Jump to content

Gula tillfälliga registreringsskyltar


Recommended Posts

Jag tänkte förklara gången från avresa hemifrån till besiktningen för enskilt godkännande, till att få ut de gula skyltarna från Polisen.

Innan besiktningen bad jag om ett intyg från OPUS, (Bilprovningen) om min tid. Det kom ett intyg med tid och datum och en tillåtelse att framföra avställt eller oregistrerat fordon på väg till och från bilprovningen.

Kort trafikförsäkring på chassinummer, gällande dagen för besiktningen fixar man hos hos försäkringsbolaget, Så är det bara att köra till och från, förutsatt att du inte får körförbud vid det enskilda godkännandet förstås.

Efter mitt bifall på enskilt godkännande så åkte jag hem och mailade försäkringsbolaget och bad om helförsäkring och en bekräftelse på denna.

Med E legitimation kunde jag via TS ställa på bilen utan koden som finns på regbeviset, därefter skrev jag bara ut fordonsuppgifterna från Transportstyrelsen och tog med till polisen och bad om tillfälliga skyltar pga TS tar några dagar på sig för att skicka ut skyltarna och regbeviset.

Så, några timmar efter det enskilda godkännandet skruvade jag fast de gula skyltarna och åkte iväg. Skyltarna kostar ingenting smile.gif

Har man smarttelefon och lite koll på förhand så kan man göra allt detta på parkeringen utanför bilprovningen och åka direkt till polisstationen och fixa allt detta inom en kvart..

Christer J.

TIllägg: Jag valde Bilsport entusiastförsäkringen och de ville ha 7 bilder. fram bak sidorna inuti mororrum, kupe och bagagerum, sånt kanman fixa innan besiktningen så är försäkringen redan "färdig" när man bekräftar registreringen.

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...
On 2019-09-14 at 00:40, Göran Nilsson sade:

Jag förstår inte riktigt hur man kan få ut gula registreringsskyltar från polisen .

Hur kan man ställa på bilen utan registreringsnummer ? Eller får man registreringsnummer direkt av bilprovningen ?

 

Du får registreringsnummer vid enskilt godkännande och bilen hamnar direkt i registret. Egentligen ska man få sina skyltar stulna för att få ut gula, men kolla lite innan så Du får tala med rätt polis. Att göra egna skyltat är förfalskning och straffbart. 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...