Jump to content

Isolering i bakskärmar


Biiren

Recommended Posts

Jag har inget sådant material i mina skärmar.

Jag hanterar ljudet från småsten mm genom att avagsröret mynnar ut ca 60 cm från örat. Det dränker effektivt alla andra ljud.

/Peter

Edited by pelle17B
Link to comment
Share on other sites

På bussar och lastbilar ser man ibland "dörrmatta" typ Astro-Turf i hjulhusen, alltså en sån som ser ut som konstgräs.

Har alltid trott att det var för att motverka stänk, men det kanske har en ljuddämpande funktion också.

Men om det är snyggt är upp till betraktaren.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Låter tungt wink.gif

Jag hade nog tittat på flytande ljuddämpning. Lätt att pensla på och dra på så många lager som behövs.

Tystade en datorlåda för en herrans massa år sedan med någon produkt från bilstereovärlden.

Plåtarna blev ganska mycket stummare.

NoiseKiller? Blå gucka som man sprutade på i ivern att slå alla ljudrekord i början av 90 talet? Tyvärr vattenbaserat och lossnar om det blir vått. Har nån flaska kvar om du behöver mer nån gång. Även den gula för laminering av MDF skivor finns i hyllan. En bekant till mig, Sentec grundaren Johan ruskade på huvudet, fnös åt etiketten och tyckte det var smartare att konstruera stabilt och att bygga i rätt material istället. Och att lyssna...

Lättast och effektivast är ett par Bilsom öronproppar

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...