Jump to content

Hur viktigt är det med rotgas?


Martin

Recommended Posts

Har punktat mitt avgasrör i rostfritt och initialt hade jag tänk lämna in det för svetsning då jag inte vill dona med rotgas.

Undrar dock hurpass viktigt det verkligen är. Jag inser att det är stor skillnad i kvalitet på svetsen om man använder rotgas men gör det skillnaden mellan att avgasröret går sönder efter 6 månader istället för efter 30 år eller är det 10 år istället för 50 år? Siffrorna bara tagna för att exemplifiera. Om det senare fallet så svetsar jag ju helre själv men om det rasar om några månader så lämnar jag bort det.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag har inte svetsat någonting med rotgas. tryckrör, insug, främre rör (downpipe) och avgas är allt svetsat utan och jag skulle bli mycket förvånad om det inte höll väldigt länge.

Med vänlig hälsning

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Det är insidan på svetsen i rostfritt som blir "dålig" utan rotgas. Dvs du får en porös utstickande yta som i fallet med ett grenrör kommer att begränsa flödeskapaciteten en aning. Det är inga problem med att få det att hålla.

Link to comment
Share on other sites

ytan som blir på insidan brukar kallas för svamp. man kan anv arcal 1 den heter nu efter namnbytet arcal prime det är ren argon som en skyddsgas. eller så kan man anv tex nitrogen. det är inte bökigt det går bara åt en hel del gas.

om jag skulle svetsat ett RF grenrör skulle jag anv det lika väl om jag skulle ha det i ett vattensystem så skulle jag anv det. men det är jag det.

Edited by Widell
Link to comment
Share on other sites

Jag lånar tråden lite.

finns det nån bra "grunka" att koppla på airliquids 10-11L tub (den med inbyggd regulator) för att ordna till så man kan nyttja den ordinarie tuben för rotgas?

Jag skulle vilja få den ställbar så man inte gör av med mer gas än nödvändigt.

jag svarvade till en adapter som jag satte på slangen från tuben och använde mig av en smc tryckreducerare men där har jag noll koll på hur mycket som far ut å tuben tar slut snuskigt fort (jag fick gjort mitt avgasrör utan fula svampar men med stor gasåtgång)

Link to comment
Share on other sites

man ska "spola" fylla röret först innan man svetsar det sen så ska man ha ett flöde på mellan 4-6 liter/minut så det går åt mycket gas.

för volymer på mindre en 3 liter bör inte flödet överstiga 5liter per minut.

Man kan räkna ut spolningstiden. Antalet volymbyten kan variera mellan 5 till 10 man får prova sig fram

gasfloumlde.jpg

ANV man argon så skall insläppet vara nere & anv man nitrogen så skall insläppet vara uppe.

Jag har tillgång till olika tuber så jag har aldrig behövt fundera på att stjäla gasen från den jag anv till svetsen.

bygg nått så du kan koppla 2st klockor till den. för tror det kan bli lurigt om man skruvar upp den inbyggda klockan & ska dela på det flödet. då blir det mycket troligt varierande gasflöde till rotgasen beroende på om man svetsar eller ej skulle jag gissa på. alternativet är ju då 2st tryckreducerare & sen mäta & justera var & en av dom med en gasflödesmätare typ denna innan man skruar slangen till svetsen & till rotgasen

19120_2e02662d7257306bba62c399b9bfbf80.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...