Jump to content

Tack för all hjälp! Kopplingsslavcylinder saab 9000


Pac

Recommended Posts

Jag fick ett "Niagara vattenfall" ur slavcylindern till kopplingen för någon månad sedan och trodde att det var slavcylindern, en Saab 9000-sak, som gav upp. Glad ihågen har jag nu lyft ur motor, bytt slavcylinder till en ny och fin och lyft tillbaks allt ihop.

Det gick finfint att lufta men vid första provtrycket fanns det först lite kraft i pedalen för att sedan bli slapp och "porlandet" började igen. Gissa om det var tur att garageporten var stängd så att omgivningen slapp höra på mitt svavelosande???... :mad:/>

Nåväl, ur med spisen igen(jag börjar bli riktigt flink med motorlyften nu. :)/>) och isär med motor och låda. Till saken hör att det är en Ford Typ-9 med en aluminium adapter för att ta Saab-cylindern.

Denna gången gjorde jag en rejäl felsökning och orsaken till läckaget är att aluminium adaptern är för djup i sitt urtag för den bakre packningen. Därmed tätas inte cylindern bakifrån utan vätskan kan "smita ut bakvägen" ur cylindern.

Jag tror att jag behöver sätta upp adaptern i svarven och ta av någon/några tiondelar på den främre anläggningsytan för att få klämkraft på den bakre packningen, men frågan är hur mycket? Är det någon som kan förbarma sig och dela en ritning eller måttet jag behöver för en adapter för Saab 9000 kopplings-slavcylinder? Det spelar ingen roll vilken växel-låda adaptern är gjord för, det intressanta är måttet från anläggningsytan i framkant av adaptern till "botten" som packningen ligger på.

Jag är tacksam för all hjälp jag kan få. Jag känner att jag helst inte vill "köra på känn" och kanske tvingas till att lyfta i och ur lådan igen... :unsure:/>

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

slavcylindern om den inte har stöd bakifrån trycks isär lite( räcker med några tiondelar bara)och börjar då läcka, vid renovering så tas delarna isär bakåt.

Har för mig att man inte ens ser skarven i aluminiumet så det är inte lätt att veta detta innan.

Lupus och en del av oss andra( min var 0,15mm fel och började då läcka, tur var att jag provtryckte den på bänken) råkade också ut för detta fenomen med en

massa osande ramsor...sad.gif

Så gör som du beskrivit så det ligger an på bakre planet så funkar den sen

Jörgen B

Link to comment
Share on other sites

Tack för ditt svar Jörgen.

Du beskriver exakt det som skett med min cylinder, den backar bakåt och börjar läcka.

Vet du hur mycket klämkraft man bör ha emot bakplanet? Räcker det med att den "stöder" eller skall den ha ha klämkraft?

Link to comment
Share on other sites

Nu åker vi i och för sig 9-5 cylinder med principen är nog exact samma. Har dock inget att mäta på nu :-(

detta felet gjorde min första åktur 5 meter lång sedan motor ut :-)

Link to comment
Share on other sites

9000 slavcylinder funkar samma.

Pac, på min så gick jag bara emot så att den inte kunde röra sig alls bakåt så du har

nog gjort helt rätt prop.gif det funkar ju, annars så hade du märkt det direkt.

Jörgen B

Link to comment
Share on other sites

Idag tog jag en 10-mila tur och tyvärr verkar det inte ha blivit 100%-igt. Det läcker lite grann, så det är bara att ta ur motor-vxl-låda igen. :(

Finns det någon som har en lös Saab 9000 växellåda som skulle kunna ta några mått åt mig?

Link to comment
Share on other sites

Är den renoverad ? det händer ju inte sällan att slaven ger upp på 9000 som gått många mil och då skrotar många bilen för växellådan

måste då ur vilket inte är det lättaste på saaben om man inte gjort det förut.

En renoveringsats kanske skulle kunna vara nåt Pac?

För om du har bra stöd bakom cylindern så ska den inte läcka om den är friskt i tätningarna.

Jörgen B

Link to comment
Share on other sites

Ska du ta isär den och kolla så har den säkert en brunaktig beläggning efter gammal bromsvätska. Ny vätska verkar kunna lösa upp det där och ställa till problem Polera bort det med Autosol innan du monterar ihop den med nya packningar.

Christer J

Link to comment
Share on other sites

Det är en ny slavcylinder och jag misstänker att mitt problem är "stödet" bakifrån.

Så här ser min slavcylinder ut i genomskärning(den som kallas 1):

F8105.jpg

Här är en komplett cylinder.

w01331942669del.jpg

Den orangea packning ligger som "stöd" bakåt. När packningen "bara ligger" på slavcylindern i okomprimerat tillstånd så är den 1,5 mm hög. Just nu har jag justera min främre anliggningsyta(den som skruvarna skruvas i) så att jag komprimerar packningen 0,5mm, det verkar inte räcka.

På den här bilden syns ytorna rätt tydligt.

slav0_1.jpg

Nedre bilder:

Klacken som är måttsatt till 62,85mm är i det yttre huset.

När man drar fast det yttre huset med det tre bultarna går klacken ner i ett "hål"/recess runt växellådans ingående axel i växellådshuset.

Övre bilden:

Den orangea packningen ligger bakom hela paketet och stöder det samtidigt som den runda "O-ringen" i den orangea packningen tätar mellan yttre och innre huset(den "svarta ringen ca 5mm från kanten på det yttre huset är delningslinjen som den orangea packningen tätar till)

Nu med rätt sprängskiss

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

Jag har fått nog av trial and error och behöver lite fakta innan jag sätter ihop bilen igen. Jag behöver måttet på hur djupt "hålet"/recessen är där packningen ligger. Finns det någon som har en Saab 9000 växellåda som skulle kunna göra en mätning alternativt ge mig tillträde till lådan för mätning?

Jag vore väldigt tacksam för hjälp.

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

Har tyvärr ingen låda liggandes Pac sad.gif

Min adapterplatta använder jag utan någon packning emellan, som är "stumt monterad" emot baksidan på slaven.

Det verkar som det räcker med några tiondelars glapp för att den ska börja läcka.

Jörgen B

Link to comment
Share on other sites

@Jörgen, tack ändå. Bara att veta om jag är på rätt spår eller inte är viktig information där du bidrar. :)

Det är inte så att du har någon kompis i ditt nätverk som har en 9000-låda liggande?

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

Jag har en 9000-låda från -05 liggande i garaget, sen motorn hamnat i en -73 Corolla.

Visst får du gärna kolla själv! :)/>

Men annars ger du mej instruktioner, så undersöker jag den i eftermiddag.

Link to comment
Share on other sites

:D Luleå är en bit bort från Göteborg så jag tar gärna din hjälp. :D

Måttet jag behöver är markerat med "?mm" på denna bild

whatsthedistance.jpg

Med ord: Jag behöver veta hur djupt bearbetningen är på växellådan där slavcylinderns ytter hölje går in i växellådshuset.

Här syns varför jag söker det måttet, ...

withgasket.jpg

... den orangea packningen komprimeras emot väggen på bearbetningen i växellådshuset. Med det måttet kan jag återskapa trycket och därmed borde det bli tätt. :)

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

Så där ja, då var växellådan och motorn ur bilen för tredje gången. Nu sätter jag inte ihop det igen innan jag löst problemet. :)

Link to comment
Share on other sites

Pac har packningen och cylindern till tidiga lådor fam till 1992 till vxll nummer D41692, så måtten kanske skiljer mellan den nyare som bara har den tunna gröna O ringen? Jag är inte helt säker på hur det är, och sitter inte i närheten av någon växellåda.

Christer

Link to comment
Share on other sites

Men notera packningens utseende och placering:

saab1.jpg

Tack Samuel, så ser den inte ut hos mig.

Jag har fått hjälp på Saab Turbo forat av "SaabAero" med min variant. http://forum.saabturboclub.com/showthread.php/129995-Hj%C3%A4lp-s%C3%B6kes-m%C3%A5tt-p%C3%A5-f%C3%A4ste-f%C3%B6r-slavcylinder-fr%C3%A5n-en-9000-v%C3%A4xell%C3%A5da?p=1310634#post1310634

Han säger att måttet jag söker är 5,3mm.

Det finns ytterligare en inre klack som adaptern måste hantera. Jag har nu gjort min adaptern så att jag har 5,3mm i måttet jag markerat och att den inre klacken ligger kloss an adaptern.

Link to comment
Share on other sites

Igår var det 29-30 grader ute när jag körde en 14-mila tur för att kolla om jag fått ihop det. 30 grader i omgivningstemperatur är inte så långt ifrån vad biltillverkare kallar "hot climate"-test, så förutom att det är jäkligt svårt att få i sig vatten med min integralhjälm så var det perfekta förhållanden för att "läcktesta"

Det släpptes inte en droppe på hela turen. :) När jag kom hem placerade jag ut tidningar under hela bilen för att fånga alla droppar så att de syns. Idag på morgonen var det helt torrt under bilen, inte en fläck någonstans. :)

Tro mig, det var en väldigt skön känsla att rulla bort bilen från alla tidningar och inte hitta ett spår av någon vätska någonstans och framför allt ingen vätska från kopplingsslavcylindern. :)

Jag vill rikta ett tack till alla hjälpsamma människor som supportat och ett extra stort tack till Samuel och "SaabAero" för deras engagemang. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...