Jump to content

Miatabaserad Locost (inte helt seven)


Skalman

Recommended Posts

Efter att ha läst på detta och andra forum i ett par år är det dags att visa mitt projekt. Kort om mig; jobbar på kontor på dagarna och tycker det är avkopplande att jobba med händerna när jag är ledig. Min bilkunskap sträcker sig till mekande med bruksbilar och en banpreppad Peugeot.

Det här projektet började för lite drygt ett år sedan med import av en rostig och bulig men mekaniskt sund Mazda MX-5 från England. Efter ett par helger fick en flyttbar lyftkran hjälpa till och karossen var borta från resten:

20131109_111118_zps44fb8da6.jpg

Hade från början tänkt göra en Exocet men det stöp på att den är gjord i 1,5 mm. Tänkte då att jag gör en egen ram istället, hur svårt kan det vara? ;) Har studerat seven-ramar och andra rörramar en hel del för att få till en vettig ram men har aldrig gjort något liknande innan så man kommer säkert gå i en del fallgropar. Började göra en mall i ekologiskt material:

SAM_0974_zpsc3f98f7c.jpg

Jag använder Miatans hjälpramar fram och bak samt balken som förbinder växellådan och diffen. Locost är ett tema för hela bygget så jag kommer använda så mycket som möjligt från donatorn. Det kommer bli en helt öppen bil, ingen framruta och ingen suflett.

I dagsläget är jag nästan klar med ramen. Det som återstår är en del triangulering, främst i framänden av bilen. Jag kommer att svetsa plåt i golvet, transmissionstunneln och sidorna av kupéen, därav har dessa inte triangulerats.

SAM_1060_zps32411185.jpg

SAM_1066_zps5ac9db79.jpg

Härnäst på listan är stötdämpartorn och fästen för ratt, broms- och kopplingscylinder. Vilken tjocklek ska man göra stötdämpartornen i? Räknar med en tjänstevikt på runt 750 kg. Jag tänkte göra dem i 2 mm, borde väl räcka mer än väl?

Edited by Skalman
Link to comment
Share on other sites

Hej,

du har tydligen gjort mer än läst på forum!

Snyggt att du orkar göra en mall i trä först, återanvänds som lådbil till barnen? :icon_oops:

Är det 25x25x2 på rören du använder?

// Ulf

Link to comment
Share on other sites

Ramen görs i 25x25x2. Trämodellen var ovärdelig, mycket lättare att ändra och göra om än i stål. Då jag använder en hel del från Miatan är det många mått som jag är låst vid och måste anpassa mig till. Att den är hög fram beror på hur hjälpramen fram ser ut, samt att jag måste ha något att fästa stötdämparna i. Motorn är rätt hög också så det gör inget att ramen blir hög. Bak är den hög för att jag använder Miatans tank, den kommer vara i utrymmet över bakaxeln. Karossen har rätt låg prio, den kommer anpassas för att täcka chassiet, inte för att vara snygg :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Ambitionen att uppdatera tråden har gått sådär inser jag såhär 4 månader sedan senaste inlägget men arbetet har gått vidare och SFRO1 gjordes förra helgen. Bilen ser ut såhär i dagsläget:

20150322_151241_zpsf6p0owtt.jpg

20150322_151319_zpshe8qkt3b.jpg

Fick inga större anmärkningar utan bara mindre kompletteringar så det känns skönt, hade varit jobbigt om hela konstruktionen hade sågats :)

Jag ska triangulera sidorna, svetsa fast golvet och täcka kardantunneln, sedan är ramen klar för lack.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

"Jag ska triangulera sidorna, svetsa fast golvet och täcka kardantunneln, sedan är ramen klar för lack." skrev jag i mars. Jo tjena, det var inte så bara visade det sig. Att passa in plåtar tog mycket längre tid än jag räknat med, och många plåtar blev det för att täcka in tanken, kardantunneln och sittbrunnen.

SAM_1167_zpsfrrsuef4.jpg

Halvvägs där. Mycket CAD (Cardboard Aided Design) för att få till alla bitar.

SAM_1212_zpsktpvwyr4.jpg

SAM_1215_zps4sj7ovmj.jpg

Klart och lackat. Då utseende har låg prio och jag ville testa resultatet så penselmålades allt med Biltemas hammarlack. Inget att rekommendera om man vill ha superfinish men smidigt att bättra. Jag räknar med att svetsa fast mer fästen och annat i ramen och då är det skönt att kunna bättra lätt.

Nu börjar jag montera saker i ramen permanent, känns som en skön milstolpe. Ska bygga broms- och bränslesystem innan ramen paras ihop med resten. Har som plan att kunna testköra innan vintern kommer, får se om det håller.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Milstolpe: Första provkörningen gjord :D

20151031_162619_zps3yjed8dl.jpg

20151031_162629_zps0mbqtm82.jpg

Massa saker provisoriskt monterade så det blev en försiktig provtur men allt kändes bra. Jag var rädd att stötdämpningen skulle kännas stenhård då jag använder dämpare från sport-versionen av Miatan och den känns rätt hård i den tyngre Mazdan men det var ingen fara. Accelerationen kändes riktigt bra, låg vikt är en bra trimmetod. Härligt att köra en bil utan servostyrning igen, har inte gjort det på några år, helt annat vägkänsla än en modern bil.

Skön motivationshöjare att få köra lite. Har börjat reda ut kabelhärvan, har inte gjort något med den sen jag rev ur den ur donatorn så det finns massor att göra. Är lite rädd att ta bort för mycket så jag tar det lugnt och metodiskt.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Dåligt med uppdateringar men det har hänt en del i vinter.

Jag har kört bana med Peugeot 306 i ett antal år och hade tidigt en tanke på att få in delar från en 306:a i mitt bygge. Det visade sig att 306:an och Miatan har nästan exakt samma spårvidd så tanken på att ta hela framänden tog fart. Det här var först efter att jag gjort ramen så jag hade vissa begränsningar därigenom. Måttade lite och kom fram till att det borde gå. Jag hade aldrig räknat med att det skulle gå så här smidigt dock.

SAM_1293_zps2mxjzpes.jpg

När allt var inmåttat så var det ett gap på mindre än en cm mellan frontplåten från Peugeot och min ram så det var bara att fylla i tomrummet med lite plåt och staga upp den lite för stabilitet.

SAM_1305_zpsjoq17hhx.jpg

Jag valde att gjuta motorhuven i glasfiber själv. Dels för att orginalhuven väger bly (18 kg!) och dels för att jag ville modifiera den i bakkant för att passa mitt bygge bättre. I sann Locost-anda (och för att jag glömde köpa polyuretan) så användes lite spillbitar av frigolit från gjutformar för betong till förstärkningar. Var lite osäker då frigolit kan reagera med polyester men märkte inte av det alls.

SAM_1310_zpskjwvhjz8.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tips: Slipa ner kanterna på frigoliten så att du får en snygg radie både emot huv-laminatet och emot den plana ytan på frigoliten. lägg sedan en tunn glasfibermatta+polyester(för det är väl ett polyesterlamniat?) ovanpå. Det kallas stringer och kommer att styva upp huven rejält!

Link to comment
Share on other sites

Absolut, frigoliten i sig ger ingen styrka utan jag har gjutit glasfiber över den. Det gör en jäkla skillnad i stabilitet utan att addera så mycket vikt.

SAM_1330_zps78pwlkcn.jpg

Bakänden blir en kombination av original stötfångare från Miatan och en större del jag gjuter själv. Funktion går 'före form i det här bygget, speciellt bakdelen kommer inte bli jättevacker.

Link to comment
Share on other sites

Kul, projekt :thumbsup: Glasfiber är ett bra material bara man lär sig, väldigt formbart och ger oanade möjligheter. Ska själv börja kladda lite. Följer detta med spänning.

Mvh Pär

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Efter en helg med mycket mektid har projektet kommit framåt en bit. Både fram och bakdelen är i princip klara, ska foliera motorhuven i kolfiberlook tänkte jag, har gjort det en gång innan och det ser helt ok ut även när underlaget inte är 100% jämnt. Motorhuven är gjuten direkt på orginalhuven utan att göra en form först så den är rätt ojämn. Jag är inte särskilt nöjd med bakdelen men det får duga så länge, får se om jag gör om den längre fram.

SAM_1348_zps0rgtb2w9.jpg

SAM_1341_zpsjeiqnesc.jpg

Tog en lite provtur också, första gången sedan i höstas och en bra motivationshöjare :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

SFRO 2 gjord med blandat resultat.

SAM_1386_zpshuhlbsrb.jpg

Vägegenskaperna fick bra betyg. Däremot kärvade bakbromsarna så bromsbalansen blev fel och elsystemet fick omdömet "gör om, gör rätt".

Jag har använt orginalhärvan från Miatan utan någon större modiifering och hade dragit den genom kupén vilket inte uppskattades. Nu har jag gjort om dragningen och gömt härvan mycket bättre, dragit kabelstammen genom kardantunneln istället för genom kupén etcetera. Jag känner mig själv betydligt nöjdare med elsystemet nu, bara att hoppas att besiktningsmannen gör detsamma :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Jag hann inte bli klar i tid för att göra bullerprov innan vintern men det gjordes en solig vårdag 1:a maj.

20170403_160349_zpslpmquxnb.jpg

Jag har orginal avgassystem från Miatan så jag var inte speciellt orolig och med 74 dB i snitt var jag det tystaste fordonet den dagen...

20170403_160326_zpskoqheaxy.jpg

Registreringsbesiktningen gick utan problem. Det enda de klagade lite på var huvlåsen men efter att ha läst på reglerna (fick vara max 3 cm höjd ovanför motorhuven för att vara ok) så gick även de igenom. Nu är bilen godkänd att köras på allmän väg :biggrin: Att kalla den "klar" vore däremot att ta i...

Link to comment
Share on other sites

Jag har genom hela bygget försökt hålla i kostnaderna och för att ha koll på det har jag noterat alla utlägg. Det finns säkert några saker jag har missat men alla stora grejer ska vara med. Materialet till ramen blev jag sponsrad med så det finns inte med som kostnad. Ganska tidigt i bygget bestämde jag mig för att jag skulle göra ett bygge till så jag la ambitionsnivån ganska lågt och såg det här mest som ett läroprojekt. Jag har försökt sälja av så mycket som möjligt från donatorn vilket har gått rätt så bra, har blivit av med det mesta av det jag trodde skulle ha något värde.

Avräkning MX-5 till amatörbygge  
   
Inköp donatorbil -22 000 kr
Baklampa vänster org MX-5 (skroten) -300 kr
Bromsslang ny -300 kr
Broms- och bränsleledningar Biltema -900 kr
Bromsok fram renoverade 2 st -2 000 kr
Delar service (kamremssats, olja, bromsvätska etc) -1 200 kr
Hammarlack ram -537 kr
Glasfibermaterial Biltema -3 000 kr
Luftintag+filter -800 kr
Färg silver Biltema -240 kr
Kolfibervinyl -180 kr
Summa utgifter -31 457 kr
   
Suflett 2 000 kr
Stereo 300 kr
Baklucka 500 kr
Matta+mudguards 800 kr
Båge 500 kr
Växellådsskydd 300 kr
Baklampa vänster 500 kr
Hö dörr, skärm, framstöt 2 500 kr
Luftutsläpp + varningsblinkersknapp 450 kr
Mittkonsol, innerskärmar fram, plastskydd under motor 1 300 kr
Styrservopump 600 kr
ABS-pump 800 kr
Innerskärmar bak 300 kr
Airbag ratt och passagerare 1 000 kr
Summa intäkter 11 850 kr
   
Administrativa kostnader  
Byggbesiktning SFRO -4 500 kr
Bullerprov -1 300 kr
Ursprungskontroll -600 kr
Registreringsbesiktning -2 800 kr
Totalt adminstrativa kostnader -9 200 kr
   
Totalsumma -28 807 kr

Totalt sett har bilbygget kostat 20' och kringavgifter ytterligare 9'. Det är lätt att springa iväg i kostnader och jag kommer ha en större budget för nästa bygge men jag är rätt nöjd att jag fick ihop det här för de pengarna.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Bilen lever och används:

2020-09-21-21-38-25_imgl0123.jpg

Senast på Sviestad. Hade flera varv runt 1.09,8 - 1.09,9 så det är där gränsen går för bilen och föraren.

Har även kört på Kinnekulle ett par gånger och höga 1.03-tider är vad ekipaget presterade där. Ett par sekunder långsammare än min gamla Peugeot men den hade mer än 100 extra hästar också.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...