Jump to content

Racing godkända ramar


Locust

Recommended Posts

Det er plass til en slik stol da vi har tillatt og forandre litt på tunellen for å få plass til en stol. Det som er saken når det gjelder dette med penger og andre klasser, er at driftsutgiftene i serien er lave og når man ser på kostnaden opp mot rundetider så er klassen veldig interesang.

Link to comment
Share on other sites

Johan,

Visst kan det vara en utmaning att bygga även ramen själv men att bygga allt för brett från början för att i framtiden kanske köra bilen i någon av de klasser som finns verkar för mig lite väl optimistiskt.

Då kanske det är bättre att bygga en bil som kan köras på bandagar och vägen däremellan, ELLER en bil anpassad för den serie du vill tävla i.

En bil som byggs för att även klara de lagliga kraven för gatregistrering blir ju med locostmått mätt mycket dyrare än en bygd endast för bana.

//Peter

Link to comment
Share on other sites

Jag tänkte främst på avgifterna kring registrering inkl avgifter för SFRO och ljudbesiktning.

Men om du utgår från en ren bil för bana och lägger till det som behövs för registrering hamnar du på ca +15000:- (alt ca 8ooo om du kör avgasrenat) bara för formalia, till detta kommer hårdvaran som behövs i form av lampor andra bälten etc.

Hursom helst, vet någon om det finns någon som kör med avgasrenad motorcykelmotor i någon locost? problem?

mvh //Peter

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Instämmer med föregående inlägg.

Om man inte får bygga ramen själv är det ju inte Locost.

Jag instämmer också, får jag inte svetsa min egna ram så är jag inte med... Jag ska väll för sjutton inte behöva sälja första bilen man bygger, för att finansiera andra bilen man bygger för racing?

Det blir ju inte locost längre!?

Och sedan så bör man ju ändra så att man får köra med delad bakaxel, om man skyddar den lite så att den inte hamnar i ryggen vid påkörning bakifrån.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Väcker lite nytt live i denna tråd eftersom jag nästan är på gång att börja bygga... Jag skulle vilja helt bygga min egen bil, och det skulle vara kul att ha möjligheten att raca den när den är klar. I det tekniska reglementet ser jag inget om att bara vissa tillverkare får köra. slc.se verkar inte ha något skrivet om locost på sin sida längre.

Får man bygga eget?

Annars är det ju ingen ide att bygga rent bokchassi.. Då blir det ju en del modifikationer, men ingen racing :(

/Calle

Link to comment
Share on other sites

Teknisk regelverk ligger øverst i Racing rubrikken, og der vil du se at det er lov å bygge sine egne rammer. Disse skal så ha en byggteknisk godkjenning, og det er intill videre satt opp som en SFRO godkjenning. SLC er ikke med på samme måte som tidligere, da det er vanskelig å kombinere vårt regelverk som sier 100db og SLC som stort sett kjører med 95db. Som jeg har vært inne på tidligere, så bør nå den Svenske Locost klubben ta tak i dette og finne sin egen faglig kompetente kontrolant. På denne måten kan vi unngå store gebyrer i forbindelse med dennne godkjenningen. Det en slik kontroll skal bestå av er en kontroll av utformingen og sveisearbeidet. Er dette tilfredstillende får man tildelt et rammenr.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...