Jump to content

Håll koll på era bakre uprights till MK Indy


Morty

Recommended Posts

Har nyligen fått akut plocka ner min bil i beståndsdelar. En av delarna som jag skulle åtgärda var min vänstra bakre upright.

Vad jag också upptäckte i det jobbet var att den var sprucken på ett sätt som tyder på utmattning och inte enstaka överbelastningar.

Vid kontroll på andra sidan var det precis likadant. Min tolkning av utmattningen är att det orsakats av en kombination av sidokrafter, körning på curbs och att jag ibland gått i genomslagsgummit. Jag använder bilen till 95% på bana och kanske hårdare än en del andra, men kolla gärna era uprights och håll koll framöver så att inget tråkigt händer. Sprickorna har på inget sätt ändrat geometrin under tiden och jag vet det eftersom jag kontrollerar camber och toe inför varje körning.

post-696-0-36488800-1403101374_thumb.png

post-696-0-10807500-1403101390_thumb.png

Link to comment
Share on other sites

Var inte på Kinnekulle ifjol med Locost, men det stämmer att Nallemannen (tror jag det var) fick något problem med sina uprights. Fick dock för mig att hans deformerades och då mest troligt pga av genomslag. Jag kör med dubbla fjäderkraften för att inte få genomslag och de har endast spruckit.

Link to comment
Share on other sites

Det stämmer Morty! Jag låg bakom Nallemannen när bakvagnen på hans MK började lika framvagnen på en Bugatti 35 i Kvarnsvängen. :) Som du säger så var det antagligen lite glapp samt genomslag som till slut deformerade hans uprights.

Link to comment
Share on other sites

Om det var den som kilkenny svetsade (om det var förra eller året innan) så kan man nog säga att konstruktionen inte är den bästa ,vi som tittade på den tyckte direkt

att det fattades lite plåt på strategiska ställen .

Jörgen B

Link to comment
Share on other sites

Japp det va jag som provade att åka me lite udda hjul inställning... :)

Konstruktionen på mk hubbar är lite tokig faktiskt, går nog bra om det inte slår igenom så mycket. Men bankar det på för mycket så viker dom sig! Vet inte va den modellen som bygger på ett rör runt drivaxeln heter "kanske hyans??" Den kör jag me nu på min. Känns som den är stabilare!

//Björn

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...