Jump to content

Motorproblem


Hasse i Bua

Recommended Posts

Inte mycket till film men hur som helst så är trycket nu från pumpen allt mellan 2-4 kilo.

pumpen låter konstigt oxå, ljudet varierar i samma takt som mätaren. ( bra grej den där tryckregulatorn / mätaren! )

Har kollat inkommande ström till pumpen o den ligger stadigt på 12,5 - 12,7 volt

Mätaren jag tidigare fick låna var nog inte riktigt tillförlitlig.

Känner lite att det är en ny pump som behövs, några rekommendationer där????

Återigen: TACK för att ni hjälper mej!! Hade nästan gett upp.

Måste tillägga att efter mappningen gick bilen perfekt. bytte bränslepump för att den hade rostat sönder utifrån.

Biltema någontig....

Link to comment
Share on other sites

Biltemas kinapumpar är inte lika bra som Bosch m.fl.

Hur kopplade du bränsletrycksregulatorn?

Om du kopplat den på "gamla" returen så måste den gamla regulatorn sättas ur funktion för annars styr den trycket. eller den som står högst så att säga. Jag hade sån där billig blå kina BTR men jag kastade den o köpte Malpassi istället. den är mycket stabilare. Den kinagrejen pendlade i trycket.

Link to comment
Share on other sites

Kopplade den mellan pumpen o insprutningen, tog bort vacumslangen o från den gamla ´regulatorn´ o satte den på den nya. enligt anvisningen. Fel??

Ja. det blir fel.

Regulatorn ska sitta mellan railen och returledningen annars är det ändå den gamla regulatorn som bestämmer trycket i railen. Gamla regulatorn måste kopplas förbi på bränslesidan. Det kan funka med regulatorn före som du gjort, förutsatt att du inte har returledning.

Link to comment
Share on other sites

OK! Då ändrar jag det så regulatorn kommer efter railen.

Annars har det hänt saker idag!!!

Var på väg in till uddevalla för att införskaffa en ny bränslepump.

Satt o tänkte på vägen..... det där filtret jag hittade vid tanken... borde jag inte byta det bara för säkerhets skull??

Det är ju bara det som är kvar, annars har jag ju gått igenom hela bränslesystemet nu..

Det får bli ett nytt filter där oxå. vill ju inte falla på målsnöret!!

Köpte en ny högtryckspump universal på biltema (ny i sortimentet) o ett nytt filter.

Väl hemkommen bytte jag filter. Tänkte: ska nog starta o prova nu. byter jag pump nu utan att prova så vet jag ju inte vad felet är, om det nu funkar.

O gissa!!!

Bränsletrycket lade sej stilla på 3.8 kg!Stilla o konstant!

Varmkör.

Ut o köra!!!! Åskan hänger tungt i närheten men va fan! skit i det! måste få veta!!!

Ut på vägen o bilen formligen kastar sej framåt!

I med 2.an o gasen i botten o varvräknaren bara stiger motorn vrålar!

I med 3.an o samma sak där.

Nu går det åt helvete för fort så lägger i 4:an 0 5:an o släpper av. Va fan hände?!!!

Vänder o gör om samma sak igen med samma resultat!

Den går som ett ´Skållat Troll´!!!!

Kommer att koppla regulatorn efter era tips o byter även pumpen till den nya ( bara i fall att ).

Då kommer ju hela bränslelinan att vara ny förutom spridarna med det verkar ju tveklöst som att dom fungerar.

Utan detta forum o Er därbakom hade jag givit upp.

Har lärt mej massor!

Återigen: STORT TACK!!!!!!!!!

Link to comment
Share on other sites

Vad bra att du till slut hittade orsaken! Grattis! Bra jobbat! :thumbsup:

Filtreringen skall sitta på "till" sidan inte på retur så om du tar bort det filtret du hittade så slipper du samma problem i framtiden. Det kanske är idé att ta bort den extra regulatorn du satte dit och gå tillbaks till den vakumstyrda som sitter på fuelrailen också?

Zetec är ingen dålig motor, betydligt lättare än en Pinto som du var inne på i istället. Nu när det verka lira som det skall så ge det några mil så kanske tycke uppstår så att du slipper motorbytet. :)

Link to comment
Share on other sites

Det roligaste jag läst på nätet på hela helgen :)

Bra jobbat och skönt att det löste sig!

Den där pumpen du köpte på biltema är kraftigt överdimensionerad. Den räcker nog till 400-500 hk på etanol, lika bra att du turbokonverterar :)

Hängde inte riktigt med på om du hade filter på returen? Helt onödigt i så fall.

Bara för att klargöra: du ska ha ett litet förfilter innan pumpen och ett stort filter efter pumpen.

Kör hårt!

Link to comment
Share on other sites

Grattis. Om din nya pump flödar mer än den gamla så blir trycket högre och kanske för högt och stämmer inte med mappningen.

Borde inte det ökade utflödet från den kraftigare pumpen *enbart* öka returflödet om regulatorn är inom sina reglergränser?

Så, det viktiga för att få mappningen att stämma är väl att sätta tillbaks den gamla tryckregulatorn?

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

För att regulatorn ska skicka ökat flöde i returledningen så måste den lyfta på käglan o mambranet och fjädern Fjäder blir styvare när den trycks ihop och trycket högre. Är det väldigt marginell skillnad i flöde så är det ok ändå.

Link to comment
Share on other sites

Jovisst finns det begränsningar för hur mycket en regulator kan flöda, men inom sitt reglerområde skall den hålla trycket konstant, om inte så är den trasig.

Här är tex en spec på en Bosch-regulator som kan flöda 15-220l/h i returen medans den håller ett konstant bränsletryck i railen: http://www.bosch-motorsport.de/media/catalog_resources/Fuel_Pressure_Regulator_Mini_A_Datasheet_51_en_2777105163pdf.pdf

Jag hittar tyvärr inga tekniska specar på de vanliga Bosch OEM-regulatorerna, de hade varit intressant att se. De kanske inte klarar ett så brett flödes-område som bosch-motorsport-regulatorerna?

Link to comment
Share on other sites

Nu blev det så här idag:

Kopplat bränslesystemet exakt efter den eminenta ritningen som Christer J skickade.

Högtryckspumpen fungerade inte så det får gå på retur, använde dem gamla igen ( fast den är nästan ny ).

När regulatorn nu hamnade efter railen sjönk trycket till 2 kilo men den var ju justerbar så jag skruvade upp den till 3.8 kilo.

Har inte kunnat provköra pga. åska o regn men med regulatorn på andra sidan railen när jag körde igår funkade ju så gör det inte det nu kopplar jag om bränsleledningarna igen bara!

TACK ALLA DÄR UTE!!!!!

Link to comment
Share on other sites

Då måste jag alltså mäta undertrycket? o det blir vaccumslangen då eller?

Det gör ju inget att det blir perfek! Nu när jag ändå är igång!!!

Nu är jag medveten om att mappningen kan vara fel då det troligen var på ´g´ redan då.

Det sprack upp litwe melan regnskurarna så jag var ju tvungen!!!

O VISST!!!!!! Den går som ett spjut!!

Det glädjer mej också vissa her haft en trevlig lösning med mitt problem, tydligen många som följer.

Tror jag behåller regulatorn där den sitter iaf. känns tryggt at vissuelt kunna se trycket.

TACK SKA NI HA!!!

Link to comment
Share on other sites

Aha!! jag mäter på regulatorn alltså?!

Hur räknar jag sedan då med det värdet jag får?

Eller oxå frågar jag här så kommer det en hel flod av visdom o klokhet!

Jo då!! Tycke har redan uppstått!! På riktigt!! Den vill ju varva o leverera! en riktig `vidkatt`!!

Efter dessa veckor på forumet har jag nu totalt skippat tanken på att byta maskin!

Men en ny mappning kanske hade gjort det ännu bättre..... Om det kan bli bättre!! :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Eventuellt kan den göra det. ibland får man hålla för slangen så inte tjuvluft kommer in. Jag har mappat min bil utan vacuum och kör således utan den.

Link to comment
Share on other sites

Det ska inte sitta något filter på returen. Alla strypningar på retursidan höjer bränsletrycket och stör bränsletrycksregulatorns funktion. Nu ska ju ett fräscht filter inte strypa nämnvärt men det bör ändå tas bort.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Bränsletrycksregulatorn ska se till att hålla ett konstant bränsletryck. Ska man vara riktigt noga kan man noga säga tryckskillnad mellan atmosfärstrycket och trycket i insuget.

Om du tänker på en spridare så har den bränsle in från pumpen i ena änden och bränsle ut i insuget i andra.

Om du har 3,8 bar in i spridaren och sprutar ut i fria luften har du ett visst flöde. Men om du sprutar in i insuget där det finns undertryck (vakuum) på tomgång (allt annat än fullgas egentligen), hjälper vakuumet till att dra ut bränsle och flödet ökar. Har man turbo har man övertryck i insuget ibland och då bromsas flödet av att det blir svårare att spruta in bränslet.

Därför har man en slang ansluten mellan bränsletrycksregulatorn och insuget.

Är det vakuum i insuget känner bränsletrycksregulatorn det via slangen och sänker bränsletrycket. Är det övertryck höjs bränsletrycket.

Detta för att få en tryckskillnad på 3,8 bar oavsett vakuum/övertryck i insuget.

Enkelt va? :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag kör utan turbo och har mappat motorn utan slang och det funkar perfekt.Jag körde Turbo Volvo B20 1979.

När jag gjort detta så frågade jag engelsmännen och de gjorde likadant.

Jag vet vad slangen gör men har du t.ex en sugmotor med lite överlapp på kammarna så får du svårt att mappa med slangen inkopplad. Jag ställer helt enkelt spruttiden så det passar.

Ska man ha ett stabil bränsletrycksregulator så köp inget kina tillverkat. Bosch. Malpassi o liknande är mycket bättre. Jag hade en kina (provade 2 stycken) men den kunde pendla 3-4hg för varje gång jag vred på startnyckeln. Slängde den o köpte Malpassi. Helt stabil.

Link to comment
Share on other sites

Ja. hur denna motor hade varit med turbo vågar jag inte ens tänka mej!!

Att konvertera är säkert ingenting för en lekman som jag.

Är så nöjd o tacksam med all hjälp jag fått med att få det att fungera så jag får nog smälta det ett tag :notworthy:

Link to comment
Share on other sites

TACK!! Utan er hade jag givit upp.

Nu har jag en bil som går som en raket!!

O Det är tack vare er på forumet som lagt tid på mina problem.

Försöker att lägga upp en bild på bilen men får hela tiden upp att filen är för stor....

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

HJÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄLP!!!!!!!!!

Nu är det samma skit igen!!!! Tog o bytte filter innan jag startade upp idag för säkerhets skull men...... Den går som en kratta. SUCK!!!

Vad fan är det som är fel???????

Är det den förbannade bränslepumpen från Biltema kanske???

Låter väldigt konstigt o trycket pendlar mellan 2-4 kilo. Klarar kanske inte etanol? Ny pump? Bättre pump kvalitativt sett?

Finns det någon där ute som skulle kunna tänka sej att hjälpa till med det här? Få ordning på bilen? Vill ju så gärna att den ska fungera..... FAN OXÅ!! Givetvis mot ersättning!

Inte en sommar till med felsökning. Jag orkar inte. Snälla... Hjälp!!!

Link to comment
Share on other sites

Läste igenom hela tråden precis, grym support du får :)

Nu känns det ju som att felet är väldigt inringat så det där löser du!

Thomas tips känns ju logiskt helt rätt att kika på först.

Jag vill egentligen bara bidra med ett råd, det är att inte lämna in bilen på mappning i det här läget.

Det är inte fiffigt att lämna in en bil som har ett fel med tex bränslepumpen, sedan mappas det så felet döljs så länge skicket är Exakt samma. Men prylar som är på väg att säcka ihop tenderar att fortsätta ändra sig. Därför är rådet att ta ett steg tillbaka från tex bränsle och tändningsmappar och istället fokusera/fundera på vad det är som kan ha ändrat sig sedan mappningen.

Pac: De gånger mina kunder (jag mappar bilar i bänk) har bytt till värre soppapumpar så är det mer regel än undantag att bränsletrycket också ökat.

I ditt insprut kan du se en massa saker, den har dock inte obd anslutning.

Om du har en bredbandslambda kan det vara extra intressant att titta på en logg också. Men du kan absolut se falerande TPS/vevaxel/temp givare osv... Men det är ju bra om man inte är ett virus :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...