Jump to content

Är självborrande skruv självborrande?


Martin

Recommended Posts

Så där självborrande. Det är betydligt enklare att förborra. Jag använde en ryslig massa "självborrande" skruv till golvet i Cobra-replikan. Jag var dock klok nog att förborra lite grann.

Link to comment
Share on other sites

Förborra??? Då försvinner ju hela grejen. Jag har byggt i princip hela min bil med självborrande skruv, utan förborr. Men se till att det är av bra kvalitet med borrspets och inte såna som bara är spetsiga.

Nä, ladda skruvdragaren, sikta och kör på! :)

Link to comment
Share on other sites

-- Förborra??? Då försvinner ju hela grejen ----

Helt rätt Micael, hela grejen att få fast något försvann om jag inte förborrade. Det var ett evigt nötande med skruven om jag inte gav ett litet hål att låta skruven bita i. Fast du kanske hade bättre "självborrande skruv" än vad jag hade. Det var minst 2mm gods i balkarna kanske 3mm till och med.....

Link to comment
Share on other sites

Jag har jobbat ganska mycket med olika typer av självborrande skruv och är det vettig kvalité på dem så går det otroligt mycket fortare att bara borra direkt med skruven även i lite grövre plåt.

Exempel på hur en självborrande bör se ut https://www.hilti.se/medias/sys_master/images/h52/9088061210654/00014377_APC_460x260.jpg

Skallen på skruven är väl kanske av mindre betydelse men spetsen desto viktigare.

Link to comment
Share on other sites

jens92: Ja så såg mina "självborrandeskruvar" ut. Då var det väl handhavandet som gjorde att det inte gick speciellt bra för mig med den "självborrande" delen.

Link to comment
Share on other sites

Har använt två typer på mitt bygge, sjukt smidigt och det sitter bättre än vad jag vågat hoppas på. Tips: hylsa är ett måste. Har försökt med stjärnbits när jag inte haft hylsan, inte lätt.

Som exempel: 2 mm aluminium skruvas fast i 2 mm ramrör.

Lilla varianten, ingen förborrning. Stora varianten, förborrning.

Båda från Biltema:

Lilla: 4,2 mm, http://www.biltema.se/sv/Bygg/Fastelement/Skruv-och-Bult/El-och-Blankforsinkat/Borrskruv-250-st-87104/

Stora: 6,3 mm, http://www.biltema.se/sv/Bygg/Fastelement/Skruv-och-Bult/El-och-Blankforsinkat/Sjalvborrande-6-kantsskruv-100-st-19485/

Link to comment
Share on other sites

Ok, låter definitvt som att jag skall prova åtminstone.

Har skaffat biltemavarianten (den lilla) och tänkte använda hylsa oavsett om jag förborrar eller inte. Krysspår är ju världens sämsta uppfinning enligt mig och något jag undviker så mycket det bara går. Hade inte valt biltemas om de anbart hade krysspår.

"locket" på tunneln lär man också vilja skruva fast så man kommer åt om man vill och där får man nog välja en sort med låg profil på skallen så då faller hylsa bort. Den dagen den sorgen ...

Link to comment
Share on other sites

Det funkar ju fint att borra och gänga M4 till tunnellocket, och om man vill göra det med mindre synliga skruvar så bockar du ner locket och skruvar från sidan. Det finns en massa låga skruv att välja på. Borra och gänga innan du monterar stolarna i så fall. Enklare, jag vet. Därför sitter mitt lock bara med två skruv framtill än så länge. Även plastpluppar kan funka, men blir inte så tätt. Jag satte gängtätning på alla skruvar i ramen.

Link to comment
Share on other sites

Lika mycket gods som med självborrande skruv, du kan ju även sätta i nitmutter. Jag tror det håller bättre i längden än självborrande på de delar du kan tänkas demontera. Många gånger så snurrar de där självborrande när man ska ha ut dom, så har du ingen gänga kvar i alla fall till slut. Bara att testa o se hur dom funkar för dig. Finns många olika kvaliteer på dom också.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...

Plockar upp denna gamla tråd, någon som använt balkskruv? Fattar inte om det blir en M-gänga av den??? Börjar nog med att prova Biltemas lilla variant ändå, nackdelen med den är ytbehandlingen, inomhusbruk.....

balkskruv.JPG

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...