Jump to content

Lufta bromsar


family guy

Recommended Posts

Ni som kan det här med att lufta bromsar, har Biltema lurat mig igen eller är det bara jag som inget begriper?

IMG_0706_zpsf2a021e2.jpg

Jag har fyllt bromsvätskebehållaren på bilen, dragit åt alla luftnipplar utom den där verktyget sitter och kör fullt blås med tryckluften.

Om jag förstått principen så ska då ett undertryck bildas i verktygets behållare och på det viset suga bromsvätskan genom rören och ut genom luftningsnippeln.

Så varför kommer det inte en droppe? Har blåst i åtskilliga minuter utan att verktygets behållare ens blivit fuktigt på insidan.

Stånk, ynf...

Link to comment
Share on other sites

Hur mycket har du skruvat ut nippeln? Finns det risk att det sugs in luft via gängan istället för att det bildas undertryck?

Är bromspedalen "längst upp" (ej nedtryckt alls)? Är locket på behållaren till huvudcylindern ventilerat (eller av)?

Jag har en liknande, också från Biltema, och den fungerar utmärkt. Dock behöver man lägga gängtape eller nåto annat tätande (fett) på gängan till nippeln, annars suger den luft igenom.

Mycket bra verktyg!

Link to comment
Share on other sites

Har en likadan, superkass. Jag använder den men utan tryckluft (som burk för att samla upp vätskan alltså) och luftar på vanligt vis. Brukar börja med trampa några gånger med nippeln öppen utan att stänga mellan pumpningarna. Då får man bort den mesta luften snabbt. Sen lufta som vanligt.

Link to comment
Share on other sites

Nippeln till tryckluften har jag tätat med gängtejp, det gick åt några varv.

Pedalen är i normalläge, alltså inte nedtryckt.

Burken på verktyget är också ordentligt åtdragen och jag öppnar luftnippeln bara så mycket att den lättar från sätet.

Ska prova i morgon igen, kanske behövs mer gängtejp, och även testa att pumpa lite med pedalen.

Kan det komplicera saken att huvudbromscylindern sitter lägre än luftnippeln?

Link to comment
Share on other sites

"Dock behöver man lägga gängtape eller nåto annat tätande (fett) på gängan till nippeln, annars suger den luft igenom."

Nu trillade poletten ner, du menar luftnippeln på bromsoket? Det ska jag testa i morgon, familjen har gått och lagt sig så jag startar inte kompressorn mer ikväll.

Låter du gängtejpen sitta kvar sen eller tar du bort den och luftar det sista på gammalt hederligt vis?

Link to comment
Share on other sites

Korrekt, det får inte komma in luft via "luftningsnippeln" på oket. I så fall skapas ju inget undertryck.

Suger den om du bara håller den mot handen? I så fall ska det fungera. Om huvudcylindern sitter högt eller lågt spelar ingen roll.

Det är ju ingen Biltema-unik produkt utan finns från många tillverkare. Enda nackdelen är egentligen att det kan vara svår att se när man luftat klart. Även om du tätat gängan så kommer det att dras in lite luftbubblor i slangen vilket lurar en att tro att det är luft i bromssystemet. Fast det är ju inget jätteproblem. Man kan enkelt avbryta, trycka på pedalen och känna eller helt enkelt bara låta en skölja igenom systemet något extra länge. Det går åt någon deciliter mer men vcad gör det?

Link to comment
Share on other sites

Jag kör ibland med en liknande, men jag pumpar på pedalen samtidigt, det funkar bra. Behöver inte täta gängorna i nippeln, man pumpar ut luften och så länge den suger kommer ingen ny luft in genom nippeln innan du skruvar åt den. Och som sagt, är man osäker så kan man ta hjälp för en sista koll på vanligt vis, "trampa" "släpp" "trampa"

Värre med ESP bilar..

Link to comment
Share on other sites

Oftast så luftar jag genom att sätta tryck (1,5 Bar) i bromsvätskebehållaren. det sätter lite mer fart på vätskan så bubblor far ut. Och det funkar bra på ABS bromssystem med. Jag har även en sån "Biltema" vacuumsug. Den har funkat för mig. Jag brukar ta lite bromsoksfett på gängan till luftnippeln för det håller även rost borta.

Jag är inte glad för att pumpa med bromspedalen och absolut inte trycka den i botten för då kan främre tätningen fastna i bottenläge,särskilt på en begagnad huvudcylinder. Men kolla även så din huvudcylinder verkligen är i bakre "friläge" och inte påverkad av pedalen. Är kolven framme lite så blockeras påfyllningshålet.

Link to comment
Share on other sites

Har också använt metoden med att trycksätta och det brukar ju fungera bra. En nackdel är att det kan (observera att jag säger kan) ha en tendens att stänka lite bromsvätska när man öppnar locket. Ska dock inte vara något problem så länge man är försiktigt och tänker efter hur man gör. Dessutom kan den som slarvar med att sänka trycket råka ut för att hela bromsvätskebehållaren hoppas loss. Fast det är ju felaktigt handhavande så det är ju inget man kan skylla metoden som sån för.

Jag tycker att fördelen med sugmetoden kontra trycksätting är att man enkelt kan fylla på bromsvätska i behållaren under tiden man luftar, om det nu skulle behövas. Man behöver inte heller ha "rätt" lock till just sin bromsvätskebehållare vilket krävs om man kör övertryck.

Plus då att det inte finns risk för spill eftersom allt sugs in i tanken utan övertryck någonstans. Dessutom kan man lätt suga upp gammal vätska ur behållaren innan man börjar lufta genom att stoppa ner sugslangen. För mig har det även fungerat bättre att lufta huvudcylindrar (nya) med sugmetoden än med tyck men det kan kanske vara rena tillfälligheter.

Bägge metoderna har nog sitt berättigande!

Link to comment
Share on other sites

Gängtejp på gängan till luftnipplarna tillsammans med att pumpa med pedalen samtidigt gjorde susen, nu är det luftat och klart.

Sammanfattningsvis höjer jag nivån på Biltemaverktyget till "ganska bra".

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...