Jump to content

Göra egna tändkablar


Biiren

Recommended Posts

Hej har ett litet problem med utrymmet emellan min fördelare och huven.

jag skulle gärna slippa att bearbeta huven och istället minska ner på mina tändkablar.

motorn är en volvo b230..

så om någon vet vart man kan köpa lösa delar till detta hade varit kanon.??

Link to comment
Share on other sites

Fördelaren sitter upp vid toppen.

jag vill ha tag på korta 90 gradare som gör att det får plats under huven..

det får inte plats med fördelaren där nere, pga insuget...

Link to comment
Share on other sites

Som Gerhard påpekade så sitter ju locket med tre skruvar, vilket OM dom är symmetriskt placerade ( så det går att bara flytta) vrider locket 120 grader, du vill ju vrida 90 för att bara flytta ett hack på tändkablarna, Det blir i annat fall att sätta ut en referenspunkt och ta bort tappen inne i rotorn så du kan flytta den 30 grader, sedan limma den med lite epoxy. Eventuellt slipa ett annat spår i fördelaraxeln 30 eller 120 grader ifrån om du antingen vrider allt 120 grader, eller 30 så får du flytta kablarna ett hack, det är ju inte så ruskigt viktigt att spåret hamnar precis, så länge du har rotorn pekande någotsånär mot mitten av kontakterna i locket så hoppar ju gnistan över, och du har lite justermån.

Link to comment
Share on other sites

När locket vrids flyttar man efter med tändkablarna.

På en fyrcylindrig går det att vrida 90.180 och 270 grader. Det är "bara" att ändra vilket hål 1'ans tändkabel sitter i på fördelarlocket och följa efter med de andra.

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...