Jump to content

Volvo bakaxel lager


PeerO

Recommended Posts

Bytter yttre lager på en Volvo bak axel och undrar hur dessa smörjs.

Skall man fetta in lagret inan montage?Eller räcker det med att man häller växel olja på inan montaget?

Frågan ställer jag då jag inte förstår varför det sitter en tätning på bägge sidor om llagret.

Jo den yttre fattar jag men den indre för står jag inte hur växel oljan tar. Sig förbi.

Link to comment
Share on other sites

Om du av en händelse skulle parkera väldigt sett så kan jag tänka mig att den inre tätningen skall hindra bakaxelns olja att rinna hela vägen fram till de infettade lagren och sedan lösa upp fett från lagren som "rinner med" ut i bakaxelröret när oljan skall tillbaka igen när bilen står mer rakt.

Link to comment
Share on other sites

Tack för dom svaren

Då är det inte undra på att lagren är slut för dom har inte varit ordentligt infettade.Smörja har där varit men inte mycke, rester av fet fans bara i den ena tätningsringen.

Link to comment
Share on other sites

För att få väck de gamla använde jag vinkel slipen och spräckte både låsningen och lagret.När det var gjort förstod jag varför det bara glappade på en sida för den vänstra sidan har blivit bytt tidigare. Syntes då det var gamla slipmärken på axeln.

Sedan åkte jag till en verkstad och lånade deras hydraul press. ?

Ang. Färgen på fettet så använde jag rödbetsaft då jag tyckte att röd karamellfärg var för blek. Så det borde gå att få i en grön nyans också.En varning dock för att använda färgpulver för linoljefärg. Det bildas klumpar i fettet som kan vara skadliga för lagret.?

Har för mig att det fins något bolag som har ett fett som är ilsket grön men kommer inte ihåg i vilket sammanhang jag använt det. Kan vara något miljövänligt allternativ.

Nu skall jag bara hitta en lösning på hur jag tar bort det sista lilla glappet. Har hört ryktesvägen att det går att schimsa bort.Har dock inte riktigt löst hur.Kanske bara att lägga en ring mellan yttre tätningen och plåten med de fyra hålen i. För som jag ser det så är det den plåten som tillsammans med tätningen som trycker i hopa lagret..Kan ju ha fel men det vill tiden utvisa.

Link to comment
Share on other sites

Aha, det var ett jobb mellan människans bästa verktyg, vinkelslipen och dig. Smart! när man sedan ser slipmärken går det lätt att räkna hur många hjullagerbyten som axeln varit utsatt för.

Ok, färgpulver är bort ur designarsenalen.....

Ja det är bara plåten och brickan som håller fast, och det tycks räcka. Det kanske ska vara ett pyttelitet glapp i axiell led. Innan du schimsar gör en koll med någon som vet om det är ok att schimsa helt tajt. Referensen jag tänker på är framhjulslager där skall man dra åt så det går tungt sedan backa x-antal grader. Det kan finnas regler för bakaxeln också som kan vara "schimsa inte" plåtbrickan och tätning bara det som gäller.

Link to comment
Share on other sites

Du har helt rätt att det får ju inte vara schimsat så att det går trögt. Men något kännbart glapp skall det inte vara.Får se vad besiktningen säger nästa gång om glappet. Dom har klagat ett flertal gånger där av åtgärden.

Kanske är så enkelt att högersidans tryck plåt inte trycker lika hårt mot tätningen som på vänster sida.

Förslaget om att schimsa fick jag av Vide i Skruv och han jobbar mycket med backaxlar och växellådor, så han borde vara en säker källa.Skall vid tillfälle konsultera honom närmare om hur man skall gå till väga.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...