Jump to content

Motorproblem


Hasse i Bua

Recommended Posts

Hej!

Har promlem med maskineriet i min Westfield.

Motorn är en Ford Focus etanol. (FYDH) med en OMEX 600 box.

Får den inte att gå som den ska, hostar o spottar o svarar dåligt på gasen, men inte hela tiden, det varierar, ibland går den klockrent men det blir mer sällan hela tiden.

Hittar inte felet!

Tycker det är så tråkigt då bilen är så vansinnigt rolig annars!

Bilen är registrerad o på gatan.

Jag är inte så påläst ang. motorer som de flesta på detta forum så jag behöver hjälp!

Funderar på att skicka ut hela skiten o lägga i något som inte har så mycket elektronik. Växellådan är en T-9.

Någon som har några ideér eller förslag????

Nästa sommar vill jag att den ska fungera klockrent!

Med tack på förhand....

Link to comment
Share on other sites

Har kollat ev. glapp i alla givar o det ser ut att vara ok.

Gjorde en ´rövare´idag o slog på en halv flaska STP För spridare o det märktes resultat.

Bra blev det inte efter ca 5 mil men betydligt bättre så tipset Spridarna tror jag värt att kolla upp innan jag blir så förbannad o skickar ur hela skiten o köper en gammal Sierra!

Hur får man loss spridarna? Kanske en dum fråga men är inte lika duktig på det här som många andra i detta forum så kan ni hjälpa mej med tips så spar det mycket kliande i skallen! Med stort tack på förhand!

Link to comment
Share on other sites

O när man fått loss dom hur kollar man funktionen på dom? Måste man lämna in dom någonstans eller är det nya som gäller??

Kan du inte spela in en videofilm på hur bilen går/låter? Tror att det på vårat forum finns många som kan ställa diagnosen på motorfelet bara av att höra hur den låter???

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Oj! kan försöka få till något med ljud/film.

om det finns något OBD uttag på boxen har jag ingen aning om. Får kolla.

Har inte heller släppt möjligheten med glappkontakt någonstans då bilen stundtals men med mycket korta intervaller går bra.

Är som sagt tacksam för all hjälp som går att få!

Link to comment
Share on other sites

Står bilen still kan man gasa o varva hur mycket som helst utan minsta fel eller hack men när bilen är på vägen o man ger gas är den som en kängeru!!

Blir så jävla trött!!!

kolla så du har soppa tryck

kanske E85 geggat I filtren

Link to comment
Share on other sites

Står bilen still kan man gasa o varva hur mycket som helst utan minsta fel eller hack men när bilen är på vägen o man ger gas är den som en kängeru!!

Blir så jävla trött!!!

Den har problem med bränsleflödet. Det kan vara glapp och/eller igenkleggat och/eller dålig funktion i:

- Soppatanken

- Bränslepumpen

- Bränsleledningarna

- Bränslefilter

- Spridarna

Du får gå igenom bränslesystemet bit för bit och verifiera att du har funktion. Jag hade börjat vid tanken och jobbat mig framåt.

Link to comment
Share on other sites

Omex 600 är ganska gammalt och jag är 99 % säker på att det inte har OBD eller annan diagnostistik.

Nu vet jag inte vad du har för bränslepump, men är det inte lite så att går den är den hel? De två gångerna jag råkat ut för trasig pump (en gång i sjuan, en gång i en saab) har de bara slutat snurra.

Bränslefilter hade jag bytt först.

Ett enkelt sätt att kolla flödet är att stoppa returslangen i en spann eller något och se hur mycket som kommer när pumpen går.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte filtret är täppt men det skadar inte att byta ändå, det kan ha en del klägg i sig.

Om det vore täppt borde den inte gå bra ibland och borde i så fall gå på lägre varva när inte förbrukningen är hög.

Spridarna däremot. De brukar ha små nätfilter i sig och tål inte mkt skit/etanol klägg.

Spridarna brukar vara nertryckte med O-rings tätning. Och fuelrailen brukar vara det som håller det på plats.

Du kan ordna på en skrot eller liknande en spridar kontakt som du kan koppla till 12v via en brytare, Då kan du köra spridarna lösa 1 o 1 på tid o se flödet. Etanol har en benägenhet att klägga och sårskilt på bilar som inte körs nästan dagligen.

Jag har sett det så många ggr. Det finns Alkoholbränsle tillsats att slå i. Redline t.ex. har det.

Min sond BMW turbo stod i 2 veckor här hemma och då var spridarna igensatta. De flesta här i min omnejd har slutat köra sommarbil på etanol.Om det inte är tävlingsbil. Man kan också slå över till bensin när man stänger av eller den ska stå.

Link to comment
Share on other sites

Hur har du det med tändstiften? Ibland kan det vara på gränsen med gnistgapet, avståndet och effekten i tändspolen. Det kan fungera när du varvar eftersom det inte blir belastning och cylinderfyllning på samma sätt som när du kör. Prova med nya stift, eller minska avståndet ett par tiondelar.

Det som skiljer tändmissar från bränslebrist är att tändmissarna hugger distinkt, och bränslebrist ger mer ojämn gång, tvekan eller svagare ryckningar eftersom det oftast går till viss del på några cylindrar. Hur känns din? Hur hoppar en känguru?

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

Tack alla för ert angagemang! ni anar inte hur mycket det är värt!!

Måste skriva att jag köpte denna bil i stort sett klar förutom allt pappersarbete med att få den igenom registreringen.

Hade jag byggt den från början så vore inte den motorn under huven men nu är det så.

ska försöka svara alla på en gång nu:

Bränsletank: Ingen aning! men verkar fungera, sitter ett avancerat tanklock på som jag VET släpper in luft. (även utan tanklock).

Tändstift: Helt nya för just den motorn, hoppat sej fram max 30 mil.

Bränslefilter: Finns inget alls.

Bränslepump: Biltema universal. Behövst det en annan?? Bra flöde dock!

Bilen hade i stort sett stått still i 3 år när jag köpte den.

Kan oxå meddela att den inte alls går med för mycket bensin, testade det i Söndags o det blev att ringa frugan o bogsera hem, tömde tanken (det var där jag förstod att bränslepumpen borde räcka till?? Eller? ) o fyllde på Etanol o då fick jag min ´Kängeru´ tillbak! Startade o hoppade iaf!! SATAN!!!!!

På lägre varv o om man är försiktig på gaspedalen så håller den sej lugn o fin men så fort man trycker på lite så..... SUCK!!!

4 st. nya spridare kostar efter ett snabbt sök i dag 3.900:- . lika mycket som en försiktigt körd Sierra.

Vad fan ska jag göra??

Åter igen.... Tack för att ni finns där!!

Link to comment
Share on other sites

Du måste ha bränslefilter. En pump släpper igenom smuts och slitage partiklar som fastnar i spridarna.

Jag tror det är spridarna. Men du måste mäta upp bränsletrycket för är det för lågt så blir det samma problem. Koppla upp spridarna o mät flödet.

Link to comment
Share on other sites

Du måste ha bränslefilter. En pump släpper igenom smuts och slitage partiklar som fastnar i spridarna.

Jag tror det är spridarna. Men du måste mäta upp bränsletrycket för är det för lågt så blir det samma problem. Koppla upp spridarna o mät flödet.

Link to comment
Share on other sites

Bilen byggdes mellan 2008 - 2012, lite körd under den senare av den peioden, när jag köpte den så var jag nödgad att kallibrera motorn med styrboxen, OMEX 600. för att göra det var det Rullande landsväg som gällde. inte billigt!!

där funkade allting efter en felstatus på vevaxelgivaren o givaren till spjällhuset. åtgärdades o fick tre kurvor i omexén att välja på med laptoppen.

Detta är dock inte min ´grej´ o skulle inte ens tänka tanken på att koppla ihop datorn med boxen. är för gammal o ett ´levande ´datavirus`!!!

Är glad bara att kunna kommunicera på detta forum.

Bilen är seriöst byggd med allt köpt från Westfield förutom: Motor, vävellåda, diff, rattstång, el o fälgar.

Kan en ´vanlig´ bilverkstad kolla bränsletrycket o spridarna??

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker du bör mäta dig fram. Att gissa på ditt eller datt brukar aldrig fungera.

Skaffa en bränsletrycksmätare och en bredbandslambda.

Sen får du koppla in datorn och försöka se om du kan påverka felet med att mappa om den.

Har man valt att satsa på ett eftermarknadssprut så måste man nästan lära sig att hantera programvaran och hur det är uppbyggt.

Ska man sen meka med det så är bredbandslambda nästan ett måste.

Link to comment
Share on other sites

Spridarna kan kontrolleras av en motorverkstad. Finns många med service och kontroll som dessutom erbjuder fraktlösningar.

Men du bor ju relativt nära Göteborg och Trollhättan så det borde finnas någon i närheten.

Autotech är ett känt namn och kan säkert hjälpa till med både montering av bränslefilter och kontroll av bränsletryck och spridare.

http://atechmotor.com/

Men vilken bilverkstad som helst med lite självaktning borde kunna hjälpa dig. Är ju en originalmotor i grunden.

Link to comment
Share on other sites

Kan en ´vanlig´ bilverkstad kolla bränsletrycket o spridarna??

Motorhårdvaran är inte mer komplicerad än dagens motorer. Det svåra är nog att att hitta en verkstad som kan felsöka en motor utan att koppla upp sina datorer och få felkoder samt guidad felsökning. Man måste kunna felsöka "old school" för att hitta rätt med de problemen du beskriver. Med tanke på att du inte har något filter(kan det verkligen vara så????) får man inte vara rädd för att modifiera/bygga om heller...

Link to comment
Share on other sites

Hej igen!

Har kollat trycket från bränslepumpen nu ikväll, fick låna en av en gammal kollega. mätaren gick till 6 kilo o gick i botten direkt.

Lossade bryggan med spridarna o vände allt ihop upp o ner, bort från bilen alltså, vred på nyckeln o visst fan sprutade det!!

Rätt eller fel har jag ingen kunskap om men 2 st. strålar från varje spidare som tillsammans bildade en rejäl dusch tillsammans, lika från alla 4:a spridare o lika lång `dusch´ca 1,5 meter i fria luften. Ska det se ut så??

Utan er på forumet hade jag nog inte valt att få ordning på detta utan skickat ut alltihop o ersatt med något annat. som sagt innan, så är inte varken motor eller styrbox vald av mej.

När denna skönhet äntligen fungerar som den ska kommer den att mappas om till bensin!

Har låtit den gå på tomgång flera timmar idag med hopp om att kanske insprutningsrengörningen kanske gjorde något iaf.

Har inte kunnat provköra mer i kväll, regnar som fan!!

Link to comment
Share on other sites

Pumpen verkar okej. men vilket tryck har du i fuelrailen.

Spridarna verkar ju ge en del. Men ska man veta exakt så kör man dem på tid o mäter mängden från var o en.

Är det 2 hål i spridarna som bränslet ska ut genom. Men nu har du kört med rengöring så prova den när det är uppehåll och hoppas att det löst sig.

Men du måste ha ett filter efter pumpen snarast. Helst 1 före och 1 efter pumpen

Link to comment
Share on other sites

Ja, jag kopplade direkt till pumpen. Har mätaren kvar o ska göra en t-koppling. ska man mäta innan railen eller på returen?

O jag lovar att bränslefilter kommer ´pronto´!!!

Körde en sväng mellan regnskurarna idag för att få en eventuell effekt av rengöringsmedlet men.... nja...

Är fortfarande kluven på vad jag ska göra eller rättare sagt vilken väg jag ska välja.

Nya spridare.... OM det nu är det som är felet... kling i kassan

Ny mappning, vilket jag får låta någon utföra... Kling i kassan igen.

O då står jag ändå där med en motor o en Omexbox som jag inte varken kan eller vill klara av.

Någon som har en Sierra till salu???

Link to comment
Share on other sites

Om du ska mappa om den så måste spridarna vara 100% okej. Annars blir det fel.

Det är inte så att det ligger olika mappar i boxen? Bensin o Etanol och den kör på bensin mappen nu när du har etanol.

Kolla noga upp dina anslutningar på t.ex. vevaxelgivare m.m. så det är 100 ok.

Link to comment
Share on other sites

Nä jag har inte uteslutit någonting.

Letar efter felet febrilt, med era tips som underlag, har skaffat en t-nippel o lite bensinslag så jag kan kolla bränsletrycket på rätt sätt, hinner inte ikväll men i morgon kommer det en ny rapport. är trycket ok även när jag kör så tar jag loss spridarna o skickar dom till någon som kan kontrollera. känns som att det är onödigt att köpa nya utan att ha kollat dom.

Mappen i boxen ligger på etanol. Antar att boxen inte kan byta mapp av sej själv? Försökte som en del säger att köra en tank bensin. det gick 1,5 mil sedan dog den o gick inte att få igång.

Tömde tanken o hällde i etanol o då smatt den igång, felet försvan inte iaf.

Har kollat anslutningarna på givaran o speciellt vevaxelgivaren men ska gå över dom en gång till innan provkörning i morgon.

Angående tändningen så har jag kollat stiften ( Bosch super plus ) o alla såg likadana ut o helt ok, har inte gått många mil heller.

Brukar det inte vara så med tändspolen att den antingen fungerar eller inte? ( kollat kontakten där oxå ) .

Har kollat kontakten till Boxen o alla kablar satt som dom ska o hela kontaktstycket satt ordentligt o låst.

Vet att jag måste hitta felet. Annars går det ju inte att mappa om den heller!!

Tack alla ni som ger mej hjälp med det här!!!

Link to comment
Share on other sites

Köp ett bränslefilter för insprutningsmotor. Du får välja utefter vilka anslutningar du vill ha. banjo eller slangklämma eller typ AN kopplingar eller liknande.

Link to comment
Share on other sites

Dagens rapport, SUCK.

Nu är det iaf ett filter monterat!!!

Kollade alla kopplingar igen, kopplade bränslepumpsgivaren enligt följande:

Efter pumpen en t-koppling, den ena efter den till spridarna o den andra till `klockan´.

Mätaren går till 6 kilo o den går i botten o stannar där oavsett hur jag kör.

När jag stänger av bilen håller trycket en liten stund o dalar sedan till noll.

Antar att det är att få spridarna undersökta?? HJÄLP!!!!!!

Link to comment
Share on other sites

Frågan är om den är mappad på mer än 6 bar? vanligast är runt 3 bar.

Spridarna kanske inte orkar öppna fullt vid så högt tryck?

Vad är det för bränsletrycks regulator? Köp en ställbar och om du har det prova att sänka trycket.

Om man mappar om motorn till etanol med programmerbar ECU så behövs troligen inte högre tryck än för bensin.

Men den som haft den innan kanske inte mappat om utan bara höjt trycket? Eller har din bränsletrycksregulator pajat

Link to comment
Share on other sites

Är det så högt tryck i systemet så surar du ner motorn och stiften väldigt snabbt ,det ska normalt ligga mellan 2,6 -3 bar ,inte mer.

Verkar som din bränsletryckreglering inte funkar som den ska. där kan du ha ditt fel.

Jörgen B

Link to comment
Share on other sites

Kolla om det kommer bränsle ur returslangen. Den ska gå från spridarbryggan till tanken. Lossa den vid tanken och kör ner den i en pet-flaska (2-liters gärna) så ser du om det kommer returbränsle.

Du har garanterat hittat felet, nu ska du bara hitta orsaken :)

Fel på bränsletrycksregulatorn eller stopp i returen?

Link to comment
Share on other sites

Hej allihop! Verkar ju som vi börjar komma någon vart nu!

Ska först kolla returen o sedan införskaffa en ställbar regulator.

Det som r

ska reglera trycket är väl den lilla ´manicken´som sitter på bränslerailen? på motsatt sida av bränsleingången?

Link to comment
Share on other sites

någon som vet var men får tag på en ställbar regulator???

Biltema har en för 400 kr. Jag har en från KL-racing F1z. KL-racing har också reservdelar. Jag skruvade ner justeringsskruven på bränsletrycksregulatorn så packningen gick sönder - resultatet blev att jag fick ett bränsletryck på 8kg. Beställde ny packning och monterade den - sedan fungerade allt igen.

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Det brukar stå på regulatorn vilket tryck den skall ha, gör det inte det kolla artikel numret. Du vill ju ha samma tryck du mappa för inget annat.

nu kan jag ha googlat fel på 2 min men det ser ut att stå 3.8 kpa på denna från bildelsbasen om det är rätt modell

http://www.bildelsbasen.se/se-sv/Ford/FORD-FOCUS/1999_2004/Br%C3%A4nsle/Br%C3%A4nsletrycksregulator/Alla/ID-27625083/OEM-98MF9C968BB/?listmode=2&pagesize=30&page=1&order=price&asc=1

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

Nu ska vi se... har kollat returen vid tanken o det kommer som det ska. Döm om min förvåning... där satt oxå ett bränslefilter! så nu finns det således ett på var sida om pumpen. Med tanke på att bränsletrycket är så högt så förmodar jag att det filtret funkerar ok.

Just hemkommen från biltema med en regulator. ska kallna lite bara så ska jag montera den.

Apropå biltema så är ju deras hemsida rena skämtet!!

Skriver men bränsletryckregulatar i sökrutan så får man ingen träff men skriver man Art. 79-741.... Gisa vad som dyker upp då??

Jo. Bränsletrycksregulator!!

Link to comment
Share on other sites

Kopplat in regulatorn nu, liten fin manick faktiskt o nu börjar jag kanske få lite kontroll på det här.

Det blev lite bättre, tror jag fast man ´vill ju tro´.....

Ska försöka lägga till en liten video på detta o jag tror att bränslepumpen spökar....

den är inte gammal, men ´låter´ konstigt?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...