Jump to content

ODB2-instrument/dator


kengren

Recommended Posts

Av och till så får man felmeddelanden på den ordinarie vardagsbilen att något inte är rätt, olika felmeddelanden. Den kan var ABS-fel eller annat som gör att man måste uppsöka bilverkstad. Då önskar man att man hade ett instrument som man kunde koppla upp mot ODB2. Som privatperson kan man lösa det på något sätt? Har tillgång till bärbar dator som jag kan använda i garaget. Vad finns? Är det för dyra grejor eller finns det något som man kan köpa? På vilket sätt har ni löst det? Är det någon som har erfarenhet av något OBD2 instrument?

Kenneth

Link to comment
Share on other sites

Har du en Andriod-telefon rekommenderar jag det tillsammans med en Bluetooth-sändare istället. Smidigare, framför allt med programvaran. Iphone fungerar också, men då måste man ha Wifi-sändare eftersom Apple tycker att Bluetooth är farligt :thumbsdown: .

Appen Torque är gratis och bra. Använder den till både sjuan och saaben. Går att läsa ut och radera felkoder mycket enkelt.

Bluetooth till Android: http://www.kjell.com/48500

Wifi till iPhone: http://www.kjell.com/48400

Link to comment
Share on other sites

Här är en lite mer användbar sak. Felkoder, ärvärden, aktivering och test av funktioner. Har haft en sån här i 8 år, men gav 20 000 för min.

http://www.ebay.com/itm/Newest-Auto-Diagnostic-Tool-Professional-Tester-Cars-Trucks-Autocom-cdp-2013-/161340915331?hash=item2590aafe83&item=161340915331&pt=Motors_Automotive_Tools&vxp=mtr

Link to comment
Share on other sites

Den som länkas av Rikard och Sorin går att köpa för en spottstyver (under hundralappen) på ebay. Sök på elm327 (dock längre leveranstid).

Har den ihop med Torque (android) och den gör det den skall.

Link to comment
Share on other sites

Har 3 olika billiiga från ebay. Bara för att de står att dom klarar märke x och y är detta inte hundra säkert. 2 av adaptrarna går till en hög med bilar och den 3e klarar några andra. Och enligt specen klarar dom samma typer av protokoll :)

Jag röstar också för en vanlig med blåtand och tourge. den har jag haft bäst lycka med.

Vad för bil och motor?

Dieslare går t ex oftast bort beroende på modell.

Link to comment
Share on other sites

Har 3 olika billiiga från ebay. Bara för att de står att dom klarar märke x och y är detta inte hundra säkert. 2 av adaptrarna går till en hög med bilar och den 3e klarar några andra. Och enligt specen klarar dom samma typer av protokoll :)/>

Jag röstar också för en vanlig med blåtand och tourge. den har jag haft bäst lycka med.

Vad för bil och motor?

Dieslare går t ex oftast bort beroende på modell.

VW och BMW i första hand, SAAB ibland

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...