Jump to content

tips på bra tigsvets


rollexe

Recommended Posts

Har länge funderat på att köpa en tigsvets och undrar om det är någon som har erfarenhet av denna svets.

http://www.benroyal.se/shop/Tig-C310-1/BenRoyal%20TIG%20AC_DC%20200P%20S%2C%20200A%20HF%20puls-P17059.html

Är den bra till en nybörjare eller finns det bättre alternativ, bör inte vara dyrare än 10000kr och inte köpas utomlands.

Link to comment
Share on other sites

har en sån hemma... eller rättare sagt skulle haft den hemma men då det blev nått fel på den efter 2månader så har jag inte fått tillbaka den inte nöjd med det köpet. så här i efterhand så hade jag nog hellre slantat upp betydligt mer pengar & fått en som funkar som dom svetsarna jag är van med från jobbet. tex att slopdown funktionen funkar även när man inte kör på 4takt & såna saker. men som en hobby svets så gick den bra den tiden den gick.... tur att det är 5års garanti. har inte bestämt mig för om jag ska ha kvar den när jag får hem svetsen eller om jag slänger ut den på blocket & köper nån annan AC/DC tig från nått annat märke.

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte min på verktygsboden. Ungefär samma funktioner och pris. Dock ingår inte pedal. Har funkat bra än så länge. Har visserligen inte testat aluminium ännu men utgår från att det funkar eftersom verktygsboden håller sina utbildningar med den svetsen. Man kan ju också ringa dit och få tips och råd. Det tycker jag är bra, lite svårare om man handlar i tex Kina. Lite väl klumpigt slangpaket som medföljer.

/Peter

Link to comment
Share on other sites

har inte bestämt mig för om jag ska ha kvar den när jag får hem svetsen eller om jag slänger ut den på blocket & köper nån annan AC/DC tig från nått annat märke.

Vad skulle du köpa istället som hobbysvets och vad skulle du köpa om inte pengarna spelade någon roll?

Link to comment
Share on other sites

Då jag inte testat så många andra svetsar förutom esab, kempi, selko, migatronic, EWM, oerlikon, & den jag skulle ha haft hemma så kan jag inte kommentera nån annan hobbysvets en den benroyal säljer ska jag ha en annan så köper jag nån av dessa. Esab, kempi, selco, EWM

Det största felet som jag ser det på benroyal svetsen är att det är lurigt med slopdown funktionen. så som den funkar så funkar den bra på stora konstruktioner & man kan anv 4takten. ska man köra smårör i en behållare & ha slop funktionen så man inte får pipe blir det mycket besvärligare. skulle inte vilja anv den svetsen till en del av sånt jag gör i jobbet när jag är hemma o jobbar. bild exempel

DSC_0040.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag har svetsat med flera av dem men prislappen börjar på 25000 för dem.

Håller med dig helt om ner rampen, utan den är det svårt att göra bra avslut speciellt i aluminium.

Edited by AndersK
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jag går också och velar, vill ha en AC/DC TIG och skulle naturligtvis helst vilja ha en ESAB eller Kemppi. Plånboken får dock styra och jag har pratat med flera som varit nöjda med sina Kinasvetsar.

Hade fram tills för 5 minuter sen bestämt mig för en Stahlwerk 315P men råkade läsa denna lilla notis längst ner på BenRoyals hemsida:

"En 315 maskin går inte lika lågt i strömmen som t.ex. en 200 maskin på AC läget. Svetsar du tunnare material som insugsrör i aluminium på 1,5-2 mm så är denna maskinen INTE bra! Välj istället en AC/DC200P S eller SUPER. De har ett mycket bättre finlir på de lägre strömmarna och det är lättare vid t.ex. avslut. På DC är de lika bra.

En 3-fas 315 maskin tänder dock upp lite bättre än en 200 maskin på aluminium. Liten skillnad men den finns, så där har den ett litet övertag. Detsamma när man kommer till tjockare gods. Då fins det betydligt mer kraft. Men som sagt inte bra/lämplig till de riktigt tunna aluminiummaterialen! Detta är något som man kan finna på flertal maskiner. Att stora maskienr har lite svårare att komma riktigt lågt i strömmen jämfört med en mindre maskin."

Så nu är jag förvirrad igen...

Jag vill ju gärna (när kunskapen tillåter) kunna svetsa såväl lite tunnare aluplåt likväl som 3-5 mm stål. Om vi utgår från att säkringen håller, är det en enfasare jag ska ha i stället?

Och om man slår till på en enfasare. ska man ta den som även kan användas för plasmaskärning?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...