Jump to content

Hur breda spacers får man ha?


pzn

Recommended Posts

Tänkte dra igång ett amatörbygge där jag behöver en bred bakaxel.

Bygget kommer baserar på Volvo motor och drivlina, 740/940 har den bredaste axeln men skulle behöva 120mm spacers på varje sida, går det att få godkänt med tanke på belastning av hjullager? bilen i fråga kommer väga ca 800-900kg.

Link to comment
Share on other sites

Om ja inte kommer ihåg fel så tror ja det är så att all form av spacer inte lagligt i detta landet, däremot så kan man ju i köpa fälgar men ett otroligt fälgdjup utan att polisen kan säga något.

Link to comment
Share on other sites

Om ja inte kommer ihåg fel så tror ja det är så att all form av spacer inte lagligt i detta landet, däremot så kan man ju i köpa fälgar men ett otroligt fälgdjup utan att polisen kan säga något.

Som jag förstått är det inte själva spacern som är olaglig utan att man ändrar bilens spårvidd, för min del blir det ett amatörbygge som reggas med den spårvidd den kommer ha, förutsatt att det går att göra så som jag tänkt.

Går att beställa 120mm spacers från www.spacer.se

Link to comment
Share on other sites

Gör en beräkning på vilken belasting du får på hjullagret och jämför med belastningen på

volvon som axeln kom från Ta då även med i beräkninge att volvon ska kunna ta last.

Du kommer garanterat inte upp i den belastningen som volvoaxeln är tänkt att bära.

Jag har själv 80mm spacer på en fordaxel som är sfro-1 godkänd ( var bara att precentera beräkningen)

Lars

Link to comment
Share on other sites

Det finns inga specifika regler om spacers. Rent spontant så låter 120 mm spacers som att man ska välja en annan axel, man ökar både ofjädrad vikt och belastning på lagren onödigt mycket. Men det är nästan lika "fel" att använda fälgar med enorm offset för att nå samma spårvidd).

Man kan förstås räkna på saken och 740 har ju ganska väl tilltagen maximal axelbelastning, så om bilen får en totalvikt på 900 kg kanske det ändå är okej.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...