Jump to content

Racing godkända ramar


Locust

Recommended Posts

Tommy, det stämmer att efter nyår får man inte bygga ramen själv, den ska vara byggd av godkänd tillverkare, men på slc.se hänvisar de till någon lista över godkända tillverkare. Problemet är att jag hittar inte denna lista... nån som vet var den finns att hämta?

Link to comment
Share on other sites

Tommy, det stämmer att efter nyår får man inte bygga ramen själv, den ska vara byggd av godkänd tillverkare, men på slc.se hänvisar de till någon lista över godkända tillverkare. Problemet är att jag hittar inte denna lista... nån som vet var den finns att hämta?

Gå in på KLASSER sedan LOCOST därefter TECKNINKA REGLER tror jag det står. Hoppas inte att jag har missförstått det hela. :icon_oops:

Link to comment
Share on other sites

Tommy, det stämmer att efter nyår får man inte bygga ramen själv, den ska vara byggd av godkänd tillverkare, men på slc.se hänvisar de till någon lista över godkända tillverkare. Problemet är att jag hittar inte denna lista... nån som vet var den finns att hämta?

Gå in på KLASSER sedan LOCOST därefter TECKNINKA REGLER tror jag det står. Hoppas inte att jag har missförstått det hela. :icon_oops:

Så här står det i locost reglementet:

1. Tävlingsbil.

Som tävlingsbil godkännes bilar byggda på ett godkänt fabriksbyggt chassi enligt boken

"Build your own sportscar for 250£" av Ron Champion. SBF/SLC tillhandahåller i samarbete med NBF/NLCC och DASU/Syverrace klubben en lista över godkända chassileverantörer.

osv...

Min fråga är alltså, hur hittar jag denna lista? På slc.se är informationen utöver reglementet mycket knapphändig... :(

Link to comment
Share on other sites

Intressant...

När serien startade i England var kravet det motsatta, ingen bil fick vara byggd av proffs. Detta ändrades senare till att proffsbyggda bilar tilläts om de var ett eller två år gamla.

B

Link to comment
Share on other sites

hittar inte denna lista, men tydligen är MK godkända eftersom deras exempel är baserad på dom

Ja - såvida MK har ramar som är gjorda för stel bakaxel!

5.2 Framdrift av bilen.

Det är bara tillåtet med bakhjulsdrift med stel bakaxel.

>>Real7

Som jag förstått kommer kravet på proffsbyggda chassi från haverier pga mer eller mindre lyckade konstruktioner...

Link to comment
Share on other sites

Hei

Jeg har vært fraverende en stund da det er mitt i en travel sesong der jeg har strevet med en del kjøleproblemer som igjen har ført til motorras. Jeg har i tre og en halv sesong sverget til Yamaha R1 med forgassere, men nå når jeg raste en motor og fikk feil motor tilsendt når jeg kjøpte ny reservemotor. Så må jeg bygge om til R1 med injektion, og det er mye som skal være på plass før avreise Fredag morgen.

Så til spørsmålet rundt rammene. Det er riktig at dere ikke finner den omtalte listen og det kan jeg bare beklage da jeg ikke har kommet så langt at jeg har fått den på plass. De tre rammene som står på denne listen er MK, Stuart Taylor og Luego. Luego blir forhandlet av Haler Consept i Sverige, Stuart Taylor blir forhandlet av et nytt firma i Norge og MK blir solgt av Locost Norge. Det er selvsagt ingen krav om at de skal være kjøpt her, men det skal være en av disse tre. Grunnen til det og at det ikke vil bli godkjent med hjemmebygde etter 1/1 05 er for å sikre likheten og kvaliteten.

Neste Locost løp i Sverige er på Knutstorp om drøye touker.

Link to comment
Share on other sites

Tackar Rune :thumbup: Hoppas du blir klar i tid med modifikationerna ;)

Då stämmer det alltså inte att ESTfields ramar skulle vara godkända som jag läste i en annan tråd!

Jag skulle gärna komma och se på tävlingarna, men jag har tyvärr inte tid :(

Edited by Locust
Link to comment
Share on other sites

Jag köper inte det som Rune säger att man skulle "säkra kvaliteten" på ramar genom att bara tillåta "fabriksgjorda" ramar från godkända tillverkare.

Som han själv vet så måste en ny ram/bil som man ska tävla med besiktigas och godkännas av en certifierad besiktningsman inom racing för att få en sk. Vagnsbok.

Om dessa besiktningsmän inte klarar av att bedöma hur ramens kvalitet är , svetsar och matrial, då behövs dom ju inte. :blink: :thumbup:

När det gäller de här 3 godkända Ramtillverkarna, finns det något Tillverkarintyg som är insänt till de beslutande organen inom denna racingklassen?

Som visar på vilken kvalitet det är på matrial,svetsar och annat som kan vara viktigt för

säkerheten?

Det ska ju vara som någon skrev här på forumet en "LoCost serie" och inte en serie för enbart Fabrikstillverkare.

Många med mig har ju möjligheten att bygga ramar själv till ett lågt pris, ex mitt bygge har kostat mig ca: 3000 skr för ram + a-armar och bakaxelupphängning.

Det blir ju en skillnad mot kanske 15000-20000:- för en "fabriksram"

För mig är ju hela iden med LoCost serien att det ska vara Lågbudgetracing annars så finns det ju andra klasser som skulle passa bättre om man vill det.

Detta är mina personliga reflektioner och inte någon allmän syn på denna fråga. :thumbup:

Personligen tror jag att serien kommer att få svårt att få fäste här i sverige då vi har en lite annorlunda syn på detta med racing, vi har en lång tradition och möjligheter av att bygga

bilar själv här i sverige och det kan vara svårt , men inte omöjligt att ändra på , tiden får utvisa detta.

Rejsa vidare :D

Caper ;)

Link to comment
Share on other sites

Håller med Jörgen till fullo !! :thumbup: :thumbup:

Det med att locost serien bara godkänner fabrikstillverade ramar tycker jag har förstört hela grejen. :icon_angry:

Hade det funnits regler för hur chassit skulle vara utfört, och tillhörande ritningar med möjlighet att

bygga eget chassi efter dom , då hade det varit en annan sak.

Enligt min åsikt så är det inte längre en locost serie i samma bemärkelse då man kan bygga en ram som är

minst lika bra som de numera previligierade firmorna kan bygga, och det för mycket lägre penning.

Det är inte alla som är intresserade av att kasta flera tusen kronor i sjön i onödan och köpa

grejorna istället för att ha nöjet att få bygga sin egen bil. ( iallafall inte jag ) Jag tycker dessutom att

man förlorar en del av nöjet när man blir förbjuden att bygga själv

Kan det vara så att det förekommit viss lobby versamhet när reglerna skrevs?? eller ?? :icon_blink:

Det kan ju finnas de som har ekonomiskt intresse av reglerna med...... :mad:

Nu är jag inte ute efter att skapa konspirations teorier utan bara funderar "högt"

Kan bara konstatera att mitt intresse numera är FULSTÄNDIGT dött vad det gäller att delta i

locost serien efter dessa regler skrevs.

kan däremot tänka mej att komma och titta när andra kör....

och då ska jag syna chassina noga ...... väldigt noga.....kanske jag får mera förståelse sedan....

Då kanske jag inser varför de inte väljer att behålla

locost konceptet och istället ägnar sej åt roadsport klasserna....... :icon_blink:

Link to comment
Share on other sites

Instämmer med föregående inlägg.

Om man inte får bygga ramen själv är det ju inte Locost.

Jag oxå :mad: Det här fenomenet känner vi ju till sen tidigare. Ser de höga herrarna att en ny företeelse (stavas det så :icon_oops: ) poppar upp, så vill de vara med och styra. Jag är så gammal så att jag var med och körde på bana på 70talet. Det var ganska fritt med trim och så. Det var sportvagnsklassen, där man tydligen räknade in min volvo142a :icon_oops: som jag åkte.

Ja hur gick det sedan... :icon_angry: Volvo cup startades upp och man var tvungen att köra med orginalbitar från volvos reservdelslager. Det var bara att börja trimma ner :icon_angry: bort med Holyförgasarn t.e.x . Bilen gick som ett skollat troll med den...sedan när man byggde efter reglerna som någon som "jag inte känner" hade plitat ihop så hade man inte mycket att sätta emot när volvos fabrikstrimmade bilar tuta bakom nacken på en och körde om :icon_angry: Det var bara att lägga av.

:mad:

Nu blir det väl samma sak med locostracing antar jag.. sorgligt..jag tror att det måste finnas möjligheter för en annan att få roa sig under ordnade former utan att det ska behöva kosta "skjortan". :mad:

Nej jag tycker att det skall vara som det är nu...i så fall dela upp det i klasser. Bilar byggda efter märkesgaragets regler och "äkta locost", sådant som jag tror att de flesta av oss är intresserad av och ... :wub: . Hoppas jag inte stöter mig med någon.. :icon_oops: det är i så fall helt oavsiktligt :D Nej nu är det bara att rusa ner i garaget och bocka plåt igen :whip:

Den som lever får se hur det utvecklar sig. :prop:

Eddy.

En som varit med förr.

Link to comment
Share on other sites

jag kan bara instämma med föregående talare... funderade själv på att tävla tills jag fick reda på detta om vilka ramar som är "godkända".. :(

som det är nu är det inte "locost" längre.. :icon_blink:

dock är det jättebra att någon drar igån det hela så det är klart mycket bättre än ingenting.. :D

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker också det är synd att man inte kan få bygga sin egen ram... om den duger åt bilprovningen, borde den väl duga på banan? Varför inte ha förbesiktning av ramarna i locost serien som ett alternativ?

Link to comment
Share on other sites

Det som er posetivt er at det er kommet i gang litt diskusjon om emnet igjen, det viser at interessen er der hos noen.

Hovedgrunnen til at det bare er ferdigbygde rammer ligger i at dette ble startet i Norge og Danmark og har så gått videre til Sverige. I Norge og Danmark er det ikke mulig å bruke disse bilene til annet enn banekjøring, slik at her ikke er noe miljø for å bygge egne biler. Videre så har vi sett at selv de som kjøper ferdig ramme bruker mye lenger tid på å bygge bilen enn de noen gang hadde trodd og at det derfor er mange som ikke blir ferdig. Det er solgt over 40 byggesett i Norge fra 1999 til 2004, de fleste av disse ble solgt de tre første årene og det er under 30 som er opprative så langt. Jeg tør ikke å tenke på hvor mange strandede proskjekt det hadde hvert hvis de skulle bygget fra bunnen av.

Det er stor forskjell på Dansk/Norske og Svenske Locost eiere. Vi har bilene kun for å kjøre racing mens i Sverige har dere bilene hovedsaklig for å kjøre tur på gaten. Noen få dere vil ut på banen for å kjøre race, men det man må spørre seg om er om det da er 100% racing i Locost serien som er interesangt eller om det er noen innhopp i roadsport som er det aktuelle.

Jeg tror at de som kommer å ser på noen løp og vil være med på dette, ser at det ikke er om rammen kjøpes eller bygges som teller mest. Men i og med at ingen hadde sett dette i praksis før og kanskje allerede hadde bygd eller bygger en ramme så har vi en åpning frem til 31/12 for godkjenning av slike hjemmebygde rammer.

Dere sier at så lenge man ikke får bygge rammen så er det ikke Locost. I denne sammenheng så må vi være realist og innse at Locost er et navn på bilen som blir brukt og at ingen racing er så veldig Locost. Men det er en billig klasse å kjøre i da vi har veldig lave driftskostnader og lave kostnader på reprasjoner da bilene er veldig enkle.

I Sverige er det veldig mange andre klasser som sikkert er like billig hvis man bare vil kjøre racing, men Locost er en klasse med meget gode rundetider og heftig racing for en lav pris. De fleste andre klassene som ligger på vårt prisnivå går veldig mye saktere rundt banen. Og for en Seven entusiast som vi alle er så er det bare en drøm.

Konklusjon: Før vi diskuterer så veldig mye mer så må dere sette av tid til å se på et løp. Knutstorp om to uker, Våler om fire uker og Jyllandsringen om seks uker. På Jyllandsringen stiller Jan Magnussen (tidliger F1) til start i Locost.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker defenetivt att man kan få bygga sin egen ram, jävla trams att behöva köpa en ram för 10 tusentals kronor.

Borde väl gå att besiktiga så pass att man kan få en dispans, fast då ska det väl testas med förstörande metoder det klart.

Borken

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med övriga om att det är synd att man inte får bygga allt själv om man vill. Det som jag dock ser som mindre bra är att bara bilar av strikt "bokutförande" är tillåtna. I Sverige finns som bekant väldigt många gatreggade seven-liknande bilar varav ett stort antal redan race:as i exempelvis Roadsport. Genom att inte tillåta dessa, ens som en egen klass i klassen, försvinner väldigt många potentiella tävlande.

Jag är medveten om att syftet är att ha samma regler som i övriga norden men jag tycker ändå att det skulle kunna finnas utrymme för att ha en underklass för mer "fria" bilar.

Personligen tror jag inte att det skulle uppstå någon större konkurrens mellan locost konceptet och det "fria" conceptet då jag tror att de mera "fria" bilarna antagligen är dyrare att bygga vilket gör att de nya ekipage som byggs skulle antagligen ändå blir av locost koncept

Dessutom begriper jag inte varför wankelmotorer är förbjudna. De är tillåtna i Roadsport! :(

Link to comment
Share on other sites

Men när det gäller ramar och racing, så får man väl bygga själv fram till årsskiftet. Den som vill kanske hinner bygga en ram och få en vagnbok till den innan nyårsraketerna far i väg! :prop:

Link to comment
Share on other sites

Ramen som jag nu bygger är McSorleys breda ram och den klassar inte in locostserien.

Kommer av naturliga skäl inte att hinna att bygga en till innan året är slut. :(

Om jag nu vill köra nån tävling ibland så duger Roadsport alldeles utmärkt och där kommer min bil att passa in bra. :thumbup: precis som Rune har sagt förut, men om jag nu vill bygga mig en egen ram så borde det vara möjligt även till nästa säsong.

Ett enkelt reglemente är att bygga efter "boken" ihuvudsak när det gäller ramens utseende(längden, bredden och höjden),

infästningspunkter för främre och bakre hjulupphängning ska vara som i boken, hur dom ser ut bör vara fritt.

Motor reglementet verkar fungera bra som det är så det kan man köpa rakt av. :thumbup:

När det gäller påståendet att för många skulle tappa sugen om man fick bygga sin ram själv köper jag inte heller, då dessa troligtvis ändå inte skulle komma ut på en bana, så det problemet löser sig själv.

Dom som är seriösa med att vilja tävla kommer ut ändå på banan.

Om tanken med serien är att det ska vara en 100% "seriös" serie så förstår jag argumenten men om dom som "bara"vill göra ett inhopp då och då inte ska kunna vara med med sina egentillverkade ramar då kan det vara bra och få veta detta i klartext, och då kan man ju vara med i Roadsport istället.

Enda nackdelen är ju om jag vill bygga mig en egen ram efter boken(ren banbil) så får jag inte vara med efter nyår och i Roadsport får jag heller inte vara med då bilen måste vara godkänd av Svensk Bilprovning och därtill gatreggad. :(

Bara mina små tankar i detta ämne ;)

Caper :D

Link to comment
Share on other sites

Nå ser det ut til at alt er klart på min bil og jeg må prøve å komme meg til banen som ligger 60 mil unna. Med tre timer søvn sist natt så blir det nok en fin kjøretur utover kvelden.

Det jeg vil si før jeg drar er at dere ikke helt må tape motet enda. Jeg ser veldig godt fornuften i mange av argumentene, men Locost racingen er bygd opp meget demokratisk med sterke førerforeninger som er med på å bestemme. Så det er ikke jeg som bestemmer jeg bare trekker i trådene og legger frem forslag. Det vil nå bli satt ned et utvalg bestående av Norske Svenske og Danske representanter som skal se på den endelige samkjøringen av reglemanget. Det Norske forbundet har blant annet nektet totalt og tillate andre enn MK rammer. Denne diskusjonen har jeg ført med dem i to år, og for to måneder siden vant jeg frem med argumentene slik at vi kan velge chassi fra listen vi også. Jeg har tidligere oppfordrett dere til å ta tak i denne serien som en førerforening og jeg gjentar det nå, jeg trenger et par mann i dette utvalget. Uansett hva utfallet måtte bli for fremtiden så har jeg bare et hovedmål og det er å få flest mulig biler på banen.

Jeg har hele tiden sett at mange av dere bygger biler som er litt større(bredere) enn tegningen i boken og de kan da ikke brukes. Dette er ikke sikkert at er riktig da de bilene vi kjører er i en utgave som heter Wide. Jeg husker ikke bredde målet nå, men skal komme tilbake på det over helga.

God helg til dere og godt race til meg.

Link to comment
Share on other sites

Det är en god tanke han har "vår" gode norrman som vill få ut så många bilar som möjligt

på banan även här i sverige....

Dock är det nog trist för både han och för locost serien att så pass många procent av de

som har intresse av att delta här i sverige ska bli diskvalificerade redan vid tankestadiet

om de vägrar pröjsa en bunt tusenlappar extra till MK eller någon annan i "onödan".......

Alternativet att "bomba ihop" en ram till nyår känns ju inte som en salig-görande tröst då

det är ett engångsalternativ.... dånar du av banan och kör bilen till skrot på premiären -05

så kan du packa ihop din verktygslåda eller välja att svälja reglerna de spaltat upp ändå....

Det finns en viss motsägelse i att försöka starta upp serien här och samtidigt

diska så många intresserade p.g.a. detta regeltillägg......

Synd kan jag bara sammanfatta det....

Förövrigt så vill jag bara påpeka att Jörgen har lyckats lägga in ett klockrent

inlägg här ovan igen.... VÄL TALAT !!

Link to comment
Share on other sites

Försöker se lite objektivt på det hela... det kanske finns vissa fördelar med reglementet som det ser ut också. Iom att alla ramar är likadana kan man om det kniper köpa färdiga a-armar om det smäller t.ex. Går det riktigt illa så lär man ju inte kunna svetsa ihop en hel ram på en vecka heller. Men jag ser ändå inte någon anledning till att inte var och en skulle få avgöra om man vill köpa eller bygga, även om man i det senare fallet måste hålla sig till boken.

Alla har genom reglerna i stort sett 100% lika chassin och däck så bilarnas väghållning borde bli väldigt lika. Det kan ju vara en tanke med det hela för att få jämna race. Men samtidigt tillåts alla möjliga motorer, med olika vikter och styrka, vilket i teorin borde "äta upp" ganska mycket av den jämnheten. Det verkar iofs systemet med vikter råda bot på.

Wankelmotorer är konstigt nog inte tillåtna. Varför inte? Rädda att åka på stryk? ;) Det skulle vara kul att se "Wankelsport" pipa runt i en wankel-Locost på tävlingarna. Med tanke på att mc-motoriserade och "vanliga" bilar verkar tävla på hyfsat lika villkor nu borde det inte vara så konstigt att få wankel tillåtet också.

Jag kommer nog inte att vara så sugen på att tävla med min bil när den nu blir färdig, bara av att köra på "track days" och liknande. Men det hindrar inte att jag stödjer er som vill tävla med era hembyggen! Det kan ju bara bli roligare med lite olika byggen på banan och inte bara kloner av bilen i boken. Hur många bygger en bil exakt som i boken, räck upp en hand? Någon? (jag måste ändra min signatur nån dag, det är inte bokram här heller nu :) )

Kanske läge för en ModLocost-serie med friare reglemente? Jag tror att många alternativa idéer och lösningar kan komma att utvecklas i en sådan serie och kan komma andra (icke tävlingsinriktade) locostbyggare till gagn. Det hänger bara på att tillräckligt många vill vara med, annars blir det väl Road-/Modsport för er, och det är inte heller det sämsta...

Oj, det var mycket från en som inte ens är intresserad att vara med. :icon_oops: Vi ses förhoppningsvis på Knutstorp iallafall. :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Det mesta av reglementet tycker jag verkar bra :thumbup: , det är bara den här biten angående ramarna som jag är lite frågande till.

Tror att Rune lägger ned mycket tid i den här frågan och det ska han ha all heder för,det är tur att det finns eldsjälar som vill/kan lägga ner så mycket tid av sin fritid på detta :thumbup: :thumbup: .

Jobba vidare Rune på detta och lycka till med din bil, ska försöka komma och titta på når race, är sugen på att tävla själv :D

Caper ;)

Link to comment
Share on other sites

Takk for de oppløftene ord Jørgen

Har hatt en bra raceweekwnd der vi var den raskeste bilen på banen og slo banerekorden med over 1 sekund. Og det er mye på en bane som er 1400m.

Resultatene ble best på tidskvalifiseringen, andre plass i første løp og murveggen på andre løp. Men det som er fint med disse bilene er at de er enkelt bygd og har standar deler som er tilgjenngelig på alle løp, så vi er straks klar til Knutstorp.

Så til regelverket.

Å lage et retferdig regelverk er veldig vanskelig og den letteste fellen å gå i er å forsøke å tilfredstille alle. Dette er nemlig umulig. Der er veldig mange som kunne tenkt seg å være med, men alle vil helst ha regelverket tilpasset sine tanker å ideer, kontra å tilpasse seg regelverket.

Vi har som du sier fått et veldig bra regelverk og jeg så for meg hovedsaklig to utfordringer når vi skulle prøve å få i gang klassen hos dere. Dette var nettopp hjemmebygde rammer og delt bakaksel.

Når det gjelder delt bakaksel så er dette noe som har kommet på disse bilene for å øke komforen på veien og har ingen fordel i racing sammenheng. Når det ikke er noen fordel så er det jo bare å tillate det tenker dere da. Men problemet er at alle menesker er en stor saueflokk og følger lederen. Hvis en bil som er annerledes enn de andre går mye fortere så klarer man ikke å se at det er fordi sjåføren er flink, men man bare må ha en slik bil som han har. Dermed så starter pengegaloppen og det er akkurat det som er min hovedoppgave å holde igjen.

Når det gjelder hjemmebygde rammer så vil 95% bygge etter de oppgitte spesifikasjonene, men det er ikke de som er problemet. Problemet er de siste 5% som har hodet fult av avanserte ideer og bygger en ramme med tynnere rør, sterkere rør, forspente rør eller en blanding.

Det er kort sagt 1000 vis av måter å fuske på og vi må prøve å gjøre disse mulighetene så få som mulig. Slik at vi kan forsvare de sjelene som vil gjøre opp på banen og ikke bakerst i garagen.

Så les nøye gjennom regelverket en gang til for å se om dere kan tilpasse dere regelverket. Kontakt meg så om det er noen små ting som dere lurer på for å kunne få det til.

Link to comment
Share on other sites

Stuart Taylor rammene selges nå for 30000,- inkl mva i Norge www.locostshop.com.

Dette er inkl. bærearmer, pannard, four link,alle foringene, 6 deler glassfiber støtdempere med fjærer og all aluminiumen.

Undersøk hva dere må betale for alle disse delene og hva en vanlig mann må betale for alt stålet til rammen. Gi meg så et svar på hvor mye dere sparer på å sveise rammen selv og hva timeprisen blir på jobben dere gjør.

Jeg jobber mye heller noen timer ekstra i inntektsgivende arbeid for å betale diferansen enn å stå kveld etter kveld i garagen å jobbe gratis.

Og for de som lurer så har jeg og har aldrig hatt noen form for interesser hos de som selger disse rammene. Det eneste jeg passer på er at de yter den servicen vi vil ha.

Link to comment
Share on other sites

Rune, du har rätt i det mesta som du skriver,det är bra med så lika ramar som möjligt men jag tror att fick man till ett regelverk med max mått på ramen och utseendet baseras på bokramen så skulle det nog fungera.

Har själv varit mekaniker i racing och där kommer snacket igång direkt om nån är mycket snabbare, det roliga i sammanhanget var att i den klassen som vi körde i"sportvagnserien klass C3" så var det fri trimning och ändå gnäller vissa personer.

Så det är nog bra att ha en sk. enhetsklass så långt det är möjligt, men jag vidhåller fortfarande att möjligheten att bygga sin egen ram borde finnas även efter nyår.

När det gäller priset på MK ramen med det som står i din insändare så verkar det vara ett mycket bra pris :thumbup: .

Om jag bygger min egen ram sparar jag minst 10000:- skr och dom pengarna kan jag lägga på något annat.

Timpeng kan man inte räkna med då det är min egen fritid som går åt och jag bygger till mig själv, det kan man bara som företag ;)

vobbla vidare :blink:

Caper :D

Link to comment
Share on other sites

Rune, tror du andra tillverkare än de nuvarande kan komma med på "listan" över godkända ramar?

Om man skulle bygga en egen ram och bil, är det då möjligt att få den godkänd sent på året, t.ex. i December?

Jag undrar också lite OT om vilka bilmotorer, vxl-lådor & bakaxlar som är vanliga i serien?

Kommer locost att köra på Mantorp den 15-16 Okt?

MVH Johan

Link to comment
Share on other sites

Är det inte lustigt att hemmameckade ramar duger om de reggas innan ett visst datum å de som kommer sen inte alls duger???

Fan för att vara konsekvent borde man ju krasst förbjuda alla hemmameckade ramar i så fall.

Kanske det är lika bra att förbjuda resten också så man inte monterar skiten fel, är det inte bättre att alla köper en westfield eller donkerwort?

Tunnare rör å andra hemmagjorda konstruktioner kan väl inte vara svårt att kontrollera minimivikt på ramen kanske?

Borken

Link to comment
Share on other sites

Sånn umidelbart vet jeg ikke om noen nye som kan komme på listen. Vi skal kjøre på Knutstorp neste helg og det er siste løp som går i Sverige i år.

Jeg er mest innepå alt om MC motorene, men de bilmotorene som er mest vanlig er:

Opel 2,0 16V

Ford OHC

Nissan 2,0 is

Ford Zetec

Golf 16V

Det er noen fler, så variasjonen er stor. Det vanligste valget av gearkasse er Ford

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at der er en overgangs ordning med godkjenning av rammer er fordi vi ikke skulle utelukke de som allerede hadde ferdig bil eller påbegynt ramme. Men at man så går videre under samme regelverk som vi har. Norges Bilsportforbund har sagttotalt nei til hjemmebygde rammer og hele vitsen med et felles regelverk er jo at det er likt.

Link to comment
Share on other sites

Jo det förstår jag också att det ska vara likt, men hur jämlikt är det nu då med en massa ramar som redan är hemmatillverkade? Kör du Rune på en hemtillverkad ram?

Jag tycker att syftet med regeln verkar snarare för att ge dom med bra hemmabyggda chassin en fördel.....

Sen kan man väl säga att har man sett engelska ramkonstruktioner på t ex dragracers så blir man ju mörkrädd byggkvalitén är otroligt låg om man jämför med svenska eller amerikanska byggen, nu kan det ju hända att just sevenramarna håller en hög kvalité.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke tillatt med hjemmebygde rammer i Locost serien hverken i Norge eller Danmark. Det var tillatt i Danmark det første året, men det var ingen som valgte å bygge selv. Senere har vi samkjørt regelverkene mer og mer, og i den forbindelse så er det ikke tillatt i noen av landene. I forbindelse med Sverige så ble det som sagt laget en overgangsordning for å få med de som allerede var i gang, men fremtiden skal være lik i alle landene.

Hvis det er noen i Sverige som virkelig har interesse av at dette arbeidet og denne serien skal bli oppegående, så må noen begynne å gjøre noe annet enn å krangle på regelverket. Det er bare en hobby for oss alle og jeg har brent lyset i begge ender lenge nå, så hvis det ikke skjer noe snart så vil dette slutte seg selv. Vi kjører nå et Svenskt mesterskap der det bare deltar Normenn og Dansker, og det gjør vi som en drahjelp for dere. At selv ikke Haler Consept som skal selge Luego bilene til serien har kommet seg på banen med en bil er for meg helt utrolig. Skal man selge et produkt så må man jo vise det der det skal brukes. Jeg stiller til start på Knutstorp og de som er interesrt bør kunne sette av tid til å besøke oss på lørdagen. Bilen min er lett finne og den ser nå slik ut. (hvis jeg fikk til dette med bilde)

post-18-1092901672.jpg

Link to comment
Share on other sites

Aj då, var det så illa med deltagandet.

Skälet till att jag blev lite irriterad är att jag har byggt en ram enligt boken just med tanke på att jag möjligen skall kunna delta i locostracingen senare, hade jag vetat att det skulle vara fabriksbyggda ramar som gällde så är sannolikheten stor att jag skulle valt å bygga en större ram och skita i möjligheten med locostserien.

Om jag har förnärmat någon så ber jag om ursäkt, jag uppskattar frivilligt engagemang och hoppas verkligen att serien utvecklas till rolig och jämlik racing med mer deltagare.

H Janne

Link to comment
Share on other sites

Vi kjører nå et Svenskt mesterskap der det bare deltar Normenn og Dansker, og det gjør vi som en drahjelp for dere. At selv ikke Haler Consept som skal selge Luego bilene til serien har kommet seg på banen med en bil er for meg helt utrolig. Skal man selge et produkt så må man jo vise det der det skal brukes.

:blink:

Oj. Vi svenskar är kanske inte alltid så snabba av oss att komma till start...Det är ofta mycket snack och lite verkstad ibland oss svenskar lite för ofta.

Jag kommer förhoppningsvis till Knutstorp - vore intressant att se lite racing.

Link to comment
Share on other sites

Hei Borken

Hvis du har bygd en ramme så er det bare å få den godkjent. Det er ikke en ferdig bil som skal godkjennes her, det er kun rammen. Dette for å sikre oss at den har de rette målene og at utføringen er god nok.

Og så må dere huske på en ting som jeg hele tiden må forholde meg til. Det er gjort på 1 sekund å lette på reglene, men det er bort imot umulig å stramme inn igjen hvis man har gjort en feil. Dette med hjemmebygde rammer er muligens ikke noe problem i det hele tatt, men slik det er nå så må vi forholde oss til dagens regelverk. Så kan det hende at man erfarer i fremtiden at det er riktig å forandre på det når man har fått litt erfaring. Derfor trenger vi jo å få godkjent noen hjemmebygde rammer innenfor fristen. STÅ PÅ.

Link to comment
Share on other sites

Hela serien i sverige är ju en ny klasss och det kommer att ta lite tid innan den "kanske" får fäste här.

Om det är sådant motstånd ifrån det Danska förbundet och det Norska(vilket inte är så konstigt med Norges inställning till motorsport, historiskt sett) så borde klassen vara en strikt entypsklass vilket det verkar vara som det är nu.

Då borde det bli lättare enligt min mening att få igång en fungerande klass även i sverige, och inte hatta omkring och tillåta egenbyggda ramar endast denna säsong.

Och i rimlighetens namn borde det bara vara tillåtet med "en" fabrikstillverkad ram ,och inte som det är nu med flera tillverkare.

Som det är nu så är ju reglerna redan lättade på och det är tror jag den största orsaken till att det finns så många funderingar kring denna klasssen.

Fortsätt med det goda jobbet som du lägger ner Rune, det behövs :thumbup:

Caper :D

Link to comment
Share on other sites

Måste fortfarande vidhålla att upplägget inte "faller mej på läppen" längre....

Dock är det ju en omöjlighet att vara alla till lags när man gör regler.

Jag kan bara tycka att det är synd för min egen del iallafall och kommer hålla mej på läktarplats.

För det är säkert kul att titta på iallafall, det är jag övertygad om....

"ride on" ni som vill :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Hej igen Rune och tack för ditt engagemang. Fin bil du har föresten :thumbup:

Hursomhelst tolkade jag reglementet som att det var färdig bil som skulle godkännas före årets slut, men om det räcker med ramen så är det ju "en annan femma"... Hur går det till att få ramen godkänd för locost racing?

Du skrev att ni kör med en "wide" ram, hur mycket bredare är den? Skulle en bokram som breddats på motsvarande sätt kunna godkännas eller ska den byggas exakt som i boken?

Jag tycker det är mycket hedervärt att ni Danskar och Norrmän ställer upp och kör en Svensk serie :prop: , tråkigt att inte en enda svensk bil är med :icon_oops: , trodde faktiskt det var några med i alla fall.

Jag tror motståndet mot regeln om "köpram" här på forumet beror på att det går emot locost idén. Personligen vill jag bygga egen ram för att det är en utmaning i sig själv. Att hemmabyggen tillåts fram till nyår tycker jag är bra och beror väl på att några Svenska bilar enkelt ska kunna komma igång och köra. Dessutom är det som Rune skriver upp till oss att få några hemmabyggda ramar godkända innan nyår. :whip:

När det gäller reglementet tycker jag det är bra i det stora hela. Det ger ganska stort utrymme för egna idéer utan att det för den sakens skull drar upp kostnaderna för mycket. Ingen motorsport är billig, det gäller även locost racing, det är bara mer eller mindre dyrt. Om ni läser lite andra racing reglementen så kommer ni som klagar inse att det alltid finns begränsningar av olika slag och vanligtvis så kan man säga att ju färre begränsningar ett reglemente har, desto dyrar är det att vara med och "leka" på samma vilkor, även om just detta med "köpram" är fördyrande i sig självt.

Link to comment
Share on other sites

Handen på hjärtat, vilka av er som har stora bekymmer med att reglementet ställer krav betr. tilverkare av ramen är seriöst intresserade av att börja rejsa? Vi bör nog ställa oss frågan om varför vi bygger det vi bygger.

För de flesta ligger den stora intresset i att klura, bygga, bygga om jaga billiga delar etc och till slut få ihop en bil som vi kan registrera och njuta av på våra vägar (vilket inte är möjligt i tex norge).

De av oss som är intresserade av att bygga en bil för Locostserien för att komma ut och tävla borde ha målet att komma ut på banan och dra sitt strå till att få igång serien i sverige (min personliga åsikt).

Puts och finnish kan få stå tillbaka något för att nå målet som är att köra :wohow:

All heder åt Rune och övriga som reser hit för att köra och inspirera, var fö på Anderstorp i maj och såg tävlingen som var mycket spännande och jämn!

Beträffande kraven på ramar ser jag gärna att det är uppstyrt i reglementet. Idag har man löst det som så att det varit monopol i respektive land på leverantör vilket gjort att man inte behövt gå in närmare på vilka krav som ställs på chassit (mått etc) eftersom alla ändå kör med samma... Säkerhetsaspekten ser jag dock som det främsta argumentet. visst finns det flera som är duktiga svetsare, men ännu fler dåliga.

För att öka tillgången och konkurensen på chassin så borde reglementet beskriva vilka krav som ställs på en tillverkare som vill sölja chassin till serien, detta skulle leda till ökad konkurens vilket bör leda till lägre priser (även om de idag är hårt pressade).

Min erfarenhet säger mig att en bil som byggts för gatregistrering i sverige inte har en suck i serien, altså är det rena rejsbilar som kommer konkurera där.

By the way, vad hände med Luego som snackade så mycket om sin bil som skulle rulla i serien i år? hur svårt kan det va att montera ihop en bil från färdiga delar ? :whip:

mvh //Peter

Link to comment
Share on other sites

Det Peter skriver her er akkurat som jeg tenker. Når du bygger en Locost som skal være så billig som mulig så bruker du heller ikke penger på deler som du må ha i en bil som det skal kjøres race med. Det må legges ekstra penger i bremser, bur, belter og vekten må passes på. Dere snakker her på forumet om å bygge biler for 40 - 50000 kr, og det er mulig så lenge man ikke skal ta hensyn til noen av disse tingene. Disse bilene vil jeg at skal komme på løp. Jeg har oppfordrett dere til å ta med Locosten på løpet og vi kan organisere en utstilling i depoet . Så hvis vi får 50 gateregistrerte Locoster utstilt og 20 RaceLocoster ute på banen, så har vi virkelig noe å vise frem. Det vil bli 12 -14 biler på ute på banen neste helg og så er det opp til dere hvor mange det blir i depoet.

De bilene vi kjører med koster rundt 100 000,- å bygge og har man disse pengene å bruke på racing, så er det viktigere å komme seg på banen enn å spare 5000 på å sveise rammen selv. Det er noen få av dere som har muligheten og kompetansen til å spare mer, men for dere er det som Peter sier byggingen som er viktig og ikke racing. Dette kan jeg si fordi jeg er en av dere, jeg kjører ikke min bil selv, men har sjåfør som kjører. Dette fordi jeg synes at byggingen og driftingen av bilen er mye artigere. Men de fleste av de som har kommet til i serien vår har ikke denne kompetansen og vil ha en slik bil fordi det er den grommeste serien å delta i.

Link to comment
Share on other sites

Bredden på rammene tvers over sittebrønnen er 106 cm og totalbredden vår ytterst på bakskjermene er etter regelverket 166 cm. Hvordan stemmer dette med målene i boken? Jeg har lånt bort tre bøker som jeg aldrig har sett igjen så jeg får ikke skjekket disse målene.

Link to comment
Share on other sites

Bredden på rammene tvers over sittebrønnen er 106 cm og totalbredden vår ytterst på bakskjermene er etter regelverket 166 cm. Hvordan stemmer dette med målene i boken? Jeg har lånt bort tre bøker som jeg aldrig har sett igjen så jeg får ikke skjekket disse målene.

Bokramen är 1067mm bred så det är samma som du har. Jag har dock en fråga angående stolar. Får man in en FIA godkänd stol i ett sådant chassi eller är det för trångt i sittbrunnen?

Link to comment
Share on other sites

Peter, jag tycker personligen att det vore en utmaning i sig självt att bygga en bil för racing och sedan köra med den. Som jag ser i reglementet finns det inget som hindrar att man även gatreggar bilen, vilket är en fördel om det inte skulle bli något av den svenska Locost racingen. Dessutom kanske det även kan gå att köra roadsport med samma bil (har dock inte lusläst deras reglemente ännu). Om det bara handlar om att plöja ner en massa pengar finns det andra etablerade racing serier som lockar mer för egen del.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...