilar, utbildad civilingenjör i elektroteknik, håller på att omskola mig till helikopterpilot.

Har ägt elbil tidigare. Vill bygga bil från grunden istället för att svetsa rost.

Att det blir just en sjua beror på att det är en enkel och beprövad konstuktion. Naturligtvis kan jag inte låta blir att göra det på mitt sätt så min tanke är att montera elmotorn bak ihop med en transaxellåda från en framhjulsdriven bil och på så sätt få en tvärställd mittmonterad motor. Dessutom så vill jag använda en automatlåda som modifieras för att passa ihop med elmotorn (bla så tas momentomvandlaren bort). Batteripacket placeras fram där motorn normalt sitter. Allt placerat i en "bokram".

Jag har inte kommit så mycket längre än planeringsstadiet men har iaf börja köpa in lite grejer. Räknar med att detta bygge kommer ta ett tag

Är mycket tacksam för tips, tankar och ideer!

Motor

post-29434-0-72717400-1419070657_thumb.jpg

Växellåda

post-29434-0-98878600-1419070668_thumb.jpg

Batterier

post-29434-0-72670500-1419070678_thumb.jpg

Edited by bexander
Link to comment
Share on other sites

Lite mer data:

Motorn har en märkeffekt på 12kW och en vikt på 54kg. Jag hoppas kunna plocka ur den iaf 40kW under acceleration. Kommer inte bli någon raket men bör ge hyffsad prestanda i en så lätt bil.

Växellådan är 3-stegad, från VW Golf/Jetta MK1, väger 51kg utan momentomvandlaren. Kommer köra med extern elpump för att ge tryck till lådan när motorn står still, sedan tar den interna pumpen över när motorvarvet ökar.

Batteriet vet jag inte riktigt ännu hur jag skall konfigurera, hur många celler i serie/parallellt, men det väger runt 120kg komplett. Motorn har en märkspänning på 144V. De individuella cellerna är på 3,3V och 15Ah.

Cealm: Ja, de flesta verkar vakna till liv iaf. Verkar ge hygglig kapacitet men verkar som de inte levererar full effekt men förhoppningsvis fullt tillräckligt för ändamålet.

Link to comment
Share on other sites

Kul med en el-sjua! Det verkar smart att ta lådan från en framhjulsdriven bil. Ska du ha batterier i kardantunneln?

Men varför automatlåda? De som konverterar bilar till el brukar väl bara använda en växel framåt, typ trean eller så?

Link to comment
Share on other sites

Batterierna kommer hamna där motorn normalt sitter i en sjua, alltså vid framaxeln.

Det går att köra med bara en växel men det ger sämre prestanda ihop med den typ av elmotor jag avser använda. Att köra med en manuell låda utan koppling funkar att växla ändå men växlingarna tar tid då lådans synkringar bromsar motorn till rätt varvtal. Att köra manuell låda med koppling ger 10kg roterande massa i onödan samt att elmotorns lager inte är gjorda att ta de axiella krafter som blir då kopplingen trampas ur. Lagren slits fort.

Alltså blir föredelen med automatlådan att den växlar snabbt och sköter sig själv. Det som är "dåligt" är normalt momentomvandlaren vilken jag inte kommer att använda så jag bör få samma verkningsgrad i lådan som med en manuell låda. Enda nackdelen är att lådan är något tyngre än en manuell.

Link to comment
Share on other sites

Lite svårt att säga exakt då elmotorn kommer från en eltruck från början men för denna typ av elmotor (serielindad DC) så borde den ge fullt vridmoment från 0rpm upp till 4-5000rpm. Så det bör stämma hyggligt med automatlådan i läge "kick-down". Jag vill inte att den skall växla upp för tidigt vilket den normalt gör för att spara bränsle ihop med en bensinmotorn.

Jag har börjat med att försöka få ihop elmotorn med växellådan för att kunna provköra dem tillsamman på bänk. Planen är att så snart motor och växellåda lirar tillsammas som jag vill så kan rambygget börja.

Link to comment
Share on other sites

Det har inte hänt så mycket än. Letar efter en svarv...

Dock så är momentomvandlaren styckad på de delar jag vill åt. För de nyfikne kommer här en bild på innanmätet.

post-29434-0-77037300-1419966459_thumb.jpg

Dessutom så dök mina beställda Miata framspindlar upp idag. De väger 4,9kg/st inkl nav, bromssköld och undre spindelled.

post-29434-0-90877800-1419966529_thumb.jpg

post-29434-0-31404000-1419966543_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jag har skaffat mig en leksakssvarv.

post-29434-0-96661100-1423166921_thumb.jpg

Jag har också skaffat mig en ny växellåda. Denna gången från en Suzuki Swift. Denna låda är också trestegad men den har elektrisk styrning av växlingen vilket gör att jag kommer kunna köra manuellt eller automatiskt. Tanken är iaf att använda en AVR (microprocessor) för att styra lådan.

För den som undrar så väger lådan utan momentomvandlare 47kg. Den är också fysisk mindre än VW lådan.

post-29434-0-11277300-1423166930_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Håller på med adapterplåten mellan motor och växellåda. Plåten tillverkas av 20mm aluminium.

Då jag inte har tillgång till metallfräs eller en tillräckligt stor svarv fick jag bli lite kreativ med handöverfräsen istället. Funkade mycket bra faktiskt. Dock inget mästerverk men de mått som är viktiga blev bra.

post-29434-0-65156500-1424636973_thumb.jpg

Modifiering av handövefräsen. En MDF-bit som jag borrat och fräst lite samt en styrtapp med justerbart avståndet till fräsen.

post-29434-0-71004900-1424636984_thumb.jpg

Höjdjusteringen vibrerade upp när jag fräste, därav det lite varierande djupet... Har ingen betydelse i detta fall.

post-29434-0-66155900-1424636990_thumb.jpg

Den stora ytterdiametern är det viktiga måttet då denna centrerar mot motorn.

post-29434-0-12911400-1424636997_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Detta är ju det coolaste bygget på länge :)

Har själv en elhybrid (bensin/el, färdig bil, ej amatörbygge) och älskar just den elektriska delen.

Tror det här blir hur bra som helst när du blir klar :) Ös på!

Link to comment
Share on other sites

Jag har nu provkört drivpaketet med ett 12V batteri. Blev ~400rpm på motorn med den spänningen. Verkar fungera så långt.

Kvar att göra är att kunna trycksätta lådan med oljetryck externt för att kunna starta med 0rpm med växel i. Normalt sköts det oljetrycket av lådans interna oljepump och motorns tomgångsvarvtal.

Jag avser använda en Bosch 044 pump, backventil och tryckbrytare för att få till detta. Bilder kommer när jag har alla grejer.

Har också funderat lite på rambygget då det är nästa steg.

Dock är drivlinepaketet lite för stort så jag kommer nog inte kunna få in det på det vis jag tänkt (framför bakaxeln) i en std bokram så antingen måste ramen modiferas eller så får jag bygga en helt egen ram. Det som är problemet är att växellådans sprängkåpa kommer långt fram, in i förarutrymmet, lite för mycket. Blir väldigt konstiga vinklar på drivaxlarna om jag rycker bak växellådan så långt som jag behöver för att inte gå in i förarutrymmet.

Anledningen till en helt egen ram skulle vara att jag troligtsvis inte kommer behöva hela det "stora" motorutrymmet fram för batterierna och skall jag ändå modifera så kanske lättera att bygga helt egen med inspiration från orginalet? Vad tror ni?

Link to comment
Share on other sites

Har du tittat på en Sylvia Riot

Det är en tolkning av formspråket för en sjua applicerat på en bil med ett framhjulsdrivet drivpaket bakom föraren.

Sen finns även MEV Sonic Seven.

Som är ett modernare fomspråk men fortfarande på seven tema med mittmotor.

Kanske lite svårt att klämma in batteripacken dock....

/T

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Dag att uppdatera tråden lite.

Planerna har ändrats då jag insett att jag vill ha en bil med tak. Jag har därför införskaffat en hundkojakaross som är det nya utgångsläget. Planen är fortfarande bakhjulsdrift med mittmotor. Just nu är det rostlagning som gäller :banghead: vilket är tråkigt men förhoppningsvis blir det bra i slutändan.

Jag vet inte om ni vill att jag skall skriva på detta forum. Jag hamnar helt plötsligt långt från Seven??

Link to comment
Share on other sites

Går väl bra att fortsätta med det tycker jag ,kanske så kan tråden behövas flyttas till kategori Övriga Kitcars/bilar eller

vad säger våran Moderator ? :)

jörgen

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Nu har det hänt lite. Golvet och trösklarna är bytta i hundkojan så nu finns det lite material att fästa resten i...

Tanken är att kapa ur i stort sett hela bakändan invändigt och ersätta med rörram med motorpaketet. Utvändigt vill jag att den skall kunna passera som vilken hunkoja som helst.

Som karossen ser ut just nu.

post-29434-0-86628900-1440480149_thumb.jpg

Lite mockup på planerade förstärkningarna av bakändan.

post-29434-0-05558800-1440480163_thumb.jpg

Har också förvandlat VW golf 1 styrspindel från:

post-29434-0-42623800-1440480176_thumb.jpg

Till:

post-29434-0-92246000-1440480183_thumb.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det som är gjort med spindeln är bortkapning, svarvning och borrning. Inget material tillagt.

Tanken är att använda dem bak i en Dedion-upphängning.

Jag har lyckats hitta vw drivaxlar av lagom längd så att jag får till en spårvidd som passar hundkojan.

post-29434-0-39076600-1440500388_thumb.jpg

Angående Miata spindlarna så tror jag inte att jag kommer använda dem. Det lutar åt egenbyggda macpherson ben fram istället. Mest för att få så mycket plats som möjligt för batterier under huven. Får se var det slutar. Första steget är att bygga bakvagnen tillsammas med drivlinan.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nu har det hänt... själva bygget har startat. Känns bra.

Har börjat på den bakre subframe:en som är tänkt att hålla hela drivpaketet bak på plats. Subframe:en skall sedan bultas fast i bilen.

Motor/växellådsfästena är också tillverkade och i stort sett klara. Får nog till lite mer förstäkning på det bakra fästet (det på diffhuset). De kommer att ta upp hela momentet från drivhjulen med en väldigt kort hävarm.

Lite bilder:

IMG_0165_scale.JPG

IMG_0167_scale.JPG

IMG_0169_scale.JPG

IMG_0171_scale.JPG

post-29434-0-04337800-1443192087_thumb.jpg

post-29434-0-66321400-1443192095_thumb.jpg

post-29434-0-81423000-1443192105_thumb.jpg

post-29434-0-35736800-1443192113_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Håller på att konstruera bakaxeln och har konstaterat att det kommer bli lite trångt med drivaxeldamask mot bakaxel och bromsok.

Letade lite och hittade att Nissan Micra damaskerna har ungefär samma mått invändigt men att annat utseende utvändigt. Gör så att nödvändig frigång går från 115mm till 95mm.

post-29434-0-54352800-1443611470_thumb.jpg

post-29434-0-56475300-1443611479_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
  • 1 month later...

LUPUS: Med tanke på ditt senaste bygge så framstår allt annat som enkelt... :)

Byggde en jigg av träbitar för att kunna punkta ihop bakaxeln rakt. Blir till att tillkalla svetshjälp för att helsvetsa axeln.

post-29434-0-39091500-1452182194_thumb.jpg

Edited by bexander
Link to comment
Share on other sites

LUPUS: Med tanke på ditt senaste bygge så framstår allt annat som enkelt... :)

Hade det inte varit så jädra dyrt med batterier så kanske det blivit EL på det bygget oxå.

Men om 5 år eller så kanske det är rimligt att sourca lite gamla vanliga el bilar. Ser fram emot hur du löser det.

Finns för övrigt en bra tråd om en "smart" på el där han byggde egna batteri pack från standard batterier +truck motor , läsvärd

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

Det skiljer ca 3cm i spårvidd mellan framkant och bakkant på däcket så lite massage av bakaxeln lär nog behövas framöver. Väntar dock med det tills allt är svetsat på axeln.

Misstänker att jag kanske inte fått det helt bra från början så allt är nog inte pga svetsningen.

Edited by bexander
Link to comment
Share on other sites

Jag har gjort ett försök att övertala bakaxeln till att få rimlig toe-in idag. Verkade som att mina övertalningsmetoder fungerade för felet var nästan borta när jag upptäckte att ett av mina nya hjullager glappar som bara den så det måste reklameras innan arbetet med att rikta bakaxeln kan fortskrida.

post-29434-0-17967600-1452682288_thumb.jpg

post-29434-0-65176700-1452682294_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Länkarmar och panhardstag till bakaxeln är klara för helsvetsning.

post-29434-0-79690200-1453136703_thumb.jpg

Har börjat kapa ordentligt i karossen...

post-29434-0-26624600-1453136715_thumb.jpg

Funderar på hur jag skall göra förstärkningar för att få en stadig botten och något att fästa hela bakvagnen i.

Bra ideer mottages varmt...

post-29434-0-25272200-1453136724_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...