Jump to content

Utredning om grundregler inför bankörningar


Jari

Recommended Posts

På senaste styrelsemötet tog jag på mig ett uppdrag att utreda och föreslå förändringar på nuvarande grundreglerna för bankörningar arrangerade av LocostSweden.

LocostSweden Mk regler for bantraffar 2013-05-02.pdf

Mot bakgrund av diskussionerna som har pågått före och efter Kinnekulle 2013 och Kinnekulle 2014 tar jag gärna på mig att, ihop med andra, se vad som är bra och vad som kan förändras.

Reglerna i sig är inte så illa, men de punkter i nuvarande reglerna som jag uppfattar har diskuterats mest är:

- Tillåtelse att köra med bilar utan SBP godkännande, alltså bilar med enbart godkänd SFRO2 eller bilar med vagnbok?

- Passagerare som inte är myndiga?

Dessa frågor ska vi definitivt utreda men även frågan om vi ska köra under SMA eller SBF behöver nog funderas över igen, vad är de stora skillnaderna och vilket skall vi utnyttja oss av på kommande bankörningar?

För att lösa uppgiften vill jag bilda ”en liten grupp” med medlemmar från klubben som tillsammans kan undersöka de olika frågorna. Om det blir förslag till förändringar så vill jag remissa dem via forat (denna tråd kanske?) innan vi gemensamt lägger fram ett beslutsunderlag till styrelsen.

Hoppas det här känns ok.

För att kunna få till det här behöver jag hjälp, det kan vara personer med erfarenhet från våra körningar, från andra klubbars körningar, juridiskt kunniga vad gäller personskador eller personer på försäkringsbolag inom det området (eller någon som har vänner eller familjemedlem med denna kunskap).

Ni som känner att ni kan och vill bidra kan anmäla er här via tråden, mail till j.kinnunen@bredband.net eller genom att ringa/SMSa 070-6488622, alla kommer att bli delaktiga på ett eller annat sätt.

Om ni skickar mail eller SMS, skriv med nick på forat.

Edited by Jari
Link to comment
Share on other sites

Hittills har Pac och Fege anmält sig.

Men med tanke på alla diskussioner som pågått, så måste det väl finns fler som är intresserade av att få till bra regler?!

Link to comment
Share on other sites

De nuvarande reglerna funkar för mig, dock förstår jag också de som vill se ändringar på nämnda punkter.

Men finns det så mycket att utreda egentligen? Jag antar att de nuvarande reglerna ser ut som de gör för att de som personligen står som ansvariga för våra banträffar ville ha dem så. I annat fall så kan, som Cealm har påpekat, varje "projekt" bestämma sina egna regler.

I vilket fall, om man vill tillåta icke SBP-godkända bilar och minderåriga passagerare måste SMA-försäkringen täcka detta. Om den gör det är det fritt fram för hugade arrangörer att ändra reglerna. I annat fall: case closed.

Jag kan ta på mig att skicka ett mail till SLC-Fredrik och fråga vad som gäller.

Link to comment
Share on other sites

En maildiskussion mellan mig och Fredrik våren 2013, ungefär när nuvarande grundregler tog fram.

Som kan ses i detta så finns det eventuella frågetecken som behöver redas ut och det är det som denna arbetsgrupp skall dyka in i.

(bör ses som input till arbetet då det är 1,5 år gammalt)

Hej Jocke

Generellt så tillåter vi från 13år... dvs samma som SBF har som ålder på kartläsare....

MEN, det går att vid vissa tillfällen på speciella körningar köra barn under den åldern om evenemanget är t.ex till för att skjutsa barn och extra säkerhet tas för det och extra säkerhet tas för att dom sitter bra osv... eftersom risken för att dom är för små i kroppsstorlek och inte sitter fast bra är större på under 13år....

Men ska man köra under 13år så vill jag ha meddelande och en förklaring på upplägg så jag kan godkänna det specifiekt för varje gång då...

Jag kräver inte godkännande av målsman för att kunna erbjuda försäkringsskyddet... däremot så kan det ju vara bra för er egen skull ifall det händer nånting... det är ju i slutändan ni som är ansvariga även om försäkringen täcker eventuella skador....

Mvh fredrik

-----Ursprungligt meddelande-----

Från: jocke4u@gmail.com [mailto:jocke4u@gmail.com]

Skickat: den 25 april 2013 15:59

Till: Fredrik Skoghag (SLC)

Ämne: SMA - Ålderskrav på passagerare

Från jocke4u sänt via emailfunktionen på rejsa.nu

---------------------------------------------------------------------

Hej Fredrik,

Vi har debatterat angående regler i vår motorklubb för att arrangera bankörning under SMA licens/försäkring och en fråga som vi inte har lyckats finna svar på är vad som gäller passagerare och eventuellt krav på lägsta ålder.

Vore därför tacksam om Du kan tala om vad som gäller för att ha en giltig SMA försäkring för passagerare.

- Finns det något ålderskrav (minimum ålder) på passagerare under bankörning enligt SMA?

- Om JA, vilken lägsta ålder gäller?

- Om passageraren är omyndig, krävs det något skrivet intyg/fullmakt från dess vårdnadshavare?

Med vänlig hälsning

Joacim Järkeborn

Locost Sweden MK

Link to comment
Share on other sites

Jag skickade också ett mail till Fredrik i förra veckan och fick ett svar att det inte är några problem att teckna försäkring på mindreåriga, men jag har tänkt mig att klargöra detta lite mer.

Link to comment
Share on other sites

Ang frågan med SMA kontra Bilsportförbundet så var det, åtminstone förut, så att man enbart kunde teckna en prova på licens per 12 mån period hos Bilsportförbundet. Vill man åka mer är det licenstagning som gäller. Vill vi arrangera flera körningar om året kanske detta försvårar för medlemmarna att vara med. Alla kanske inte är beredda på att ta licens för att kunna köra. Detta får vi kolla upp.

Link to comment
Share on other sites

Hej Fredrik!

Jag är med i Locostsweden MK som brukar ha en årlig banträff på Kinnekulle. Nu pågår en diskussion om ändring av klubbens regler för bankörning, och jag undrar om det finns några undantag eller begränsningar i SMA's försäkring som skulle ha betydelse?

Reglerna man vill ändra på är:

1. Bilen måste vara godkänd av SBP, samt påställd, skattad och försäkrad.

Här vill man även godkänna antingen vagnbok eller SFRO 2 besiktning.

Jag antar att vagnbok måste vara ok eftersom man får tävla med sådan? En SFRO 2 (eller slutbesiktning) görs när en amatörbyggd bil är färdig. Bland annat provkörs bilen för att se att den uppför sig säkert. En bil som godkänts ska gå att registreringsbesikta.

2. Passagerare måste vara myndig.

Detta har varit uppe tidigare, och då har vi fått svar att 13 år och uppåt är den generella åldersgränsen. Stämmer det fortfarande?

Tack på förhand

Hej Göran

SMA har inga synpunkter på fordonen.... så länge man har någon sorts besiktigning på dom säkerhetsavseende... sen om det är sbp, sfro, eller egen besiktning är lika ok.

Inga problem med minderåriga passagerare..... sen kan ju 13 vara en lämplig ålder , för det är vad SBF har för kartläsare i rally..... det handlar ju mest om själva storleken på barnet... för små barn sitter varken fast eller har kroppsstyrka.... men det är ju lite individuellt.. så 13 kan vara en lämplig gräns

Mvh fredrik

Inga problem med SMA således. Finns det några negativa erfarenheter med SMA, eller varför ska vi överhuvudtaget fundera på att använda SBF?

Joacims idé med fullmakt för icke-myndiga vore nog inte fel, även om SMA inte kräver det.

Link to comment
Share on other sites

Hej Göran,

Kul att du vill hjälpa till med utredning vad gäller våra regler.

Skicka gärna ditt nummer och mail, så att jag kan skicka dig information. Har gjort samma med alla som vill vara med.

Sedan vad gäller SMA, så har jag också varit i kontakt med Fredrik. Så det vore bra när vi har fått ihop en utredningsgrupp att vi fördelar arbetsuppgifter efter det, så att vi inte springer på samma bollar flera utav oss.

Din inbox är troligtvis full, för det gick inte att skicka PM till dig.

Edited by Jari
Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1
Inga problem med SMA således. Finns det några negativa erfarenheter med SMA, eller varför ska vi överhuvudtaget fundera på att använda SBF

De är oftast inga problem med FB när man tecknar en försäkring........

Sbf licencen får man efter en dags utbildning med teori samt körning på bana.

Sma tar man på 2 minuter på internet.

SMA har inga synpunkter på fordonen.... så länge man har någon sorts besiktigning på dom säkerhetsavseende... sen om det är sbp, sfro, eller egen besiktning är lika ok.

Vet sbp att dom godkänner en bil i säkerhetsavsende för bankörning i tävlings liknade former o tar dom nåt ansvar o så inte är fallet ?

Tex hur många har en fungerande fia brytare på sin bil.(som är en viktig punkt vid en vagns boks bes)

EDIT: De va de ända som kollades vid årats vagns bok bes,resten av tiden gick åt till att knappa på datorn.

Ensam är bästa dräng om man vill ha en säker bil.....

Edited by micke r1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det har nu gått några veckor sedan jag slängde ut intressefrågan och har hittills fått ihop denna fina gruppering:

Jag

Pac

fege

gka

(ev. Micke r1) - Micke, du får bestämma dig hur du vill göra.

Eftersom det inte är så många regler som behövde en översyn, så kanske detta räcker. Men om det är någon mer som vill bidra med synpunkter, så hör av er snarast.

Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1

Har klurat på detta !

Locostsweden är en bilbyggar klubb o ingen banåkar klubb ! så varför ändra på ett vinnade koncept, som dom flesta kan leva med.

1 att tillåta vagn boks 7 or (finns de 2-3 st i sverige ) dom flesta som har vagns bok är godkända av sbp

2 sfro 2 besiktade 7 or kommer att iaf få en reg plåt förr eller senare o kan va med o åka

3 angående minderåriga i bilen är ingen hit tycker jag (fast jag har släppt ut min 16 åriga son i en nybyggd sjua i finland -05)

Är de ni vill ändra så o inget mer så kan man nog lika gärna låta bli att rota i detta.

Om man däremot inte är så "fyrkantig" o godkänner de som är säkert för en bankörning (minderåriga race bilar mm mm) :thumbsup:/>/>

Men dit är de nog en lång väg som jag iaf inte vill vara med på.

:racesmile:/>/> Micke r1

Edit : varför inte bara fixa en träff till med lite lättare regler win-win för alla,

enl cealm är de ju busenkelt ?

Edited by micke r1
Link to comment
Share on other sites

Jag håller med micke här, varför ändra något som bevisligen funkar kanon?

Dom som vill annorlunda kan ju som sagt enkelt ordna en "egen" träff och då borde väl alla bli nöjda?

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu har en utredningsgrupp bildats och vi har haft ett första möte.

Medlemmar:

Jari

fege

Pac

gka

Vi har kommit fram till att dessa punkter skall ses över:

- SMA / SBF. Vilket av dessa skall användas på framtida bankörningar? Ansvarig: fege

- Minderåriga som passagerare. Skall vi tillåta barn/ungdomar att åka med som passagerare? Ansvarig: Jari

- Ej SBP godkända bilar. Skall vi tillåta bilar med genomgången SFRO1/2 eller bilar med vagnbok? Ansvarig: Pac

- Andra bilar. Skall vi tillåta andra bilar på våra bankörningar, alltså av icke Seven typ? Ansvarig: gka

- Generell genomgång av reglerna. Ansvarig: Alla i utredningsgruppen.

Sedan skulle vi vilja ha intressenter till en remissgrupp som kommer att få läsa förslaget lite senare i höst innan den går ut på remiss till hela klubben.

Så skicka mig ett meddelande om du vill vara med och läsa förslaget.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Igår kväll hade gruppen sitt andra möte. Arbetet inom alla områden har kommit en bit, men det återstår lite till innan en sammanställning kan göras.

Jag skulle fortfarande vilja ha in några fler till den lilla remissgruppen. Så finns det någon som känner sig manad att hjälpa till att läsa igenom första utkastet innan den går ut på en större remiss på forumet, så hör av er till mig.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Idag hade vi i gruppen det tredje mötet. Alla utredningspunkterna börjar mogna, men lite finputsande återstår innan det är färdigt för att skickas ut på remiss.

Tack Pac för kaffet och mackorna! :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det är på gång! Vi har en sista "sittning" nu på måndag där vi slutputsar detaljerna. Efter det går de ut till remissgruppen och sedan ut på forumet enligt planen som Jari presenterade tidigare.

Link to comment
Share on other sites

Jag har stämt av med gruppens "hövding" (Jari) och vi bedömer att reglerna skall finnas på forumet om sådär 2-2,5 vecka. Då har remissgruppen hunnit läsa igenom och komma med synpunkter och allt bör vara klart för presentation.

Link to comment
Share on other sites

Jag har stämt av med gruppens "hövding" (Jari) och vi bedömer att reglerna skall finnas på forumet om sådär 2-2,5 vecka. Då har remissgruppen hunnit läsa igenom och komma med synpunkter och allt bör vara klart för presentation.

Inte ofta man har blivit kallad "hövding" :)

Link to comment
Share on other sites

Vi är jättenära! Man blir ju "hemmablind" av att bearbeta allt så precis som fege skriver kommer vi att söka lite support innan vi går ut på bredfront med våra rekommendationer. Micke, du har mycket snart ett mail. :)/>

Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1
Vi är jättenära

Kul ! hoppas dom nya reglerna faller många i smaken :racesmile:/> å den är lätt smält som ett di-lamm :lol:

:edit

kollade mailen "Mycket snart" är under 99 minuter tycker jag :prop:/>/>

Edited by micke r1
Link to comment
Share on other sites

Nu har vi utredningsgruppen färdigställt och skickat ut underlag till en mindre remissgrupp. Dom kommer att få ett tag på sig att läsa igenom dokumenten och komma med kommentarer.

Efter detta kommer det göras eventuella justeringar innan vi lägger ut materialet på forat för allmän remiss och diskussion.

Vi i gruppen är RIKTIGT nöjda med materialet :D

Jag hoppas att ni andra också kommer vara det när ni ser det färdiga materialet. Det kommer inte vara något revolutionerande regler men ändå med en del nödvändiga justeringar jämfört med dagens regler.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Guest micke r1

Hur går det ?

Fattar inte varför detta är "iskallt" i klubben o ingen vill posta ?

jari pac gka fege mdf har lagt ner ett jätte jobb för att försöka att Öppna upp klubben, så att flera kan få vara med å köra på kinekulle.

o ingen nyfiken ????

Edtit: jag har frågat finska locost klubben, o nu senast Seven Mania website. http://smrc-eurocup.com/

o de är inga problem o få va med o åka !

Får inte locostsweden såna förfrågningar ?

Edited by micke r1
Link to comment
Share on other sites

Jag undrar samma sak, var vi 5 stycken i remissgruppen? Det känns som ett väldigt litet banintresse för att vara en sevenbilsklubb. Det är ju trots allt en väldigt bra banbil, oavsett motor och utförande.

Som Micke säger så är klubbar i andra länder vänligt inställda och tycker bara att det är roligt att fler vill komma, speciellt verkar dom tycka att det är kul med lite långväga gäster och det tycker jag också att det skulle vara om några vill komma hit och köra med oss.

Väntar också på vad remissgruppens förslag och synpunkter resulterar i.

Link to comment
Share on other sites

Vi ville inte ha en för stor remissgrupp i första svängen. Så fort vi i utredningsgruppen har diskuterat igenom remissvaren (troligtvis nu på måndag), så skall materialet skickas ut till allmän läsning/diskussion på forumet.

Så håll ut, snart får alla läsa och komma med kommentarer.

Link to comment
Share on other sites

Jag har faktiskt fått en liten trevare från en kille i MNR-gruppen i UK. De undrade om de inte skulle arrangera en en bankörning med grillning. Det tycker jag, svarade jag och meddelade att vi testat detta "koncept" här i Svedala. Det lät som att någon/några kanske kunde tänka sig att komma. Hur seriöst det var vet jag inte i dagsläget men en inbjudan skulle säkert uppskattas.

Link to comment
Share on other sites

Det känns som om vi är på väg in på "sista varvet". Vi valde att köra en mindre remissgrupp innan vi går ut på forat och ber om feedback av flera anledningar. Man blir "hemmablind", det är enklare att få personlig kontakt med färre personer och lösa "Vad menar du???", Det går fortare att jobba agilt i ett mindre gäng innan man kör sin "stora demo".

Men som sagt, nu närmar vi oss med stormsteg och feedbacken vi fått från remissgänget är ovärderlig, tack till alla inblandade!!!!!! Nästa steg är att vi skall sätta oss imorgon em/kväll och snacka ihop oss om feedbacken, därefter skall vi göra de ändringarna som beslutats och publicera vårt förslag.

Det är nära nu! :D

Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1
Jag har faktiskt fått en liten trevare från en kille i MNR-gruppen i UK

kul !!

Som crister skriver ! vi kan ju åka dit (de blir ju roligare för oss ) än att dom kommer hit,även om de åxå skulle vara skoj med lite bilar från uk :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...