Jump to content

Motornummer SAAB?


Martin

Recommended Posts

Hmm, i den tråden påstår ju faktiskt en person att han fick intyg från SAAB på att det inte finns motornummer.

I närheten av den gula ringen i den tråden har jag en betäckning ingjuten i blocket. SKulle ju kunna vara motorkod men ett motornummer får aldrig vara gjutet (enligt min SFRO-man). Skall kolla om där finns en "konsol" som det skulle kunna stå något på.

[edit]

Jodå, precis till vänster om sensorn kan jag urskilja någon enstaka siffra. Mesta är dock borta. Tackar!!

Edited by Martin
Link to comment
Share on other sites

Tyvärr är regnumret från donatorn redan återanvänt och det är min enda referens till den. I efterhand kan man tycka man var dum som inte hämtade hem all info innan man skrotade bilen.

Olja kommer tyvärr inte hjälpa. Det är definitivt oläsligt.

Link to comment
Share on other sites

Det är för ursprungskollen.

Det räcker dock att jag visar att det rostat bort då det inte är en exklusiv motor.

Att behöva eller inte behöva nummer hänger säkert lite på vilken besiktningsman man har.

Link to comment
Share on other sites

Saab har inga motornr som är just för varje tillverkad motor, men en motorkod som berättar vilken volym den har .

kommer jag ihåg ska jag kolla på min nya motor i sjuan i morgon.

Jörgen

Link to comment
Share on other sites

Jörgen,

Då råkar inte ha en officiell källa för detta? Jag litar på dig, har ju dessutom sett påstående i tråden som länkades ovan, men tror inte det fungerar att jag använder dig som referens i dokumentation där jag talar om att det inte finns ett unikt nummer.

Link to comment
Share on other sites

På turboklubben fick jag denna länk: http://www.uksaabs.co.uk/UKS/viewtop...597060#p597060

Hittade själv detta: http://www.saabnet.com/tsn/bb/9-5/index.html?bID=195471

Tror att jag kan utgå från att det nummer som är bortrostat vid min givare innehåller ett serienmummer som jag alltså inte kan se.

Det räcker att jag dokumenterar detta så tror jag är hemma nu.

Link to comment
Share on other sites

Ska kolla på min motor ,minns inte om det var så långt nr men kan minnas fel ..unsure.gif

På motorer som gått i sverige så är nog nr bortrostat för det mesta.

Motornr behövs inte för regbesiktning och i ursprungskontrollen behövs det inte heller, om

det nu inte kommit nya direktiv senaste året.

Jörgen B

Edited by Jörgen
Link to comment
Share on other sites

Ska kolla på min motor ,minns inte om det var så långt nr men kan minnas fel ..unsure.gif

På motorer som gått i sverige så är nog nr bortrostat för det mesta.

Motornr behövs inte för regbesiktning och i ursprungskontrollen behövs det inte heller, om

det nu inte kommit nya direktiv senaste året.

Jörgen B

Beror nog lite på besiktningsman :)

I mitt fall behövs det inte men jag måste dokumentera att det rostat bort,

De har ett nytt datoriserat system på SFRO (ingen aning om hur gammalt det är). Kan hända att det medfört lite förändringar i deras rutiner.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...