Jump to content
Sign in to follow this  
Morty

Håll koll på era bakre uprights till MK Indy

Recommended Posts

Har nyligen fått akut plocka ner min bil i beståndsdelar. En av delarna som jag skulle åtgärda var min vänstra bakre upright.

Vad jag också upptäckte i det jobbet var att den var sprucken på ett sätt som tyder på utmattning och inte enstaka överbelastningar.

Vid kontroll på andra sidan var det precis likadant. Min tolkning av utmattningen är att det orsakats av en kombination av sidokrafter, körning på curbs och att jag ibland gått i genomslagsgummit. Jag använder bilen till 95% på bana och kanske hårdare än en del andra, men kolla gärna era uprights och håll koll framöver så att inget tråkigt händer. Sprickorna har på inget sätt ändrat geometrin under tiden och jag vet det eftersom jag kontrollerar camber och toe inför varje körning.

post-696-0-36488800-1403101374_thumb.png

post-696-0-10807500-1403101390_thumb.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Var inte på Kinnekulle ifjol med Locost, men det stämmer att Nallemannen (tror jag det var) fick något problem med sina uprights. Fick dock för mig att hans deformerades och då mest troligt pga av genomslag. Jag kör med dubbla fjäderkraften för att inte få genomslag och de har endast spruckit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det stämmer Morty! Jag låg bakom Nallemannen när bakvagnen på hans MK började lika framvagnen på en Bugatti 35 i Kvarnsvängen. :) Som du säger så var det antagligen lite glapp samt genomslag som till slut deformerade hans uprights.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om det var den som kilkenny svetsade (om det var förra eller året innan) så kan man nog säga att konstruktionen inte är den bästa ,vi som tittade på den tyckte direkt

att det fattades lite plåt på strategiska ställen .

Jörgen B

Share this post


Link to post
Share on other sites

Japp det va jag som provade att åka me lite udda hjul inställning... :)

Konstruktionen på mk hubbar är lite tokig faktiskt, går nog bra om det inte slår igenom så mycket. Men bankar det på för mycket så viker dom sig! Vet inte va den modellen som bygger på ett rör runt drivaxeln heter "kanske hyans??" Den kör jag me nu på min. Känns som den är stabilare!

//Björn

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×