Jump to content

Super V8


steel

Recommended Posts

Tror att det är få saker här i livet som ger en sådan tillfredsställelse som att bygga en bil, man ser hur det går framåt. När man sedan är klar så kommer en annan känsla - nu är det klart. Kickarna uteblir och en ny fas i bilbyggande börjar. Så här efteråt så ångrar jag att jag inte byggde utifrån en bil - då har man haft möjlighet att prova grejorna. Praktiskt taget allt till mitt bygge är köpt på olika bilskrotar. Mycket av vad jag har köpt var aldrig felfritt när jag betalade "dyra" pengar. Nu köper jag inget från våra svenska skrotarna utan nu köper jag det jag behöver på EBAY. Jag följer ditt bygge och måste erkänna att jag blir mycket avundsjuk på din resa men jag missunnar inte dig - LYCKA TILL och håll oss övriga informerade

Kenneth

Ps Hustrun såg mitt inlägg och hon undrar om det inte är något på det där "forumet" som bygger kök Ds

Edited by kengren
Link to comment
Share on other sites

Ha, ha, tänk att vi alla har en hustru som tycker att vi ska bygga om kök. Har själv haft en 2 timmars diskussion angående vårt kök med kära hustrun nu i kväll vid middagen :-)

Tänk om man hade erfarenheten och kunskapen vid början av varje bygge som i slutet, vad tid och pengar man sparat. Det är samma vid köksbygge :-) En klok man på mitt jobb

sa att när kära hustrun börjar tjata om ombyggnation eller liknande gör man till en början ingenting. Sedan gör man lite långsamt och verkligen segar ut på det hela. Gör man det direkt och snabbt hittar

de nämligen bara på något nytt. Och det stämmer....

Har mailat SFRO om byggbes och bifogat min lilla filmsnutt, rapporterar vidare.

Mvh Pär

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Väldigt kloka ord Christer :thumbup:

Alltså jag skrattar verkligen " brukar ge fan i vad hon säger tills hon tycker som jag " helt underbart !!!!

Edited by steel
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tack så mycket allihop !! Hinner nog inte få den körbar till midsommar :)

Det är kul att man får ett kvitto på att bygget inte är helt uppåt väggarna så man kan fortsätta utan att riskera såga sönder allt igen.

Men det är nu , som tidigare skrivits, allt arbete börjar. Mycket grejer som ska på plats och så bör det ju se ut som något också.

Måste även få igång 31:an.

Har för tillfället fastnat i ett förrådsbygge, skulle "bara" gjuta i ett golv i en del av en gammal loge där jag tänkte ställa in ett par hyllor

och plocka ut alla bildelar ur verkstaden så att verkstaden skulle få vara en verkstad och inte förråd. Men det ena ger det andra och snart är förrådet

30 m2 fullisolerat garage. För när man ändå håller på, och man vet ju aldrig osv, osv ......

Mvh Pär

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Hej, allihop :burnout:

Har inte legat på latsidan, om ni nu trodde det. Det har bara inte blivit så mycket bilbygge. Däremot har jag uppgraderat verkstaden.

Slängde ut gamla bänken och hyllorna efter det att jag gjort färdigt förrådsbygget som blev ett 30 m3 garage med 3,4 m takhöjd och riktiga portar.

Byggde därefter en riktig bänk med verktygstavla och sortimentfack. In med en ny hylla som hämtades från en nedlagd färgaffär.

Köpte sedan en 4,2 tons billyft som jag "bara" skulle ställa in. Konstaterade att den krävde 20 cm armerad betong på en yta minst 4x4 meter.

Jag hade 5-10 cm lutande oarmerad betong med ett avlopp mitt i vägen. När jag ändå höll på med avloppet vore det ju väldigt trevligt med en toalett......

Slutade med att jag har grävt upp halva gården och lagt nya rör ända från trekammarbrunnen. Har nu förberett för två !! toaletter.

Bilade iaf upp golvet, grävde ur, la om avlopp, armerade och gjöt. Putsade upp väggarna, installerade lyft , lade klinkers bytte el och målade.

Simsalabim, till slut vart det klart:

post-3428-0-88133600-1452273284_thumb.jpg

post-3428-0-52027000-1452273295_thumb.jpg

Nu ska det byggas :)

Mvh Pär

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Och jag som tyckte att jag var duktig som fått ihop en 15kvm friggebod på isolerad gjuten platta sedan i somras att vinterparkera Miatan i... Rackarns vad du har energi Steel! :D Det är inspirerande att få ta del av. Tack! :)

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

Tack, allihop !! Är helnöjd med kvaliteten och funktionen på lyften, köpte den av Verkstadsexperten, 4,2 ton Basic Line Twinbusch, Tysk kvalitet.

Vilken skillnad att hålla på att bygga när man hela tiden kan ha rätt arbetshöjd, skulle ha skaffat denna för länge sedan. Men det är som när man

snickrar, när det är färdigt, då har man skaffat alla verktyg.

Nu är det bara att låta er inspireras :)

Lite drar jag mig för att börja hiva svetsloppor på klinkersen........våttorkar när det blir smutsigt ( vet inte frugan ).

Nu blir det full produktion, har skruvat bort hjul och lite annat idag och börjat planera. Får nog skriva lista på vad som ska göras så det blir lite struktur.

Mvh Pär

Link to comment
Share on other sites

Vad är det för värmesystem du har på väggen bakom lyften? Ser ut som en fläkt som du kopplat till vattenbaserade husvärmen? Jag har ett element på husvärmen men det är inte så effektivt.

/ Fredrik

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jaha, då var man igång med att hitta grejer som kolliderar. Tänkte använda servo då Corvettens styrväxel är " kort " plus att V8:an väger sina kilon. Men som vanligt är det

saker som kolliderar:

post-3428-0-00624400-1453192668_thumb.jpg

post-3428-0-45907400-1453192675_thumb.jpg

Nedre uttaget till kylaren krockar med slangen till servot. Bästa sättet är nog att räta ut uttaget.

Vad är detta som ramlat in i verkstaden ?????

post-3428-0-83499500-1453192823_thumb.jpg

post-3428-0-73188800-1453192828_thumb.jpg

post-3428-0-45107700-1453192832_thumb.jpg

???????

Mvh Pär

Edited by steel
Link to comment
Share on other sites

Hej :), nej det är en annat bygge. Kan inte hålla fingrarna i styr. Mittmotorbygge baserat på Corvette C5 axlar, Audi AAN motor 5Cyl 20V turbomotor och ombyggd 01E Quattrolåda.

Tycker det är väldigt kul med själva konstruerandet. Måste skärpa mig och bygga klart Super V8 : an

Mvh Pär

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hej, har gått i mellan Mm och S8:an.

Cadat lite och börjat slå ut lite mått på Mm. Har även varit in i ett program som heter Suspension Analyzer 2.0 och tittat geometrin. Där ligger det en original C5 Corvette upplagd med alla vinklar. Där fick jag även alla infästningspunkter. Där " tvättade" jag bort antidive och antisquat, i enlighet med tidigare diskussioner, men behöll övriga värden på Cambergain osv. Caster fram ligger på 7,13 grader och king pin på 8,88 grader. Caster bör jag öka det eller ?

post-3428-0-22950900-1453835977_thumb.jpg

post-3428-0-80440500-1453835982_thumb.jpg

Funderar runt runt med karossen på S8:an. Ibland är det såhär:

post-3428-0-16221600-1453836047_thumb.jpg

post-3428-0-39935300-1453836057_thumb.jpg

Krånglar även med avgassystemet, fick tag på två Corvette Titan avgasrör (1500:-) och glad i hågen tänkte jag att de blir perfekt bak med 4 rör. Men de var alldeles för stora.

Funderade då att jag använder de som sidepipes och bygger in dem. Därav ovanstående bilder.

post-3428-0-93990800-1453836247_thumb.jpg

MEN, en sjua ska vara enkel och krångla med kaross får jag nog göra ändå med Mm. Ringer Henke och beställer ett kit med Sjua skärmar och en JÄTTE noskon.

Mvh Pär

Link to comment
Share on other sites

Hej, har gått i mellan Mm och S8:an.

Cadat lite och börjat slå ut lite mått på Mm. Har även varit in i ett program som heter Suspension Analyzer 2.0 och tittat geometrin. Där ligger det en original C5 Corvette upplagd med alla vinklar. Där fick jag även alla infästningspunkter. Där " tvättade" jag bort antidive och antisquat, i enlighet med tidigare diskussioner, men behöll övriga värden på Cambergain osv. Caster fram ligger på 7,13 grader och king pin på 8,88 grader. Caster bör jag öka det eller ?

PICT4062.JPG

PICT4063.JPG

Funderar runt runt med karossen på S8:an. Ibland är det såhär:

PICT4065.JPG

PICT4066.JPG

Krånglar även med avgassystemet, fick tag på två Corvette Titan avgasrör (1500:-) och glad i hågen tänkte jag att de blir perfekt bak med 4 rör. Men de var alldeles för stora.

Funderade då att jag använder de som sidepipes och bygger in dem. Därav ovanstående bilder.

PICT4064.JPG

MEN, en sjua ska vara enkel och krångla med kaross får jag nog göra ändå med Mm. Ringer Henke och beställer ett kit med Sjua skärmar och en JÄTTE noskon.

Mvh Pär

Vad väger de ?

Link to comment
Share on other sites

Hej, har idag fixat med fästen till EDIS8 coilpack.

post-3428-0-44077500-1453922124_thumb.jpg

LUPUS: varje Titansystem enligt bild väger exakt 5 kg.

post-3428-0-38721800-1453922185_thumb.jpg

Framskärmarna till sjuan ska vara 300 mm breda fram och bak 430 mm. Det innebär att totala bredden bak blir 2060 mm !!

Noskonen kommer jag att få stycka i fyra bitar.

Har även på kul försökt spåra en De Tomaso Pantera kaross. Tydligen har det funnits en tillverkare i Växjö, Connys Car Plast som sålt Kit. Fick tips om att RPglasfiber köpt formarna.

Men det var fel, de hade köpt alla andra formar utom de till Panteran. Har nu spårat Conny till Danmark. Fortsättning följer.

Mvh Pär

Link to comment
Share on other sites

Den är stor, köpte mina hos Tradetechsweden.se Han tog normalt 1500 kr / del. Fick mina bägge för 1500 kr då ena röret framåt var krokigt, bortkapat här. Lögn i helvete att försöka räta ut :banghead:

Mvh Pär

Link to comment
Share on other sites

Hej, har nu byggt på lite. Fick dit avgassystemet, blev Volvos storburkar från Biltema. Vet av erfarenhet att då får man tyst på eländet. Första delen är dock grövre för senare andningshjälp.

post-3428-0-60048400-1454440559_thumb.jpg

Gjorde en flippfront. Ska kläs med aluminium över motor. Ska försöka plasta en riktig elak Doonkervoort nos. Ska bli intressant, ser väldigt lätt ut när man kollar på internet......

post-3428-0-20973700-1454440715_thumb.jpg

post-3428-0-91316900-1454440722_thumb.jpg

Fick även dit expansionskärlet och oljeburken för styrservot. Insåg inte förrän senare att det blir nog varm olja där den sitter. Men får sätta nån avskärmning, blir nog varmt oavsett vart den hamnar.

post-3428-0-45895400-1454440760_thumb.jpg

Kluddar och samlar till MM.

Mvh Pär

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har du servo också, det hade jag missat.
Avgassystemet blir ju riktigt snyggt, tänk att man kunde få till det så med grejer från Biltema. Är storburkarna 2,5- eller 3" ? Blev sugen på att bygga om själv, fast inte just nu kanske.

Stort plus för den uppfällbara piskställningen i fram, perfekt när man vill fräscha upp overallen efter en dammig dag på banan eller kanske bara torka sämskinn.

Link to comment
Share on other sites

Har även på kul försökt spåra en De Tomaso Pantera kaross. Tydligen har det funnits en tillverkare i Växjö, Connys Car Plast som sålt Kit. Fick tips om att RPglasfiber köpt formarna.

Men det var fel, de hade köpt alla andra formar utom de till Panteran. Har nu spårat Conny till Danmark. Fortsättning följer.

Mvh Pär

Hur går det med detektivarbetet att hitta en Panterakaross?

Link to comment
Share on other sites

Hej, tyvärr blev det bakslag med Panterakaross, kom ingen vart. MEN fick däremot hugg på en Lamborghini Diablo kaross !!

Gnetar på med diverse fästen till Super V8:an. Gör om gör rätt, komplettera, tänk.......osv. Tar massor av tid. ( konstruera Diablochassie roligare ).

Mvh Pär

Link to comment
Share on other sites

Tillverkar fästen för glatta livet. Gäller att tänka till innan man lackar ramen. Har nu bara några fåtal kvar, bla till vingen bak ?? ( möjligheten ska finnas iaf )

Kunde inte låta bli att klä på piskställningen lite papper, ritade även dit en elak Donkervoort :racesmile:

post-3428-0-40415700-1455047123_thumb.jpg

post-3428-0-52269500-1455047130_thumb.jpg

Mvh Pär

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hej, fick en dag över till mittmotorprojektet, skulle egentligen sprungit långpass, men är förkyld. Blev verkstadstid istället.

Vinkelslipen snart överhettad, brotchar rör så det står härliga till. Mycket svårare att bygga med rundarör jämfört med de vanliga fyrkantiga.

Tror man får lägga minst dubbla tiden på mätning, kryssmätning och stora vinkelhaken.

Krånglade enormt med främre boxen innan jag insåg att jag skruvat ihop min jigg 5 mm fel :banghead:

Ska nu bara punkta dit fästena för hjulupphängningarna och motorn, sedan ska SuperV8:an färdigställas.

post-3428-0-92494600-1455520953_thumb.jpg

post-3428-0-30281200-1455520957_thumb.jpg

post-3428-0-75453800-1455520961_thumb.jpg

post-3428-0-95223000-1455520965_thumb.jpg

Mvh Pär

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tack, Robinryd ! Tror det blir ett höjdarbygge.

Fick fatt på magnesiumfälgar till SuperV8:an. 17x8,5 och 18x9,5, billigt dessutom, samma som orginal C5,

post-3428-0-76032700-1455654126_thumb.jpg

post-3428-0-26098900-1455654135_thumb.jpg

Satt inga däck på bakfälgarna och några regndäck på framfälgarna, vägde, räknade och jämförde vikt med mina andra fälg och däck. Kom fram till att

jag tjänar ca 24 - 25 kg i ofjädrad vikt. Edit, med däck alltså.

De du, Pac :racesmile:

Gör ny tråd till MM.

Mvh Pär

Edited by steel
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Då var MM ställd åt sidan och uppmärksamheten riktad mot Super V8:an.

Tillverkade fästen åt framskärmarna idag:

post-3428-0-27697400-1457891518_thumb.jpg

Infästningarna till naven fram var som gjorda för fästena till framskärmarna.

post-3428-0-75512600-1457891525_thumb.jpg

Måste bredda skärmarna 65 mm. Plastning, hua. Är väl bäst att träna, blir nog mycket av den varan senare.

post-3428-0-05436800-1457891535_thumb.jpg

Mvh Pär

Link to comment
Share on other sites

jämförde vikt med mina andra fälg och däck. Kom fram till att

jag tjänar ca 24 - 25 kg i ofjädrad vikt. Edit, med däck alltså.

De du, Pac :racesmile:

Spelar vikt någon roll i det här bygget? :D

Edit: Om jag sparade 24 kilo på mina hjul hade jag inte haft några hjul kvar alls... :D

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

Jodå Per, till slut trillar polletten ner, vikt spelar roll.

Hur i hela friden kan det bli så lätt, mina väger nog fortfarande 3 ggr mer !

Jörgen och Per :

Fälgarna fram är 8,5 x 17 och bak 9,5 x 18. Däcket fram är 245/45, nått regn däck, bak ska nog vara 275/45. Men nu när ni ändå är på tråden, vilka dimensioner ska jag välja ? Tänkte byta fram, bak har jag inga däck.

Mvh Pär

Link to comment
Share on other sites

Ja du Pär, på en sådan bil vete sjutton hur man får balans i däcksvalet.

Det där med bredare bak påverkar balansen i bilen så var lite försiktig med allt för stora variationer fram/bak. Du får väl prova med de du har och lära dig av det?

Men jag funderar på om du någonsin kommer att lyckas få värme i dem. Vad är målvikten på bilen(utan balast...)? 1000 kilo?

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

Jag har en liten böjelse, jag gillar lätt felmonterade däck.

På en 8,5 tums fälg Kan du få på en 215x45, lite utanför spec... Men inte jättemycket

http://www.tyrestretch.com/8.5-215-45-R17/8.5-215-45-R17-Michelin-Pilot-Sport-2/

Jag vet faktiskt inte hur mycket långsammare det går med en så mild strech, men det ser coolt ut och du kommer ner i däcksbredd så du kan bygga temp.

Annars säger scandinavina tire and rim att du måste upp i en 225x45 för att ligga innom spec.

Alternativt 215x40 så får du lägga den på 8,5 fälgbredd, men det börjar bli väldigt lite däcksida...

Bak kan du kanske satsa på en 235x45 den är innom parantes så lite på håret för godkänd

/T

Link to comment
Share on other sites

Ok,man kan ha sådana böjelser oxå ☺ Intressant

Det var ett bra tips, ser bara fördelar med detta. Varmare, lättare och billigare, tack !

Pac, siktar på under 1 ton. Bak kommer det inte bli problem med värme

Mvh Pär

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...