Jump to content

Förslag på Framblinkers och midjebälten?


Loterus

Recommended Posts

Om du har för avsikt att ha mc-blinkers fram behöver du dubbel uppsättning för de är tydligen inte godkända på bil överallt.. hmm konstigt.

Midjebälten kan vara lite lurigt att få tag på.. kolla på bildelsfirmorna eller på någon skrot efter ett bakre mittbälte. :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

kolla på bildelsfirmorna eller på någon skrot efter ett bakre mittbälte. :thumbup:

vlovlo 240 midjebätte bak funkar kanon... å e billigt.. :)

Betalade 100:- för två :thumbup:

Eddy

Link to comment
Share on other sites

Jag hade också hört att det skulle vara lite problem med MC-blinkers, själv har jag ett par blinkers som ska sitta bak på en MC. Jag tror inte att de har rätt E-märkning men det ser väldigt bra ut och de syns bra och de gick igenom besiktiningen. Det var väl så att besiktningsmannen tyckte att synlighetet var tillräklig:thumbup:

Link to comment
Share on other sites

kolla på bildelsfirmorna eller på någon skrot efter ett bakre mittbälte. :thumbup:

vlovlo 240 midjebätte bak funkar kanon... å e billigt.. :)

är det en sån som man erm sätter fast i mitten.. och inte vid sidan om?

Ja det är mittbältet bak. Vi har byggt för 4 punktsbälten, kommer bara att besikta med 2 punkts. Vi kommer inte att ha någon störtbåge, och därmed ingenstans att montera ett 3 punktsbälte. :hypocrite: Sedan är det bara att åka hem och byta :whistling: På med störtbågen och ut på gatan :wohow: Med andra ord: 2 punktsb. är OK så länge det inte finns plats för en övre fästpunkt. ;) Hoppas vi inte har missförstått det hela. :icon_oops:

Eddy

Link to comment
Share on other sites

jahopp då va man på skroten idag och skruva loss ett par bälten från 245:or men jag såg inga E märkningar på dom.. :blink:

men nu till det största problemet.. att hitta godkända framblinkers?? vad kan man använda?? iaf under besiktningen sen blir det förmodligen mc blinkers efteråt..

Link to comment
Share on other sites

En blinkers som är godkänd att ha fram på en MC är även godkänd att ha fram på bilen.

Inte självklart enligt besiktningen...

Kolla med den lokale besiktningen inte samma i hela sverige vad jag uppfattat.

Link to comment
Share on other sites

Kanske lite OT men ändå närliggande.

Jag ska för första gången göra en vanlig besiktning hos bilprovningen. Jag köpte bilen precis nybesiktigad. Bilen är utrustad med fyrpunktsbälten och jag har inga andra bälten till bilen.

Ni som har gjort vanliga återkommande besiktningar och inte regbesiktning och har fyrpunktare - hur gör ni? Byter ni bälten helt? Tar bort ryggbältena eller bara kör in med allt på plats? Står det något om bälten i era regpapper? I mitt står det ingenting.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Angående E-märkning MC och bil - blinkers *kan* vara godkända för både MC och bil men det är inte självklart. MC-armaturer kan godkännas enligt ECE-reglemente 57 om jag minns rätt, vilket inte gäller bil.

Just ECE-reglementen är lite svåra att tränga in i och jag har inte hunnit kolla upp alla märkningar på MC än.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Kanske en dum fråga  :icon_oops: , men får man inte rega bilen med fyrpunktsbälten?  :blink:

nej man får inte regga med fyrpunktsbälte. helst 3 punkts men 2 punkts går att besiktiga med om det inte finns nån lämplig övre fästpunkt.

Link to comment
Share on other sites

Kanske en dum fråga  :icon_oops: , men får man inte rega bilen med fyrpunktsbälten?  :blink:

OT: Man vill nog inte ha fyrpunktsbälten ändå.... kanske sexpunkts men inte fyrpunkts. Men det har diskuterats tidigare, ville bara varna lite.

Link to comment
Share on other sites

OT: Man vill nog inte ha fyrpunktsbälten ändå....  kanske sexpunkts men inte fyrpunkts. Men det har diskuterats tidigare, ville bara varna lite.

Mina bälten är egentligen sexpunkts men jag har ännu inte brytt mig om att ta hål i stolarna för den undre fästpunkten. Självklart borde man göra det för att hindra att man glider nedåt vid krock. (Det blir så himla obekvämt att ligga med hela kroppen nere vid pedalstället - för att inte tala om varmt) ;)

Hindrar trepunktsbälten från att detta? Eftersom du bara varnar för fyrpunkts och istället rekommenderar sexpunkts?

Fyrpunktarna har ju andra tveksamheter som jag känner till gentemot trepunkts som är säkrare. Men man väljer ju inte en Seven av säkerhetsskäl i första hand hursomhelst......

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...