Jump to content

Rostritt rör?


Recommended Posts

Var får man tag på rostfritt rör om man vill ha det som bränsleledning (8mm ID)?

Finns det övergångar från denna typ av rör till AN-kopplingar (tänkte mig AN6)?

Finns det andra rörval (koppar/alu?) som man kan koppla AN6 på och som fungerar för bensin (möjligen, men inte troligt även etanol)?

Link to comment
Share on other sites

Jag kör med plaströr. 10 kronor metern och duger till alla bränslen. 6 mm id. Sitter som standard på de flesta produktionsbilar idag. Det finns en här på forumet som kör 402 meter med 600 hästar och 200 i slutfart med 1700 kilo bil med 6 mm id, så varför överdimensionera så? Blingbling eller vikt/effektproblem?

Link to comment
Share on other sites

Mindre är bättre.

8mm hade jag läst någonstans att det "behövdes". Min absoluta maxeffekt kommer vara 300hk med etanol. Betydligt mycket troligare lite drygt 200 och bensin. Räcker 6mm ID så är det en bonus.

Hur kopplar man med slang? Känns som jag vill ha något som motsvarar AN kopplingar för att göra det enkelt med anslutningar till pump etc. Har dessutom redan AN6 samt stålomspunnen slang att använda vid tank och motor så detta är för resan i tunneln.

Edited by Martin
Link to comment
Share on other sites

Gillar inte Hydroscand :(

Även med våran stora rabatt tycker jag de är dyra. Hade nog otur med min betjäning sist jag var där också och det påverkar ju vad man tycker.

Såg precis att metallservice verkar ha rostfritt numera. Kan nog vara värt att kolla med dem för om de är lika bra på rostfritt som på alu så är det ju riktigt bra.

Nuvarande plan är alltså 8x1 rostfritt och kopplingar från Swedol. H2M racing verkar ju ha AN6 tlll 5/16 alu rör men där är ju risk att 5/16 är precis för litet för 8mm rör.

Link to comment
Share on other sites

Dom finns hos bildelsbutiker och bilverkstäder som innehåller reparatörer.. Jag handlade från Cargo, och de flesta bildelskedjor handlar nog därifrån. B090083 för 6 mm id och B090084 för 8 mm id. Som kopplingar använder jag banjo med hullingar som är avsedda för slangen, men det finns även klämhylsor som man sätter incändigt i röret om man skarvar med slang och klamma. Sitter som berget och brukar vara svårt att dra loss även när klamman är borttagen. Inga problem med SFRO heller. Använde även plastklammer som är mycket smidigare än de gummiklädda plåtklammorna man ser överallt.

Rätt pris på Ebay http://www.ebay.com/itm/25-Meter-Polyamidrohr-8x1mm-LKW-Auflieger-DIN-73378-Tecalanrohr-Kunststoffrohr-/231334984442?pt=Nutzfahrzeugteile&hash=item35dca3bafa

http://www.hc-cargo.com/Default.aspx?ID=2&GroupID=WorkshopConsumablesandTools/CableWiring/CableClips/BlackPlastic&ecat=cat

Link to comment
Share on other sites

Jag klamrade bromsrör, bränsleledningarna och kablar med samma klammor. Inga problem alls. Dom går knappt att slita av även om man vill. Sen kan man ju undra varför du inte skulle få använda plastklammor, då man så gott som aldrig ser annat på vanliga bilar. De flesta rören sitter ju bara intryckta i öppna klammor, det är ju inte heller någon belastning på dom ,så plåtklammor med m4 skruv eller nitar känns lite som overkill. Du kan få några att testa hållfastheten med.

Rikard: Precis så ser mina kopplingar ut. Ganska enkelt att pressa på dom också. Jag klämmer slangen i rörhållaren till ett koningsverktyg, lämnar ett utstick lika långt som slangen ska in i kopplingen och så trycker man dit den. Så har jag gjort i många år och det har aldrig varit problem. Även då kopplingarna rostar sönder vid bränslefiltren på Saabarna bland andra.

Verktyg typ denna, hittar man inte rätt dia så är smärgelduk perfekt att shimsa med, det greppar väldigt bra i röret.

Koningsverktyg_ITE_250.gif

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

Rikard: Precis så ser mina kopplingar ut. Ganska enkelt att pressa på dom också. Jag klämmer slangen i rörhållaren till ett koningsverktyg, lämnar ett utstick lika långt som slangen ska in i kopplingen och så trycker man dit den. Så har jag gjort i många år och det har aldrig varit problem.

Intressant! Jag har funderat över hur jag får bort alla J-la tunga gummi- och metall-rör... :angry:

Du använder ingen värme för att få dem "lite mer medgörliga" innan du trycker dit dem?

- Vågar man använda dem i kylsystemet som luftningsrör/bleed-rör?

- Tål de värme också?

- Du säger att de sitter i alla bilar idag, på trycksidan i insprutningssystemen? Tål de alltså 4-5 bar?

De verkar vara riktigt användbara. :)

Det där med ID=8mm, Ingen idé att köra runt med för stora rör, det blir bara onödig vikt av det och det vet vi ju alla, skall man gå i Collin Chapmans fotspår så gäller det att "add lightness". :D

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

Helt riktigt Pac, 8 mm är till för v8 dragsters. Jag värmer inget, bra pressar i kopplingarna. Visst går det lite tungt, men det går. Speciellt om man kan hålla till i ett skruvstycke. Jag har även kört med presshylsa på slangar ibland, men vitsen är inte annan är att det SER bättre ut..Håller inte bättre än en slangklamma när vi bara kör med 3-4 bar på insprutningen. Det är inte hydraulik med flera hundra bar som de rostfria rören tål. Slangen är godkänd för 10 bar. Anledningen till att jag valde dom ör att dom nästan är gratis. Locost och Loweight.

(kom ihåg att min bil kostat mindre än 60K reggad och klar)

Link to comment
Share on other sites

Sådana bränslerör i plast har saab haft sen OG900 ,kommer inte ihåg om 99 använde det med unsure.gif fungerar klockrent ,tom på trycksidan

för insprutning.

Precis som Christer skriver så är det inte speciellt svårt att pressa själv, finns dock ett verktyg för dessa som saab använde och som gick

att köpa men det är lite overkill. gör som Christer gjort så löser det sig.

Jörgen

Link to comment
Share on other sites

Synd man inte vet allt från början, men fan vad nästa bil kommer att bli bra :)

Jag hade först Biltemas bensinslang. Torrsprickor på kort tid. Bytte till Swedols "bästa", också torrsprickor nu (fast bara i motorrummet).

Nu blev man ju sugen på denna lösningen istället.

Plastklammor har jag. Visade dem vid SFRO 1. Det var då han sa att det skulle vara klammer av typen stål/gummi.

Link to comment
Share on other sites

Ska inte du heller ha en tung Volvoaxel, tung Saabmotor, tunga hjul, tunga bromsar och tung kaross på din nästa bil?

Vaddå då? Skulle det vara något fel på det menar du???? ;) ;) (OBS!!! Mycket glimten i ögat!):D

Link to comment
Share on other sites

Jag kollade lite på det där med temp på PA-rören. De verkar kunna funka vid högre temp också men har då betydligt lägre sprängtryck.

Ett exempel: http://www.oberginno...ng/pa_nylon.pdf

Förmodligen därför min leverantör skriver 10 bar. Arbetstryck vid 60 grader ser ut att vara 60% av 20 bar = 12 bar.

Link to comment
Share on other sites

Det går att böja röret, men inte med för liten radie. Jag har provat med lite lagom värme, 50 grader ungefär, med bra resultat. Men man får vara lite försiktig och hålla kvar tills det kallnat helt. Det går även att kallböja lite i taget så sätter sig formen.

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte genom Cargo när jag drev firman. Men lyssna med bildelsbutikerna i närheten om dom handlar där. Det funkar även med banjo för slang, men då har jag satt en klamma bara ifall att. Kanske kan skaka fram vad du behöver ur mina gömmor?

Link to comment
Share on other sites

Det finns två matrialtyper: PA6 och PA12.

Jag är inte hundraprocentigt säker men det jag letat upp hitintills pekar på att PA12 har högre temperatur och trycktålighet.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Då vi ändå seglat iväg från ursprungsfrågan om rostfritt....

Om jag använder plastslang, kan jag då använda alternativ två i bifogad bild? I så fall vad behöver jag använda för att skydda slangen mot skallen på den underliggande skruven? Om man gör på detta sätt tänkte jag att man nog alternerar klämmorna så att det är ca 10 cm emellan dem för att få 20 cm för varje slang. Känns som att det inte skulle vara möjligt då skruvskallarna sticker upp en bit men om någon gjort så och fått ok för det så ger det mig flera alternativ när man skall kolla hur bäst fästa slangen.

post-142-0-23629900-1419074031_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag satte klammorna mer intill varandra på ramen baktill på något ställe och la då ett par brickor under den ena för att få slangen fri över skruven till den andra klamman. Annars satte jag de flesta i samma hål som i översta exemplet i påsvetsade fästöron i ramen i tunneln.

Christer J

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...