Jump to content

240 bromscylinder


Biiren

Recommended Posts

Hej, har monterat alla bromsar på bilen nu, och fastän att jag har skruvat bromsreduseringen i botten så sladdar

Bak bromsarna först...

Jag har en 240 broms cylinder

240 fyrkolvsok fram och 2kolvs ok bak

Undrar nu om vilken cylinder anslutning ni använder bak och fram ???

Själv har jag den bakre kolven till bakbromsarna...

Med vänlig hälsning, Björn

Link to comment
Share on other sites

Mina byggda bilar har .625 fram och .75 bak plus bromsvåg. Är det samma volym för bak och frambroms på din 240 cylinder.

Vilken typ av bromsreducering har du, "tryckbegränsning" eller bara flödesbegränsning?

Link to comment
Share on other sites

Hallå. Denna bromsreducering är det.

Kolven på cylindern är 19 fram och 22 bak

Hur kollar man dom andra siffrorna du har cealm???

Får kolla vilken storlek det är på skivorna....

post-9161-0-20688700-1409467915_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

.625 och .75 är dimensionen som mina bromcylindrar är märkta med borde beskriver kolven i delar av tum. Skulle då bli 15,87 & 19,05mm

Dina siffror 19 och 22 borde också vara dimensionen på kolven för respektive bromskrets.

Ventiler med enbart flödesbegränsning ger samma tryck i systemet men det tar längre tid för oljan att "bygga trycket" = fördröjning.

En bromsvåg tex ger möjligheten att fördela trycket utöver den fördelning som olika kolvdiameter på såväl cylinder som ok ger.

En reduceringsventil som reducerar tryck och inte bara flöde är det jag kommer ha fortsättningsvis. Båda bilarna hade jag bromsvåg i men kommer gå över till reducering för bakre kretsen istället. Enklare både byggnadsmässigt och för justeringen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...